869
مجله اینترنتی
زنان و خانواده
کانال دخت ایران
          1. برگرفته از کتاب نظام خانواده در اسلام استاد حسین انصاریان
              1. اندازه متن:
              2.  
              3.  
            نظرات (۰۰)
            تعداد بازدید: 869
            نسخه مناسب چاپ
            ارسال به ديگران
            اضافه کردن به علاقمندی ها

        اقوام و مللی که بر اثر کبر به دور از تعالیم الهی زندگی می‌کردند، در تمام امور دچار انحراف فکری شده و مسائلی دور از حقیقت گفته‌اند و بر اساس همان برداشتهای غلط و قضاوت‌های غیرمنصفانه زندگی می‌کنند.
        بعد از مطالعه در میان کتب غرب و شرق، می‌توان دریافت که این اقوام، غرق در افکار غلط،نسبت به زن ده گونه قضاوت ظالمانه و دور از منطق عقل و زبان انسانیت داشته‌اند:
        ۱-   موجودی است صد در صد ضعیف و ناتوان.
        ۲-   موجودی است دارای روح شیطانی: بر این ملاک یا صد در صد خارج از حدود انسانیت است، یا اگر بهایی به او داده شود، چیزی بین انسان و حیوان است؛ روی این حساب فاقد ارزش بوده و قابل احترام نیست.
        ۳- برای او مالکیت و اختیارداری نسبت به اشیاء و عناصری که قابل مالکیت است، وچود ندارد.
        ۴-  از  جانب ارث گذارندگان هیچ گونه ارثی نمی‌برد، بلکه خود او از عناصر ارث است که پس از مرگ پدر یا شوهر به دیگری ارث می‌رسد!
        ۵-  از آنجا که از نظر عقلی بسیار ضعیف و موجودی بوالهوس است، عبادت و بندگی و ورود در حوزه معنویت حق او نبوده و عبادتش فاقد ارزش است.
        ۶-  از نظر حقوقی و قضائی لیاقت انتساب به پدر و پسر خود را ندارد.
        ۷-  از آنجا که نسبت از جانب فرزندان مذکر ادامه می‌یابد، فرزندان وی جزء نوادگان به شمار  نمی‌آیند.
        ۸-  بین او و مرد در مسئله مرگ تفاوت کلی وجود دارد؛ مرد پس از مردن باقی و زن پس از پایان عمر  فانی است.
        ۹- در  تصرف همچون شی است، بنابراین مرد می‌تواند او را قرض یا اجاره دهد، ببخشد، بفروشد، اخراج کرده و نهایتا به قتل برساند.
        ۱۰- کالای شهوت است و تنها برای لذت‌بری مرد آفریده شده و مرد هم در لذت‌بری و بهره‌گیری از او قانونی نمی‌شناسد.

        اسلام در پاسخ باورهای نادرستی که در طول تاریخ حیات نسبت به زن گفته شده مطالب بسیاری دارد که در این مقاله تنها به چند مورد از آنها که مرتبط با شبهه «زن، عنصر گناه» است، اشاره می‌کنیم:

        ۱- خلقت زن و کیفیت وجود او همانند مرد است و صد در صد مصداق حقایق و واقعیاتی است که حضرت حق از حلقت او هدف داشته است؛ با تمام وجود محقق به انسانیت می‌باشد و خلاصه با تمام حیثیت، انسانی است که:

        لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم
        به حقیقت که انسان را در نیکوترین سیرت و صورت آفریدیم.
        سوره تین، آیه ۴

        ۲- برای زن روح الهی و انسانی محض قرار داده شده، همان روحی که از جانب حق در او دمیده شد و او را بحاطر این روح امتیازی خاص بخشید و وی را منبع ظهور کمالات قرار داد؛ روحی که با روح مرد تفاوت ندارد، هویتی که با هویت مرد یکسان است، گوهری که با گوهر ذاتی مرد یکی است.

        یا ایها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا کثیرا و نساء
        ای مردم از پروردگارتان پروا کنید که همه شما را از یک انسان آفرید، و همسر او را از جنس او خلق کرد، و از آن دو نفر، مردان و زنان فراوانی در روی زمین منتشر کرد.
        سوره نساء، آیه ۱
         
        ۳-  عبادت زن در پیشگاه حق همانند عبادت مرد، ارزشمند است؛ بهشت و اجر و ثواب بندگی مختص مردان نیست؛ عنایت و رحمت خداوند بهره ابدی بندگان اوست، چه مرد و چه زن.

        من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مومن فلنحیینه حیوه طیبه و لنجزینهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون
        کسی که عمل شایسته بجا آورد، از مرد و زن، در حالیکه مومن است، به او زندگی پاکیزه می‌دهیم و پاداش قیامت آنان را به بهترین اعمالی که انجام داده‌اند، خواهیم داد.
        سوره نحل، آیه ۹۷

        از صریح آیه شریفه می‌توان فهمید که تنها معیار در میزان حق، ایمان و عمل صالح انسان است که میوه ایمان اوست. قید و شرط دیگری برای کسب حیات طیبه و اجر آخرتی در کار نیست، نه از نظر مرد بودن و رن بودن و نه از نظر سن و سال و نه از نظر نژاد و قبیله و جنسیت و نه از نظر پایه و رتبه ظاهری.

        ان المسلمین و المسلمات و المومنین و المومنات، و القانتین و القانتات، و الصادقین و الصادقات، و الصابرین و الصابرات، و الخاشعین و الخاشعات، و المتصدقین و المتصدقات، و الصائمین و الصائمات و الحافظین فروجهم و الحافظات و الذاکرین الله کثیرا و الذاکرات اعد الله لهم مغفره و اجرا عظیما
        آیه ۳۵ سوره احزاب
        در صریح این آیه شریفه هست که زنان نیز مانند مردان می‌توانند به ده مقام عالی برسند و از این طریق مغفرت حق و اجر عظیم آخرتی کسب کنند، مقامات عبارت است از:
        ۱- مقام اسلام ۲- مقام ایمان ۳- مقام طاعت و فرمانبرداری ۴- مقام صدق ۵- مقام صبر و پایداری در برابر تمام حوادث ۶- مقام فروتنی و خوف از عظمت و عقاب حق ۷- مقام کرم و جود که ثمره آن صدقه است ۸- مقام روزه و صوم ۹- مقام ضبط نفس و مالکیت بر شهوات ۱۰– مقام یاد و ذکر حق.


        رسول خدا (ص) فرمود:
        افضل نساء اهل الجنه خدیجه بنت خویلد، و فاطمه بنت محمد، و مریم بنت عمران، و آسیه بنت مزاحم
        برترین زنان بهشت چهار زن هستند: خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر محمد (ص)، مریم دختر عمران و آسیه دختر  مزاحم.

        همچنین در مواعظ العددیه، صفحه ۲۰۱ آمده است:
        زن اگر اهل عبادت و بندگی حق و ایمان و معرفت باشد، البته دارای حیات طیبه و اجر عظیم نزد خداوند خواهد شد؛ و اگر مانند مردان فاسق به بی‌دینی و فساد گرایش پیدا کند، اهل عذاب ابد خواهد شد.

        ۱- زن با مرگ فانی نمی‌شود، بلکه همانند مرد دارای بقا و حیات ابدی و در صورت بندگی حق، مخلد در بهشت و در صورت دوری از عبادت، مخلد در عذاب است؛ بیش از هزار آیه قرآن در رابطه با قیامت این معنا را صریحا نشان می‌دهد.

        ۲- شی‌ء نیست، بلکه به صریح آیات کتاب حق، موجود عاقل، بااراده و در گوهر خلقت و مایه طبیعت با مرد یکی است، و از تمام خصوصیات و امتیازات انسانی و الهی برخوردار است.

        ۳- کالای شهوت نیست، بلکه شریک مرد، و عامل بقاء نوع، و تشکیل دهنده نیمی از زندگی است؛ ازدواج با او در صورت نیت پاک عبادت، و برخورد صحیح و سالم با او موجب توشه آخرت و سلامت حیات اخروی انسان است.

        در قرآن مجید آمده است:
        نساوکم حرث لکم فاتو حرثکم انی شئتم و قدموا لانفسکم و اتقوا الله و اعملوا انکم ملاقوه و بشر المومنین.
        زنان شما محل بذرافشانی شما هستند؛ پس هر زمان که بخواهید، می‌توانید با آنها آمیزش کنید. و (سعی نمایید از این فرصت بهره برده و با پرورش فرزندان صالح) اثر نیکی برای خود، از پیش بقرستید. و از خدا بترسید و بدانید او را ملاقات خواهید کرد. و به مومنان بشارت ده.
        سوره بقره، آیه ۲۲۳

        با تعبیر لطیف و پرمعنای حرث «کشتزار» خداوند می‌خواهد ضرورت وجود زن را در اجتماع انسانی مجسم کند، که زن یک وسیله اطفاء شهوت نیست، بلکه زمینه پاک و وسیله پاکیزه‌‌ای برای حفظ حیات نوع بشر است.
        این سخن در مقابل کسانی که نسبت به جنس زن همچون یک بازیچه و وسیله هوسبازی می‌نگریستند و می‌نگرند، هشداری جدی محسوب می‌شود.

        «و قدمو لانفسکم»: با آمیزش با زن برای آخزت خود توشه بفرستید، اشاره به این حقیقت است که هدف نهائی از آمیزش جنسی تنها لذت و کامجوئی نیست؛ مردم مومن باید از این موضوع برای پروش فرزندان شایسته استفاده کنند، و این خدمت مقدس را به عنوان یک ذخیره معنوی برای فردای خود از پیش بفرستند. به این ترتیب قرآن هشدار می‌دهد که در انتخاب همسر اصولی را رعایت کنید که نتیجه آن پرورش فرزندان صالح، و تهیه این ذخیره بزرگ اجتماعی و انسانی باشد.

         


          1. ارسال نظر



    1. خبرنامه
      جهت اطلاع از به روز شدن مجله اطلاعات خود را وارد نماييد .

      پایگاه اطلاع رسانی حورا ساده ماده مستر چنگال انجمن سلامت ایران مجله ایرانی انجمن بیان با حجاب سبک زندگی بچه شیعه ها کودک و مادر عمار کلیپ مجتمع نیکوکاری رعد خانواده سرآمد بلاغ سمن فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب سلام نو علوم اجتماعی خبر اقتصادی وبلاگ نیوز تعامل تصویر دل چی بپزم؟ ایران زنان به دخت راز۵۷