3136
مجله اینترنتی
زنان و خانواده
کانال دخت ایران
          1. عطیه گودرزی/کارشناس ارشد، فقه و حقوق
              1. اندازه متن:
              2.  
              3.  
            نظرات (۰۳)
            تعداد بازدید: 3136
            نسخه مناسب چاپ
            ارسال به ديگران
            اضافه کردن به علاقمندی ها
        آیا چندهمسری در شرایط امروز جامعه قابل اجرا می‌باشد یا مخصوص به زمان نزول آن می‌باشد؟


        دخت ایران- نوشتار حاضر پس از تبیین حدود و شرایط تعدد زوجات در یادداشت پیشین، در پی تبیین فلسفه و حکمت حکم تعدد زوجات در اسلام است و نیز پاسخ به این سوال که آیا این حکم در شرایط امروز جامعه قابل اجرا می‌باشد یا مخصوص به زمان نزول آن می‌باشد؟

         قبل از تبیین مسئله لازم است ابتدا ۲ مقدمه بیان شود:
         ۱-در این نوشتار سعی برآن است تا به بررسی عقلانی این موضوع به دور از هرگونه رویکرد احساسی بپردازیم چرا که قوانین اسلامی بر پایه مصلحت عقلی بنا نهاده شده‌اند و زیربنای زندگی بشر و بنیان جامعه انسانی در اسلام بر زندگی عقلی و فکری نهاده شده است نه صرفا زندگی احساسی و عاطفی۱ بدین معنا که احکام عقلی و صلاح اجتماع مهم‌تر از احساسات است. بعلاوه بررسی عقلانی احکام الهی به معنای تلاش بشری برای دست یافتن به حکمت‌های شرعی این احکام است نه احراز مبنای صدور این احکام؛ لذا نمی‌توان ادعا کرد که بتوان به همه جوانب و ابعاد اسرار قوانین الهی دست یافت که شاهد مثال بر این گفته آیات قرآن است که بعد از بیان حکمی، از نادانی انسان نسبت به علل وضع مقررات سخن می‌گوید۲.

         ۲-از صدر اسلام تاکنون مسلمین بر این عقیده بودند که احکام اسلام به هیچ عنوان صرفا یک دستور اختراعی محض بدون هیچ‌گونه مصلحت و یا حکمتی نمی‌باشند هرچند که ما حکمت آن را ندانیم و این اعتقاد بر گرفته از کلام وحی است.

        علل تعدد زوجات
        احکام الهی در مرحله صدور دارای مبنا می‌باشند و از آن جهت که رسیدن و کشف مبنای این احکام مگر با استمداد از روایات اهل‌بیت کار دشواریست، آنچه در علل احکام استنباط می‌شود را صرفا حکمت‌هایی مترتب بر آنها و نه مبنای اصلی صدور حکم، بیان می‌دارند. با این توضیح حکمت‌های متعددی در توجیه عقلانی تعدد زوجات بیان شده است همچون محدودیت دوره فرزند زایی زنان، عدم التذاذ جنسی مردان در ایام خاص زنان همچون بارداری یا به هنگام وجود بیماری خاص همسر، قدرت غریزه جنسی بیشتر در مردان و تحریک‌پذیری بیشتر این غریزه در مردان و... . اما در این نوشتار سعی داریم به بیان مهم‌ترین حکمت‌های چندهمسری بپردازیم.

        ۱- فزونی تعداد زنان آماده به ازدواج بر مردان
        یکی از مهم‌ترین حکمت‌ها، فزونی جمعیت زنان آماده به ازدواج نسبت به مردان آماده به ازدواج است و چنانکه در روایتی از امام رضا (ع) ایشان علت این حکم را فزونی تعداد زنان نسبت به مردان بیان کرده‌اند۳این کثرت به علت فزونی موالید دختران نسبت به مردان نبوده و نیست چرا که با این اوصاف ممکن است در سرزمین دیگر این تعداد برعکس باشد.

        روانشناسان و جامعه‌شناسان و فقها دلایل متعددی را از علل این فزونی بیان کرده‌اند مانند: مقاومت کمتر نوزاد مذکر نسبت به نوزاد مونث، فوت بیشتر مردان به علت حضور اجتماعی بیشترشان، براثر عواملی همچون سوانح یا نزاع و جنگ‌ها و استرس و فشار کاری، مقاومت کمتر مردان نسبت به بیماری‌ها به دلیل نبود هورمون‌هایی که مقاومت بدن را در مقابل بیماری افزایش می‌دهند و...۴ از سویی رشد فکری و بلوغ جنسی و آمادگی جسمی زودتر در دختران۵ موجب شده است که در بین دختران و پسرانی که در یک سال متولد می‌شوند، دختران چند سال زودتر از پسران آماده ازدواج شوند، اما پسران هم‌سن آنها آمادگی ازدواج را ندارند.

        لذا دختران سال‌های قبل که زودتر از پسران هم‌سن خود آماده ازدواج شده‌اند به این آمار اضافه‌شده و در طی چند سال آمار زیادی را تشکیل می‌دهند. لذا این دختران باید با پسرانی ازدواج کنند که قبل از خودشان متولد شده‌اند و این فرایند ادامه خواهد داشت و در نتیجه همیشه تعداد دختران که آماده ازدواجند بیش از پسران خواهند بود۶.

        از سویی نیز آمار زنان مطلقه یا زنان بیوه را به این جمعیت اضافه کنید!

        ۲- جایگاه انتخاب شوندگی دختران
         آنچه در اکثر ملل وجود دارد که اتفاقا باعث عزت دختران است، این است که دختران باید صبر کنند تا پسری در مقام انتخاب‌کننده جهت ازدواج از آنها خواستگاری کند. از سویی پسران در هر سن و موقعیت اجتماعی و دارای هر امکانات حداقلی هم که باشند، می‌تواند همسر کفو خود را انتخاب کنند (البته هستند پسرانی که به دلیل نداشتن شرایط اقتصادی اقدام به ازدواج نمی‌کنند) و در نهایت تشکیل خانواده بدهند ولیکن تعداد قابل‌توجهی از دختران هیچ موقع مورد انتخاب قرار نگرفته‌اند و از نعمت تشکیل خانواده محروم مانده‌اند که علل آن ممکن است نداشتن موقعیت اجتماعی مناسب، سن بالا، ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج یا فلج عضو و یا داشتن چهره‌ای نامناسب که گاها مادرزادی و یا ناشی از سانحه‌ای باشد...

         شاید با این حال در ذهن شما مخاطب گرامی ایراداتی نسبت به این حکم باشد، لذا در اینجا به ۲ مورد از ایراداتی که بیشتر مورد نظر است با بیان پاسخ آنها می‌پردازیم؛

         ۱-عده‌ای معتقدند اجرای این حکم باعث تشویق به تذوق و ترغیب به هوسرانی مردان می‌شود.
         در پاسخ به این مسئله باید گفت که اولا؛ دین اسلام دستور به حیا و عفاف داده وتنوع طلبی را حرام اعلام کرده است. چنانکه رسول اکرم (ص) مرد و زن هوسران را از سوی خداوند دشمن شمرده‌اند۷.

        ثانیا؛ توجه به مبانی اسلام در مورد این حکم نشان می‌دهد که این حکم نه تنها ترغیب به هوسرانی و تنوع‌طلبی نیست بلکه اجرای آن با شرایط خاص، خود بار سنگین ایجاد یک زندگی دیگر و در پی آن رعایت تمامی وظایف مرد در قبال همسر (همچون نفقه و مهریه و...) و فرزندان را به دنبال دارد. بعلاوه هر چند اسلام تعدد زوجات را جایز شمرده اما در صورت بیم از اجرای عدالت ظاهری، تک همسری را توصیه می‌کند.

         ثالثا؛ ما تعدد زوجات را گاهی در افرادی می‌بینیم که سن بالایی دارند و عملا موضوع شهوت در آنان مطرح نیست و فقط جهت سرپرستی از یک خانواده، مجددا ازدواج کرده‌اند.

         ۲-عده‌ای نیز معتقدند تعدد همسر موجب تنش در زندگی زناشویی همسر اول شده و در نتیجه همسران مرد، دشمن یکدیگر شده و به دنبال آن مشکلات روحی و اختلاف میان فرزندان خانواده‌ها همراه است.
         اما در پاسخ به این عده میگوییم که نگاه اسلام بر موضوع تعدد زوجات تعریف‌شده و دارای شرایط و قیودی۸ است بعلاوه این برخورد مرد هست که موجبات تالم همسر را فراهم می‌کند. اگر مردی سعی خود را بکند که عدالت را حتی در عدالت باطنی (با وجود اینکه رعایت آن مشکل است) اجرا کند هیچ‌گاه این موضوع پیش نمی‌آید (البته گفته شد بیم عدم برقراری عدالت خود دلیلی بر باقی ماندن در تک همسری است). لذا این ایراد بر حکم اسلام وارد نیست که در نهایت بگوییم نباید آن را در جامعه اجرا کرد، بلکه ایراد را باید بر اجرای غلط آن از سوی مردان دانست.

        به تعبیر علامه طباطبایی (ره) اسلام مبنای جامعه انسانی را بر اساس حیات عقلی بنا نهاده است نه حیات احساسی و لذا آنچه در اسلام و قوانین آن مورد عمل است، صلاح عقلی انسان است و احکام عقلی و صلاح اجتماع مهم‌تر از احساسات افراد می‌باشد۹. حال فرض کنید به جای آنکه مرد، همسر دوم بگیرد ارتباطات فساد آلود داشته باشد یا به طور مخفیانه همسر بگیرد، این موجب اختلاف و دشمن سازی میان همسران باهم و با شوهر خود نمی‌شود؟ یا اینکه مرد به جهت بیماری خاص همسر اول، وی را طلاق نداده بلکه یک زن دیگر در کنار وی بگیرد آیا اینجا هم می‌توان گفت این مرد خطا کرده و زن دوم دشمن است؟

         به واقع این تفکر که همسر دوم یا همسران دیگر رباینده زندگی همسر اول و ویران‌کننده کانون مهر او هستند، دور از انصاف است چرا که با لحاظ آنکه شرایط چندهمسری برای یک فرد رعایت شده و بستر آن به وجود آمده باشد، بی‌شک زنان دیگر هم حق همسر داشتن، دارند و آنان هم نیاز به تاهل و تشکیل خانواده دارند و منصفانه آنست که چنین موضوعی را از دید همسر دوم نیز به نظاره نشست تا بتوان قضاوتی صحیح ارائه داده شود.

        حال جهت بررسی عقلانی و دقیق‌تر، نظر شما را به چند مسئله جلب می‌کنم:
         اول؛ یکی از مسائلی که در اسلام مطرح بوده و هست، عدالت است یعنی« اعطاء کل ذی‌حق حقه۱۰« حق هر صاحب حقی، داده شود و به حق ذی‌حق تجاوز نشود. فلذا یکی از حقوق هر زن، حق تاهل و تشکیل خانواده با کارکرد اصلی آن است یعنی داشتن حس مادری و تربیت فرزند و تربیت نسل و ارضای عواطف روحی وآرامش و سکون در کانون خانواده و...

         دوم؛ وضعیتی که مورد بحث ماست وضعیت خاص است نه عادی؛ یعنی در دوره‌ای هستیم که به خاطر تهاجم فرهنگی و مشکلات مختلف اجتماعی اولا اختلاط بین زن و مرد بسیار است و ثانیا فحشاء و رفیقه بازی و متاسفانه روابط نامشروع بین مردان همسر دار با دختران مجرد و گاها با زنان همسردار وجود دارد و ثالثا با عامل مهمی به عنوان فزونی تعداد زنان آماده به ازدواج در مقابل مردان آماده به ازدواج مواجهیم.

         سوم؛ از منظری دیگر تعدد زوجات برای زن حقی است از سوی خداوند برای زنان! در توضیح این مطلب آنکه عنوان حق بودن را نباید به منزله توهین به زن برشمرد چرا که وقتی برای فردی حقی به وجود می‌آید صاحب حق، اختیار بین استفاده از حق خود یا عدم استفاده از آن حق را داراست یعنی آنکه زن می‌تواند وقتی امکان ازدواج با مرد مجردی را ندارد بگوید با آنکه من حق تاهل و همسر دوم شدن را دارم، می‌خواهم از این حق استفاده نکنم و تا آخر عمر مجرد باقی بمانم؛ و دیگرآنکه به دنبال این حق برای زنان، تکلیفی است بر عهده مردان، البته مردانی که شرایط مطروحه از سوی اسلام را که پیش از این بیان کردیم، برای اجرای این حکم دارا باشند. این تکلیف آن‌قدر جدیست که اگر جایی جلوگیری از فساد عده‌ای از زنان جامعه بر عهده عده‌ای از مردان دارای شرایط خاص باشد (که قادر به رعایت شرایط تعدد زوجات می‌باشند)، بر آنها واجب است جلوی فساد را بگیرند.

         چهارم؛ چون تاهل یک حق است و جزو حقوق خصوصی زن شمرده می‌شود، هیچ‌کس نمی‌تواند وارد این حریم خصوصی شود و بر زنی که به عنوان همسر دوم یا سوم فرد می‌شود، خرده گرفته و متعرض وی شود، مگر اینکه آن زن در حوزه‌ای عمل کند که به دیگران ضرر برساند.

         حال با تمام این مباحثی که بیان شد، از شما خواننده گرامی سوال می‌کنم:
         آیا راهکاری بهتر از راهکار اسلام می‌توان بیان کرد؟
        آیا می‌توان موجبات سرکوب غریزه جنسی و نادیده گرفتن نیاز فطری و روحی گروهی از انسان‌ها را با محرومیت همیشگی آنان از ازدواج فراهم کرد؟
        آیا می‌توان از بسیاری از کشورهای غربی پیروی کرد و همچون انگلستان به بهانه ظلم به زنان، حکم به ممنوعیت تعدد زوجات داد ولی راه را برای شهوترانی و همجنس بازی، باز گذاشت و آن را قانونی کرد؟ با وجود اینکه در عمل مشاهده کردیم این‌گونه برخورد، موجبات سوءاستفاده ابزاری از زنان را فراهم کرده و در نتیجه روابط آزاد جنسی در غیر محیط خانواده، نه تنها موجبات کثرت تولد فرزندان نامشروع شده بلکه موجب تهدید و در نتیجه تزلزل بنیان خانواده را فراهم کرده است!

         مسلما از آنجایی که اسلام دین کامل و خاتم است۱۱ و بنا بر آیات و اعتقاد اسلام‌شناسان و متفکران دینی برای همه افراد بشر در تمام زمان‌ها و مکان‌هاست و اختصاص به جامعه یا مکان و زمان خاص ندارد۱۲،هیچ‌گاه مصالح مردم را بلاتکلیف رها نمی‌گذارد و حساب اهم و مهم را می‌کند و می‌گوید در موقعش آن چیزی را که اهمیت کمتری دارد فدای آن چیزی که اهمیت بیشتری دارد بکند۱۳. بنابراین باید برای تمام حالات بشری راهکارهایی را قبلا بیان کرده باشد؛ یعنی حتی اگر در شرایط عادی هم باشیم، دین کامل باید راهکار مواقع ضروری را تا قیامت برای تمام بشریت مشخص کرده باشد.

        ... لذا آنچه باید به آن دقت بسیار داشت این است که بنابر نظر فقها، اسلام تک همسری را با روح زندگی مشترک که وحدت و یگانگی است و در زوجیتِ اختصاصی بهتر و کامل‌تر ظهور می‌یابد، سازگارتر می‌داند و در هنگام برابری تعداد زنان و مردان آماده به ازدواج حکم به تک همسری می‌دهد البته این در صورتی در جامعه قابل‌اجراست که:

        اولا شرایط اقتصادی و اجتماعی و اشتغال برای یکایک مردان مجرد فراهم باشد تا همگی توان ازدواج را پیدا کنند.

        ثانیا فساد و فحشاء در جامعه وجود نداشته باشد تا موجب اغوای مردان مجرد و بعلاوه مردان همسردار بشود.

        ثالثا هر زنی در ازدواج کردن خود آزاد باشد و زور پدر و مادر جهت ازدواج با مردان همسردار متمول، بر وی نباشد۱۴.

        اما در هنگام فزونی تعداد زنان بر مردان، تعدد زوجات را تشریع کرده آن هم برای گروهی اندک از مردان (با توجه به شرایطی که قبلا بیان شد) و از سویی به هنگام فزونی تعداد مردان بر زنان، ازدواج مرد مسلمان با زن غیرمسلمان اهل کتاب را تجویز می‌کند. البته لازم به ذکر است از باب قاعده نفی سبیل« ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا« (خداوند هرگز نمی‌خواهد برای کافرین راهی برای تسلط بر مومنان باشد) به جهت آنکه زمینه تسلط عقیدتی مرد بر زن فراهم است، فقها ازدواج زن مسلمان با مرد غیرمسلمان را جایز نمی‌دانند.

         حال توجه همه خوانندگان گرامی را به این نکته جلب می‌کنم تا بیاندیشید که در جامعه اسلامی خود چه دست‌هایی در کار است که از سویی کاملا این حکم را در معرض حملات گوناگون قرار می‌دهند و به جای انجام کار فرهنگی بر روی این مسئله مهم، دائما با برداشتن و گذاشتن قیودی همچون رضایت همسر و غیره سعی در محدود کردن این حق خصوصی زنان آن هم با ابزار قانونی می‌کنند و در عوض با وجود اینکه قوانینی داریم در خصوص کاهش جرائم اخلاقی و مبارزه با فحشاء همچون مبارزه با بدحجابی و...که خود موجب تزلزل در بنیان خانواده وگاها عدم ازدواج و ارتباطات شرعی و سالم میان جوانان می‌باشد، عملا شاهد اقدام جدی از سوی مسئولین جهت اجرای این قوانین و بعلاوه برطرف کردن نواقص آنها دیده نمی‌شود؛ بنابراین با جلوگیری از اجرای این حکم اسلامی با ابزار قانونی، شاهد خواهیم بود که نه تنها سلامت خانواده‌ها بلکه سلامت جمعیتی ما مورد آسیب قرار خواهد گرفت.

        نمونه‌هایی در سایر جهان:
        در پایان جالب است بدانید با توجه به حملات وارده به بحث تعدد زوجات در برخی از کشورهای غربی مردم و اندیشمندان بهترین راه مقابله با فزونی زنان از مردان و همچنین جلوگیری از فحشا را تعدد زوجات بیان کرده‌اند که در ذیل به چند نمونه از آن اشاره می‌شود:

        - در کنفرانس بین‌المللی جوانان که در سال ۱۹۴۸ در مونیخ برگزار شد، مسئله عدم توازن شدید نسبت جنسیتی در آلمان مورد بحث قرار گرفت. وقتی مشخص گردید هیچ راه‌حلی نمی‌تواند مورد توافق قرار گیرد، برخی از شرکت‌کنندگان تعدد زوجات را پیشنهاد نمودند. واکنش اولیه این جمع، آمیزه‌ای از شوک و تنفر بود؛ اما بعد از مطالعه دقیق این پیشنهاد، شرکت‌کنندگان پذیرفتند که تنها راه حل ممکن، همین پیشنهاد می‌باشد.

        در نتیجه تعدد زوجات در میان توصیه‌های پایانی کنفرانس گنجانده شد۱۵ آلمانی‌ها برای حل مشکل آزادی تعدد زوجات در کشورشان حتی دست به دامان دانشمندان دانشگاه الازهر مصر هم شده‌اند و با آوردن آنها به «بن» از آنها خواسته‌اند درباره کم ‌و کیف قضیه تحقیق کنند۱۶.

        - مشکل مرد اشتراکی در جامعه آفریقائیان آمریکا، عنوان میزگردی بود که در تاریخ ۲۷ ژانویه ۱۹۹۳ در دانشگاه تمپل واقع در فیلادلفیا برگزار گردید۱۷. بعضی از سخنرانان، تعدد زوجات را به عنوان راه‌حلی بالقوه برای این بحران توصیه نمودند. آنها همچنین پیشنهاد کردند که تعدد زوجات نباید توسط قانون ممنوع گردد، به ویژه در جامعه‌ای که فحشا و معشوقه را تحمل می‌نماید. نظر یکی از زنان حاضر مبنی بر این که آفریقائیان آمریکا نیاز دارند از آفریقایی‌ها بیاموزند، جایی که تعدد زوجات به گونه‌ای مسئولانه اجرا می‌شود، کف پرشور حاضران را به دنبال آورد.

        - فیلیپ کیلبراید، مردم‌شناس آمریکایی میراث رومیان کاتولیک، در کتاب جنجال‌برانگیز خود «تعدد زوجات برای روزگار ما» تعدد زوجات را به عنوان راه حل برخی بیماری‌های جامعه آمریکا پیشنهاد می‌کند. وی از جمله گروه‌هایی که از تعدد زوجات بهره خواهند برد زنان بزرگسال که همواره با کمبود مرد روبه رو هستند را معرفی کرد۱۸.

        - در سوئد نیز «پروفسور استفان لیندسکو» ـ که یکی از مهم‌ترین قضات سوئد به شمار می‌رود ـ خواهان آن شد که بین «قانون» و «مسایل دینی و اجتماعی» تفاوت گذاشته شود در اقدامی غیرمنتظره، خواستار قانونی شدن تعدد زوجات در این کشور شد. وی در گفتگو با یک روزنامه چاپ لندن اظهار داشت: «نباید قوانین را بی‌جهت در مسایل مذهبی یا امور شخصی افراد دخالت داد.

        ازدواج، یک امر خصوصی است و جامعه حق ندارد در جزئیات آن دخالت کند...». پیش از این نیز، اعضای «حزب محیط زیست» و «حزب اقدام زنان» نیز، خواستار تغییر قانون ازدواج در سوئد شده بودند. این درخواست‌ها، نشان‌دهنده ایجاد تغییرات بنیادین در مجامع حقوقی این کشور است؛ چرا که سوئد از جدی‌ترین مخالفان تعدد زوجات محسوب می‌شود۱۹.

         


        ۱- علامه طباطبایی، تفسیر المیزان ، ج۴ ، ص ۲۹۱ ، http://library.tebyan.net

        ۲ - سوره نساء، آیه ۱۱

        ۳- صدوق،علل الشرایع، قم ، داوری،ج ۲ ، ص۵۰۴.

        www.titronlin.ir -۴-  مطهری، همان.

        حسین لطف آبادی، روانشناسی رشد (۲)، ص  ۶۰و۶۱ .

        ۶- کاظمی پور ،عبدالمحمد، بحران در ازدواج زنان ایران، آفتاب ، ش ۲۹، مهر ۱۳۸۲ .

        ۷- حر عاملی ، وسایل الشیعه، ج ۲۲، ص ۹۱، ح ۸-  کلینی، محمد بن یعقوب ، ج۶، ص ۵۴، کتاب طلاق، باب کراهه الطلاق الزوجه      الوافقه،ح۱.

        ۸- در یادداشت شرایط حکم تعدد زوجات در اسلام، این حدود بیان شد

        ۹ - علامه طباطبایی ،همان.

        ۱۰- نهج البلاغه، خطبه ۳۷ .

        ۱۱ - قرآن با صراحت کامل پیامبراسلام(ص) را خاتم پیامبران معرفی می کند:  «ماکان محمّد أبا أحد من رجالکم و لکن رسول الله و خاتم النّبیین» احزاب/۴۰   پیامبر(ص) پدر هیچ یک از مردان شما نیست، بلکه رسول خدا و تمام کننده (رسالت) پیامبران است. خاتم، یعنی ما یختَمُ بِهِ؛چیزی که به وسیله آن پایان داده می شود. مهری که طومار (رسالت) بدان بسته می شود. نقشی است که با آن نامه نبوت، کتاب نبوت، درس نبوت به پایان رسید. لازمه خاتمیت این است که پیام پیامبر خاتم از استمرار جاودانگی در طول تاریخ برخوردار باشد. مطهری، مرتضی،   خاتمیت، انتشارات صدرا چاپ پنجم ، ۱۳۷۰.

        ۱۲ - "و أوحی إلیّ هذاالقرآن لانذرکم به و من بلغ"؛ این قرآن بر من وحی شده تا به آن، شما و همه کسانی را که این پیام به آنان می رسد،    انذار کنم. انعام /۱۹

        "و ما أرسلناک الاّ کافةً للناس بشیراً و نذیراً"؛ ما تو را بشارت دهنده و ترساننده، برای عموم مردم فرستادیم. سبا /۲۸.
        "و ما أرسلناک الا رحمةً للعالمین"؛ ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم. انبیاء /۱۰۷.

        ۱۳ - مطهری، مرتضی، اسلام و مقتضیات زمان، تهران، صدرا، چاپ نهم، ۱۳۷۳.

        ۱۴ -  برگرفته از نظریات استاد شهید مطهری

        ۱۵- اوت فرورت، زنان در تاریخ آلمان، از آزادی بردگان قرون وسطی تا آزادی جنسی نیویورک، انتشارات برگ، ۱۹۸۸ ص ۱۹۱ .

        ۱۶ - www.taadodzojat.com

        ۱۷- فیلیپ ال کیلبراید، تعدد زوجات برای روزگار ما وست پورت، کانکتیکات: برگین و گاروی، ۱۹۹۴صص ۹۹-۹۵. برگرفته از مقاله تعددزوجات افسانه و واقعیت، نوشته شریف عبدالعظیم محمد، مترجم دکتر محمد افضلی.

        ۱۸ -همان.

        ۱۹- www.Shia-news.com



         


        3 نظر | ارسال نظر

              1. user-pic
              2. خدیجه
                ۱۷ مرداد ۹۳
                ۱۸:۵۷
          1.  
            خیلی خوووب بود بهترین چیزی که در این سایت در باره این موضوع خوانده بودم...حتی تشویق شدم شوهرم را برای برخی دختران مجرد مانده آشنا کاندید کنم
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. نامشخص
                ۱۰ آبان ۹۳
                ۲۳:۳۱
          1.  
            خوب گوشاتو وا کن ببین چی میگم شما که ادعای اسلام و مسلمونیت میشه باید به من جواب بدی حداقل تو ایمیلم منتظرم: پیامبر خدا که پیامبر خدا بود تا زمانی که همسر اولشون زنده بود هرگز مجددا ازدواج نکرد در حالیکه که همون موقع هم زنان بیوه ی زیادی وجود داشتن. حتی تعداد زنان چندین برابر مردان بود. اما شما فکر میکنید چرا پیامبر این کارو نکرد؟ در حالی که هم توان جسمی و هم مالی وهمه چیزای دیگه ای که گفتید رو داشت.الگوی شما کیه دقیقا؟پیامبر بعد از فوت حضرت خدیجه اون هم در سنین پیری خودشو وقف زنان بیوه کرد. همینطور امامون علی هم همین راه را پیش گرفتند.آن زمان زمانی بود که اگر زنی همسرش را از دست میداد باید منتظر می بود تا از گرسنگی بمیرد زیرا مثل الان نبود که شغلی هم برای زنان باشد! جاهلند کسانی که احکام آن موقع اسلام را با الان یکی بدانند نمی دانم ایا این ها را درک نمی کنید؟ نمیدانم آیا این نوشته ها از طرف دشمن است؟این حرفهای شما فقط مشکلو چند برابر میکنه و زندگی های آرام را از هم متلاشی می کنه کدوم زنی مغز...خورده که چنین خیانت بزرگی رو از طریق خیانت تلافی نکنه پس حواستونو جمع کنید تو اون دنیا باید جواب پس بدید.این راه کار شما رو حتی مردا هم قبول ندارن چه برسه به زنها(البته به غیر از یه سری از مردای...) اما راه کار: ۱. درباره ی زنای مطلقه: دقیقا به تعداد زنان مطلقه به همون تعداد مردای مطلقه داریم پس لطفا اینها رو به هم برسونید و فقط نگید زن مطلقه.۲.شما اگه میخوای فرهنگسازی کنید به مردایی که همسرشون رو از دست دادن یا طلاق دادن می تونید به اونها بگید که نروند سراغ دختران جوان! آنها سیره ی پیامبر رو اجرا کنند که حتی باز هم خداوند به اونها هم گفته بهتر است یک همسر اختیار کنید.چرا که خداوند در درون هر مردی دو قلب نیافریده (قران) وقتی قران خودش میگوید بهتر است یک همسر داشته باشید و وقتی پیامبرش به این گونه زندگی کرده است شما از چه تکلیفی سخن میگویید آیا می خواهید بگویید این ایات قران که تاکید بر تک همسری دارد زمانی نازل شد که تعداد زنان مساوی مردان بود؟ در حالی که این چنین نیست البته که خوب است دست زنان بی سرپرست را گرفت اما این توصیه اولا برای همه نیست ثانیا دست گرفتن انها از راه های دیگری هم امکان پذیر است به انها کمک مالی کنید ولی زندگی خود را از هم نپاشید که اگر ثوابی هم در کار باشد گناه این کار از ان بالاتر است. اگر زنان خوب انهایی اند که به همسرشون اجازه ی چنین کاری میدهند مطمئن باشید حضرت خدیجه و حضرت فاطمه زهرا اولین کسانی بودند که برای همسر خود همسر دیگری می گرفتند!!!! حال شما می خواهید بگویید زنهای ما از این دو بانوی بزرگوار برتر باشند؟ یا اینکه شما مردان امروزی از پیامبر و امام علی برترید؟یا دلسوزتر از خود خدایید؟؟؟؟؟؟که خودش گفته بهتره یک همسر داشته باشید. خوب امام خمینی هم با اینکه تو زمان جنگ خیلی ها شهید شدند و زنان بیوه زیاد شدند باز نرفتن یه زن دیگه بگیرن الگوی شما کیه به من بگید؟؟؟؟؟مردم زمان جاهلیت؟؟؟این آیه قران که شما اونو علم کردین تو دستتون (در حالیکه زنهای بی شوهرهم نمیخوان شما دلسوزی کنین!!!)هیچ میدونید زمانی نازل شد که مردم جاهلیت بیش از ده ها زن داشتند و بعد از این آیه مجبور شدن بقیه رو طلاق بدن و فقط ۴ تا بماند؟ متاسفانه افراد بدون تحقیق در اسلام و قرآن و جزئیات آیات و موقعیت نزول آیات هر کس از دید خود حرف میزند ای کاش ما یاد میگرفتیم تا در زمینه ای تخصص نداریم هیچ صحبتی نکنیم. امروزه که انقدر احادیث جعلی چه از طرف دشمن چه از طرف برخی دوستان که دوستیشون همون دوستی خاله خرسه است زیاد شده و کلاه های شرعی زیبا و وسوسه انگیز گناه را به ثواب تبدیل کرده چنان که به سختی میتوان خوب و بد را از هم شناخت تنها راه پیدا کردن حقیقت قلب قرآن و فطرت و وجدان آدمی است چرا که دین اسلام بر اساس فطرت و وجدان آدمیست. و این را خود ائمه به ما گفته اند که در آخرالزمان چنان احادیث جعلی زیاد میشود که مومنین باید احادیث ما را با قران مطابقت بدهند تا صحت یا عدم صحت آن را تشخیص بدهند. و این را هم گفته اند که برخی از مدعیان دوستی ما در آخرالزمان از دشمنانمان نیز بدترند زیرا به نام اسلام مردم را منحرف می کنند و مردم این را بهتر از حرف دشمن قبول می کنند. کسی که بخواهد واقعا یک مسلمان واقعی باشد اول از همه باید اسلامش را خوب بشناسد نه بر اساس حرف مردم دینش را تشخیص دهد اسلامی که اکنون تکه تکه شده و جز اسم آن چیزی باقی نمانده و هر کس از دید خود سخن میگوید.زمان پیامبر زنان ارزشی نداشتند و اگر کسی زن دیگری نمیگرفت همسرش تعجب میکرد اما اکنون از آن زمان مردم عرب که تازه از جاهلیت درآمده بودند ۱۴۰۰ سال گذشته این را درک کنید این زنان به ارزش خود پی برده اند و هرگز عشق خود را بین هیچ زن دیگری تقسیم نخواهند کرد. این عشق است که حسادت می آورد. چیزی که عرب ها درکش را نداشتند.قران آیاتی درباره ی غلامان و کنیزان هم دارد اما امروزه آیا این با عقل شما جور است؟ در حالیکه فلسفه آن هم در یک جمله این بود که با احکامی که صادر شد مردم به مرور زمان از برده داری دست بردارند این ها را مطالعه کنید خوب درباره ی ازدواج هم همینطور زنانی که چنان در زیر دست مردان خار بودند به مرور با توصیه ها و احکامی که صادر میشد عزت خود را میافتند تا به امروز ولی اکنون شما می گویید ما به آن دوره ی اعراب جاهلیت برگردیم؟ اگر اسلام این چیزی است که شما دارید معرفی می کنید به خدا سوگند روزقیامت باید پاسخگو باشید. به جای این ها اسلام مظلوم را درک کنید و بهتر است اقدامات خود را اولا وقتی متخصص شدید و ثانیا به طریقی درست انجام دهید که اولین ان دقت در انتخاب همسر است چرا که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.این رو هم اضافه کنم اگر سواد داشته باشین و تحقیق کنین تعداد همسران پیامبر و امامان رو به ترتیب که نگاه کنید پیامبر بیشترین همسر را داشته (البته نه همزمان) و همین طور کم میشه تا اینکه ۴ تا امام آخر امام رضا،جواد،هادی و امام حسن عسگری تنها یک همسر داشتند و این برای یک شیعه ی واقعی معنی دار است یک منحنی با شیب تند نزولی که در محور xها با خط افق مجانب افقی روی عدد (۱) میسازد،واین برای کسی که در صدر اسلام مانده و اینها را درک نمی کند چیز عجیبی است(در ضمن در این تحقیق امام موسی کاظم و فکر کنم امام حسن مجتبی تعداد زیادتری گزارش شده بود که به عنوان داده ی پرت و نا معتبر حذف شد). بروید مطالعه کنید و از امروز آتش جهنم رو برای خودتون آماده نکنید چون برخی از مردم حرفهای امثال شما! رو ملاک قرار میدن و خودشون بی سوادترند که برن مطالعه کنند.منتظر جوابتون هستم.
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. نامشخص
                ۱۰ آبان ۹۳
                ۲۳:۳۶
          1.  
            این خدیجه یه مرده باور نکنین هیچ زنی این کارو نمیکنه اگه خوب بود حضرت خدیجه پیش از تو اینکارو میکرد........
           
          0
           
          0
          1. ارسال نظر



    1. خبرنامه
      جهت اطلاع از به روز شدن مجله اطلاعات خود را وارد نماييد .

      پایگاه اطلاع رسانی حورا ساده ماده مستر چنگال انجمن سلامت ایران مجله ایرانی انجمن بیان با حجاب سبک زندگی بچه شیعه ها کودک و مادر عمار کلیپ مجتمع نیکوکاری رعد خانواده سرآمد بلاغ سمن فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب سلام نو علوم اجتماعی خبر اقتصادی وبلاگ نیوز تعامل تصویر دل چی بپزم؟ ایران زنان به دخت راز۵۷