3344
مجله اینترنتی
زنان و خانواده
کانال دخت ایران
          1. عطیه گودرزی/کارشناس ارشد، فقه و حقوق
              1. اندازه متن:
              2.  
              3.  
            نظرات (۱۰)
            تعداد بازدید: 3344
            نسخه مناسب چاپ
            ارسال به ديگران
            اضافه کردن به علاقمندی ها
        بررسی حدود و شرایط که اسلام اجازه چندهمسری می‌دهد.


        دخت ایران
        - ازدواج هسته اولیه ایجاد خانواده و از زیباترین سنگ بناهای جامعه انسانی می‌باشد که این کانون مقدس از آن‌چنان تقدسی برخوردار است که انسان‌ها می‌توانند در پرتو نورانیت آن با زوجیتی شایسته و اندیشه و ایمان واقعی، با اطمینان و صلابت، بر ناکامی‌ها و فراز و نشیب‌های زندگی چیره شوند. متداول‌ترین و اصلی‌ترین نوع ازدواج در دین مبین اسلام و در سایر ادیان، ازدواج دائم می‌باشد که اکثر تاکیدات قرآنی و روایی ما نیز بر ایجاد چنین زوجیت مقدسی می‌باشد. انواع دیگری از تاهل و زوجیت نیز وجود دارد که به طور اختصاصی در اسلام تنها ازدواج موقت، گونه دوم تاهل است.

         باید دانست که بعضا در جوامع مختلف مردان مبادرت به ازدواج با چند همسر در عرض یکدیگر و طول زمانی واحد می‌کنند که از آن به تعدد زوجات تعبیر شده است. موضوع تعدد زوجات، جزء مباحث اجتماعی بحث‌برانگیز به شمار می‌رود که مورد توجه موافقان و مخالفان غرب و شرق قرار گرفته است. به طوری که اکثر جوامع غربی آن را ممنوع اعلام کرده و از آنجایی که مورد قبول اسلام می‌باشد دستمایه‌ای برای حمله و انتقاد به اسلام قرار داده‌اند. حال آنکه آمار نشان داده است که به خاطر عدم موافقت رسمی در آن جوامع، چنین روابطی خارج از چهارچوب رسمی و شرعی آن خیانت‌وار و در سطح نسبتا وسیعی وجود دارد که چون حد و مرزی برایش تبیین نکرده‌اند با انحرافات شدیدی همراه است.

         پیشینه تاریخی
        برخی معتقدند که ظهور چندهمسری همزمان با ظهور اسلام بوده است اما با توجه به اسناد تاریخی مشخص می‌شود که چندهمسری در میان ملل متمدن رواج داشته و مورد قبول بوده و در قوانین آیین‌های زرتشت، یهود، هندو و بودا نیز جایز شمرده شده است؛ در تورات نیز چندهمسری جایز شمرده‌شده و این کار در میان یهودیان مرسوم بوده ولی کلیسا آن را ممنوع اعلام کرد.۱

        در ایران پیش از اسلام نیز در میان دربار هخامنشیان و ساسانیان شمار زنان یک مرد، نامحدود و بر اساس استطاعت وی بوده است و گاهی این تعداد به صد نفر هم می‌رسید۲. در شبه‌جزیره عربستان پیش از اسلام نیز ازدواج با زنان به تعداد نامحدود شیوه‌ای رایج بود؛ اما با ظهور اسلام چندهمسری که در جوامع عرب و غیر عرب به صورت نامحدود رواج داشت محدود به چهار زن و مشروط به رعایت عدالت میان همسران شد و برای آن چهارچوبی معنادار تعیین گردید. در نتیجه حکم تعدد زوجات از احکام تاسیسی اسلام نمی‌باشد.

         بررسی حدود و شرایط تعدد زوجات
         علاوه بر آیات متعددی همچون آیات ۳ نساء، ۳۲ و ۵۰ احزاب، ۱ تحریم، که بر تعدد زوجات اشاره کرده است، سیره پیامبر اکرم (ص) و بسیاری از معصومین (ع)، خود گواهی بر مشروعیت این حکم می‌باشند بعلاوه تمامی فقهای مذاهب اسلامی نیز به استناد آیه ۳ سوره نساء اتفاق بر مشروعیت تعدد زوجات را دارند۳.

         در بخشی از آیه ۳ سوره نساء۴خداوند می‌فرماید: «و اگر می‏ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید تنها یک همسر بگیرید...»بر اساس این آیه مفسران شیعی و سنی مقصود از عدالت در آیه مذکور را، عدالت در رفتار خارجی می‌دانندکه در اختیار انسان است مانند حق هم‌خوابگی (حق قَسم)، حق نفقه۵. بر این اساس برقراری عدالت از شروط تعدد زوجات شمرد شده است و عدالت مذکور در آیۀ ۱۲۹ سوره نساء۶ را « وَلَن تَسْتَطِیعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَیْنَ النِّسَاء وَلَوْ حَرَصْتُمْ... هرگز نمی‌توانید در میان زنان، عدالت کنید، هر چند کوشش نمائید...» عدالت در تمایلات باطنی و قلبی۷ تفسیر کرده‌اند که خداوند آن را فوق استطاعت انسان بیان می‌کند ولی از او می‌خواهد در اجرای عدالت ظاهری بکوشد.

        لذا از آنجایی که قوانین آسمانی نمی‌تواند بر خلاف فطرت انسانی باشد و اسلام هیچ‌گاه امر نمی‌کند به اجرای تکلیفی که تحمل آن از حدود قدرت و توانایی مکلف خارج یا بسیار دشوار و رنج‌آور ‌باشد و از سویی محبت‌های قلبی عوامل مختلفی دارد که بعضا از حوزه اختیار انسان خارج است (مانند دوست داشتن بیشتر یکی از فرزندان از میان چند فرزند یا دوست داشتن همسری زیباروی نسبت به همسری مسن) دستور به رعایت آنها داده نشده است لذا خداوند در عین حال برای آنکه مردان از این حکم سوءاستفاده نکنند در ادامه آیه می‌فرماید: اکنون که نمی‌توانید عدالت کامل را از نظر محبت، میان همسران خود رعایت کنید لااقل تمام تمایل قلبی خود را متوجه یکی از آنان نسازید که دیگری به صورت بلاتکلیف درآید و حقوقش عملا ضایع شود۸، و در روایتی نیز از هشام بن عبدالملک آمده است که وی از امام صادق (ع) در مورد تفاوت این دو عدالت پرسید و ایشان فرمودند منظور از عدالت در آیه ۳، نفقه است و منظور از عدالت در آیه ۱۲۹ که امری محال شمرده شده، عدالت در تمایلات قلبی است.

         اما به نظر می‌رسد حکم نفسی چندهمسری از سوی فقها اباحه است که ممکن است بنابر دلایل عارضی، این حکم به یکی از احکام ۵ گانه تکلیفی دیگر تبدیل شود (احکام تکلیفی پنج‌گانه عبارتند از وجوب، حرمت، استحباب، اباحه، کراهت). به طور مثال مردی در اثر بیماری خاص همسر اول نیازهای جنسی‌اش برآورده نشود و به گناه بیافتد، در این صورت با لحاظ شروط مترتب بر حکم چندهمسری، ازدواج مجدد بر او واجب می‌شود.

        بنابراین با توجه به ظاهر آیه ۳ سوره نساء مرجع تشخیص عدالت خود فرد است چرا که در آیه تمام کسانی که قصد تعدد همسر را دارند مورد خطاب قرارگرفته‌اند اما در خصوص ضمانت اجرای عدم رعایت عدالت، علاوه بر مجازات اخروی، زوجه می‌تواند الزام زوج به رعایت حقوقی همچون حق نفقه و حق قسم (حق هم‌خوابگی) را از حاکم شرع درخواست کند و در صورت خودداری زوج از پرداخت نفقه زوجه می‌تواند طلاق خود را از حاکم شرع بخواهد۹.

        - علاوه برعدالت شرط دیگری که مورد نظر فقها است شرط توان مالی و توان جسمی و غریزی مرد است. به عقیده «شهید مطهری» از آنجایی که زن یک سلسله حقوق مالی واستمتاعی بعهده مرد دارد لذا از شروط واجب بر مرد، داشتن امکانات مالی امکانات جسمی و غریزی است. همچنان که از امام صادق روایت شده است که «هر کس گروهی از زنان نزد خود گردآورد که نتواند آنها را از لحاظ جنسی اشباع‏ نماید و آنگاه آنها به زنا و فحشا بیفتند گناه این فحشا بگردن اوست»۱۰ و عده‌ای از فقها  این شروط را جزو شروط ازدواج مجدد نمی‌دانند اما بر این عقیده‌اند در صورتی که عدم قدرت مالی و جسمی مرد باعث عسر و حرج همسران دیگر شود، کراهت یا در مواردی حرمت این ازدواج را در پی دارد۱۱.

        - اما یکی از شرایطی که مورد تاکید برخی حقوقدانان است، شرط اذن و رضایت همسر اول جهت ازدواج مجدد مرد می‌باشد. ولیکن فقها با توجه به اطلاق دلیل چندهمسری، هیچ‌یک جواز حکم را به رضایت همسر اول مشروط نکرده‌اند، مگر در موارد خاص مانند ازدواج با برادرزاده یا خواهرزاده همسر که با استناد به روایاتی اذن همسر اول در صحت آن شرط است۱۲.

         البته لازم به ذکر است بنابرنظر برخی از فقها مانند امام خمینی (ره) اگر زوجه به موجب شرط ضمن عقد، وکالت داشته باشد تا در صورت ازدواج مجدد زوج بتواند خود را مطلقه کند، در صورت تحقق شرط، می‌تواند از این اختیار خود استفاده کند۱۳.

        از سویی دیگر در قوانین مدنی این حق برای زوجه هست تا در صورتی که با ازدواج مجدد زوج، مشکلات روحی شدید و عسر و حرج برای وی پیدا شود تا جایی که ادامه زندگی مشترک و تحمل آن برای وی با مشقّت همراه باشد به دادگاه مراجعه نماید و دادگاه می‌تواند در صورت احراز عسر و حرج حکم طلاق را صادر نماید۱۴.

        ادامه مطلب را اینجا بخوانید


        ۱- ویل دورانت، ویلیام جیمز، ۱۳۸۰، تاریخ تمدن، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی ج۱، ص۴۳۳ و ۴۶۵ -  منتسکیو، روح القوانین، مترجم علی اکبر مهتدی،  تهران، امیرکبیر ،۱۳۷۰-  مطهری ،مرتضی، حقوق زن در اسلام، انتشارات صدرا ،چاپ چهاردهم، پائیز ۱۳۶۹.

        ۲ - کریستن سن در کتاب " ایران در زمان ساسانیان " صفحه ۳۴۶- سعید نفیسی، ایران از انقراض ساسانیان تا انقراض امویان .

        ۳- طوسی، محمد بن حسن، الخلاف، ۱۴۰۷ ه.ق، ج۴، ص۲۹۳ ، محقق علی خراسانی و دیگران، قم، انتشرات اسلامی.
        بحرانی، یوسف بن احمد، الحدائق الناضرة فی احکام العترة الطاهرة ه.ق ۱۴۰۵، ج۲۳، ص۶۱۷ ، تصحیح محمدتقی ایروانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی.

        ۴- "وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِی الْیَتَامَى فَانکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ ذَلِکَ     أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ "اگر می‏ترسید از اینکه (به هنگام ازدواج با دختران یتیم،) عدالت را رعایت نکنید، (از ازدواج با آنان، چشم پوشی کنید و) با    زنان پاک (دیگر) ازدواج نمایید، دو یا سه یا چهار همسر، و اگر می‏ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید تنها یک همسربگیرید، و یا از زنانی که مالک آنهایید هستید استفاده کنید. این کار، بهتر از ظلم و ستم جلوگیری میکند.

        ۵ - طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیرالقرآن ،۱۴۱۵ ، ج۳، ص ۱۱ – مطهری، همان -  مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج ۳،  ص ۲۵۵، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۷۴.

        ۶ - "وَلَن تَسْتَطِیعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَیْنَ النِّسَاء وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلاَ تَمِیلُواْ کُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوهَا کَالْمُعَلَّقَةِ وَإِن تُصْلِحُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ اللّهَ کَانَ غَفُورًا رَّحِیمًا" هرگز نمیتوانید (از نظر محبت قلبی) در میان زنان، عدالت کنید، هر چند کوشش نمائید، ولی به کلی تمایل خود را متوجه یکطرف نسازید که دیگری را به صورت بلا تکلیف در آورید، و اگر راه اصلاح و پرهیزگاری پیش گیرید، خداوند آمرزنده و مهربان است.

        ۷ - طبرسی ، همان ، ج ۷، ص ۴۲۱-  مکارم شیرازی ، تفسیر نمونه .

        ۸- مکارم شیرازی، همان .

        ۹ - خویی، مبانی العروة الوثقی ، کتاب النکاح ، ج۲،ص ۲۸۹ ،النجف الاشرف، مدرسه دارالعلم، ۱۴۰۴ ق.

        ۱۰ - شهید مطهری، همان.

        ۱۱ - نجفی، محمدحسن ، جواهرالکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج۲۹، ص۳۵-۳۶، محقق عباس قوچانی و علی آخوندی، بیروت ،۱۳۶۷ ه.ق . خویی ، همان.

        ۱۲ - طوسی، تهذیب الاحکام، ج۷،۳۳۲ ، تحقیق، سیدحسن موسوی خرسان، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۵.

        ۱۳ - سید روح الله موسوی خمینی، تحریرالوسیله ،ج۲، ص ۳۰۲-۳۰۳ ، نجف، دارالکتب العلمیه،  ۱۳۹۰.

        ۱۴ -ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی.


        10 نظر | ارسال نظر

              1. user-pic
              2. مینا
                ۰۶ مرداد ۹۳
                ۱۷:۰۰
          1.  
            روایات زیادی در خصوص مذمت هوسبازی مردان وجود دارد. قابل توجه آقایان!
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. مهتاب
                ۰۹ مرداد ۹۳
                ۲۲:۳۱
          1.  
            اگه از روی هوس نیست چرا زن دوم معمولا از بیماران یا بی سرپرستان یا ... انتخاب نمی شه ؟؟؟
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. قطره
                ۱۴ شهریور ۹۳
                ۰۲:۵۹
          1.  
            واقعا جای تشکر داره هر دو مطلبتون بسیار عالی و علمی بود...
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. قطره
                ۱۴ شهریور ۹۳
                ۰۲:۵۹
          1.  
            واقعا جای تشکر داره هر دو مطلبتون بسیار عالی و علمی بود...
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. من
                ۱۰ آبان ۹۳
                ۲۳:۳۳
          1.  
            خوب گوشاتو وا کن ببین چی میگم شما که ادعای اسلام و مسلمونیت میشه باید به من جواب بدی حداقل تو ایمیلم منتظرم: پیامبر خدا که پیامبر خدا بود تا زمانی که همسر اولشون زنده بود هرگز مجددا ازدواج نکرد در حالیکه که همون موقع هم زنان بیوه ی زیادی وجود داشتن. حتی تعداد زنان چندین برابر مردان بود. اما شما فکر میکنید چرا پیامبر این کارو نکرد؟ در حالی که هم توان جسمی و هم مالی وهمه چیزای دیگه ای که گفتید رو داشت.الگوی شما کیه دقیقا؟پیامبر بعد از فوت حضرت خدیجه اون هم در سنین پیری خودشو وقف زنان بیوه کرد. همینطور امامون علی هم همین راه را پیش گرفتند.آن زمان زمانی بود که اگر زنی همسرش را از دست میداد باید منتظر می بود تا از گرسنگی بمیرد زیرا مثل الان نبود که شغلی هم برای زنان باشد! جاهلند کسانی که احکام آن موقع اسلام را با الان یکی بدانند نمی دانم ایا این ها را درک نمی کنید؟ نمیدانم آیا این نوشته ها از طرف دشمن است؟این حرفهای شما فقط مشکلو چند برابر میکنه و زندگی های آرام را از هم متلاشی می کنه کدوم زنی مغز...خورده که چنین خیانت بزرگی رو از طریق خیانت تلافی نکنه پس حواستونو جمع کنید تو اون دنیا باید جواب پس بدید.این راه کار شما رو حتی مردا هم قبول ندارن چه برسه به زنها(البته به غیر از یه سری از مردای...) اما راه کار: ۱. درباره ی زنای مطلقه: دقیقا به تعداد زنان مطلقه به همون تعداد مردای مطلقه داریم پس لطفا اینها رو به هم برسونید و فقط نگید زن مطلقه.۲.شما اگه میخوای فرهنگسازی کنید به مردایی که همسرشون رو از دست دادن یا طلاق دادن می تونید به اونها بگید که نروند سراغ دختران جوان! آنها سیره ی پیامبر رو اجرا کنند که حتی باز هم خداوند به اونها هم گفته بهتر است یک همسر اختیار کنید.چرا که خداوند در درون هر مردی دو قلب نیافریده (قران) وقتی قران خودش میگوید بهتر است یک همسر داشته باشید و وقتی پیامبرش به این گونه زندگی کرده است شما از چه تکلیفی سخن میگویید آیا می خواهید بگویید این ایات قران که تاکید بر تک همسری دارد زمانی نازل شد که تعداد زنان مساوی مردان بود؟ در حالی که این چنین نیست البته که خوب است دست زنان بی سرپرست را گرفت اما این توصیه اولا برای همه نیست ثانیا دست گرفتن انها از راه های دیگری هم امکان پذیر است به انها کمک مالی کنید ولی زندگی خود را از هم نپاشید که اگر ثوابی هم در کار باشد گناه این کار از ان بالاتر است. اگر زنان خوب انهایی اند که به همسرشون اجازه ی چنین کاری میدهند مطمئن باشید حضرت خدیجه و حضرت فاطمه زهرا اولین کسانی بودند که برای همسر خود همسر دیگری می گرفتند!!!! حال شما می خواهید بگویید زنهای ما از این دو بانوی بزرگوار برتر باشند؟ یا اینکه شما مردان امروزی از پیامبر و امام علی برترید؟یا دلسوزتر از خود خدایید؟؟؟؟؟؟که خودش گفته بهتره یک همسر داشته باشید. خوب امام خمینی هم با اینکه تو زمان جنگ خیلی ها شهید شدند و زنان بیوه زیاد شدند باز نرفتن یه زن دیگه بگیرن الگوی شما کیه به من بگید؟؟؟؟؟مردم زمان جاهلیت؟؟؟این آیه قران که شما اونو علم کردین تو دستتون (در حالیکه زنهای بی شوهرهم نمیخوان شما دلسوزی کنین!!!)هیچ میدونید زمانی نازل شد که مردم جاهلیت بیش از ده ها زن داشتند و بعد از این آیه مجبور شدن بقیه رو طلاق بدن و فقط ۴ تا بماند؟ متاسفانه افراد بدون تحقیق در اسلام و قرآن و جزئیات آیات و موقعیت نزول آیات هر کس از دید خود حرف میزند ای کاش ما یاد میگرفتیم تا در زمینه ای تخصص نداریم هیچ صحبتی نکنیم. امروزه که انقدر احادیث جعلی چه از طرف دشمن چه از طرف برخی دوستان که دوستیشون همون دوستی خاله خرسه است زیاد شده و کلاه های شرعی زیبا و وسوسه انگیز گناه را به ثواب تبدیل کرده چنان که به سختی میتوان خوب و بد را از هم شناخت تنها راه پیدا کردن حقیقت قلب قرآن و فطرت و وجدان آدمی است چرا که دین اسلام بر اساس فطرت و وجدان آدمیست. و این را خود ائمه به ما گفته اند که در آخرالزمان چنان احادیث جعلی زیاد میشود که مومنین باید احادیث ما را با قران مطابقت بدهند تا صحت یا عدم صحت آن را تشخیص بدهند. و این را هم گفته اند که برخی از مدعیان دوستی ما در آخرالزمان از دشمنانمان نیز بدترند زیرا به نام اسلام مردم را منحرف می کنند و مردم این را بهتر از حرف دشمن قبول می کنند. کسی که بخواهد واقعا یک مسلمان واقعی باشد اول از همه باید اسلامش را خوب بشناسد نه بر اساس حرف مردم دینش را تشخیص دهد اسلامی که اکنون تکه تکه شده و جز اسم آن چیزی باقی نمانده و هر کس از دید خود سخن میگوید.زمان پیامبر زنان ارزشی نداشتند و اگر کسی زن دیگری نمیگرفت همسرش تعجب میکرد اما اکنون از آن زمان مردم عرب که تازه از جاهلیت درآمده بودند ۱۴۰۰ سال گذشته این را درک کنید این زنان به ارزش خود پی برده اند و هرگز عشق خود را بین هیچ زن دیگری تقسیم نخواهند کرد. این عشق است که حسادت می آورد. چیزی که عرب ها درکش را نداشتند.قران آیاتی درباره ی غلامان و کنیزان هم دارد اما امروزه آیا این با عقل شما جور است؟ در حالیکه فلسفه آن هم در یک جمله این بود که با احکامی که صادر شد مردم به مرور زمان از برده داری دست بردارند این ها را مطالعه کنید خوب درباره ی ازدواج هم همینطور زنانی که چنان در زیر دست مردان خار بودند به مرور با توصیه ها و احکامی که صادر میشد عزت خود را میافتند تا به امروز ولی اکنون شما می گویید ما به آن دوره ی اعراب جاهلیت برگردیم؟ اگر اسلام این چیزی است که شما دارید معرفی می کنید به خدا سوگند روزقیامت باید پاسخگو باشید. به جای این ها اسلام مظلوم را درک کنید و بهتر است اقدامات خود را اولا وقتی متخصص شدید و ثانیا به طریقی درست انجام دهید که اولین ان دقت در انتخاب همسر است چرا که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.این رو هم اضافه کنم اگر سواد داشته باشین و تحقیق کنین تعداد همسران پیامبر و امامان رو به ترتیب که نگاه کنید پیامبر بیشترین همسر را داشته (البته نه همزمان) و همین طور کم میشه تا اینکه ۴ تا امام آخر امام رضا،جواد،هادی و امام حسن عسگری تنها یک همسر داشتند و این برای یک شیعه ی واقعی معنی دار است یک منحنی با شیب تند نزولی که در محور xها با خط افق مجانب افقی روی عدد (۱) میسازد،واین برای کسی که در صدر اسلام مانده و اینها را درک نمی کند چیز عجیبی است(در ضمن در این تحقیق امام موسی کاظم و فکر کنم امام حسن مجتبی تعداد زیادتری گزارش شده بود که به عنوان داده ی پرت و نا معتبر حذف شد). بروید مطالعه کنید و از امروز آتش جهنم رو برای خودتون آماده نکنید چون برخی از مردم حرفهای امثال شما! رو ملاک قرار میدن و خودشون بی سوادترند که برن مطالعه کنند.
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. من
                ۱۰ آبان ۹۳
                ۲۳:۳۴
          1.  
            خوب گوشاتو وا کن ببین چی میگم شما که ادعای اسلام و مسلمونیت میشه باید به من جواب بدی حداقل تو ایمیلم منتظرم: پیامبر خدا که پیامبر خدا بود تا زمانی که همسر اولشون زنده بود هرگز مجددا ازدواج نکرد در حالیکه که همون موقع هم زنان بیوه ی زیادی وجود داشتن. حتی تعداد زنان چندین برابر مردان بود. اما شما فکر میکنید چرا پیامبر این کارو نکرد؟ در حالی که هم توان جسمی و هم مالی وهمه چیزای دیگه ای که گفتید رو داشت.الگوی شما کیه دقیقا؟پیامبر بعد از فوت حضرت خدیجه اون هم در سنین پیری خودشو وقف زنان بیوه کرد. همینطور امامون علی هم همین راه را پیش گرفتند.آن زمان زمانی بود که اگر زنی همسرش را از دست میداد باید منتظر می بود تا از گرسنگی بمیرد زیرا مثل الان نبود که شغلی هم برای زنان باشد! جاهلند کسانی که احکام آن موقع اسلام را با الان یکی بدانند نمی دانم ایا این ها را درک نمی کنید؟ نمیدانم آیا این نوشته ها از طرف دشمن است؟این حرفهای شما فقط مشکلو چند برابر میکنه و زندگی های آرام را از هم متلاشی می کنه کدوم زنی مغز...خورده که چنین خیانت بزرگی رو از طریق خیانت تلافی نکنه پس حواستونو جمع کنید تو اون دنیا باید جواب پس بدید.این راه کار شما رو حتی مردا هم قبول ندارن چه برسه به زنها(البته به غیر از یه سری از مردای...) اما راه کار: ۱. درباره ی زنای مطلقه: دقیقا به تعداد زنان مطلقه به همون تعداد مردای مطلقه داریم پس لطفا اینها رو به هم برسونید و فقط نگید زن مطلقه.۲.شما اگه میخوای فرهنگسازی کنید به مردایی که همسرشون رو از دست دادن یا طلاق دادن می تونید به اونها بگید که نروند سراغ دختران جوان! آنها سیره ی پیامبر رو اجرا کنند که حتی باز هم خداوند به اونها هم گفته بهتر است یک همسر اختیار کنید.چرا که خداوند در درون هر مردی دو قلب نیافریده (قران) وقتی قران خودش میگوید بهتر است یک همسر داشته باشید و وقتی پیامبرش به این گونه زندگی کرده است شما از چه تکلیفی سخن میگویید آیا می خواهید بگویید این ایات قران که تاکید بر تک همسری دارد زمانی نازل شد که تعداد زنان مساوی مردان بود؟ در حالی که این چنین نیست البته که خوب است دست زنان بی سرپرست را گرفت اما این توصیه اولا برای همه نیست ثانیا دست گرفتن انها از راه های دیگری هم امکان پذیر است به انها کمک مالی کنید ولی زندگی خود را از هم نپاشید که اگر ثوابی هم در کار باشد گناه این کار از ان بالاتر است. اگر زنان خوب انهایی اند که به همسرشون اجازه ی چنین کاری میدهند مطمئن باشید حضرت خدیجه و حضرت فاطمه زهرا اولین کسانی بودند که برای همسر خود همسر دیگری می گرفتند!!!! حال شما می خواهید بگویید زنهای ما از این دو بانوی بزرگوار برتر باشند؟ یا اینکه شما مردان امروزی از پیامبر و امام علی برترید؟یا دلسوزتر از خود خدایید؟؟؟؟؟؟که خودش گفته بهتره یک همسر داشته باشید. خوب امام خمینی هم با اینکه تو زمان جنگ خیلی ها شهید شدند و زنان بیوه زیاد شدند باز نرفتن یه زن دیگه بگیرن الگوی شما کیه به من بگید؟؟؟؟؟مردم زمان جاهلیت؟؟؟این آیه قران که شما اونو علم کردین تو دستتون (در حالیکه زنهای بی شوهرهم نمیخوان شما دلسوزی کنین!!!)هیچ میدونید زمانی نازل شد که مردم جاهلیت بیش از ده ها زن داشتند و بعد از این آیه مجبور شدن بقیه رو طلاق بدن و فقط ۴ تا بماند؟ متاسفانه افراد بدون تحقیق در اسلام و قرآن و جزئیات آیات و موقعیت نزول آیات هر کس از دید خود حرف میزند ای کاش ما یاد میگرفتیم تا در زمینه ای تخصص نداریم هیچ صحبتی نکنیم. امروزه که انقدر احادیث جعلی چه از طرف دشمن چه از طرف برخی دوستان که دوستیشون همون دوستی خاله خرسه است زیاد شده و کلاه های شرعی زیبا و وسوسه انگیز گناه را به ثواب تبدیل کرده چنان که به سختی میتوان خوب و بد را از هم شناخت تنها راه پیدا کردن حقیقت قلب قرآن و فطرت و وجدان آدمی است چرا که دین اسلام بر اساس فطرت و وجدان آدمیست. و این را خود ائمه به ما گفته اند که در آخرالزمان چنان احادیث جعلی زیاد میشود که مومنین باید احادیث ما را با قران مطابقت بدهند تا صحت یا عدم صحت آن را تشخیص بدهند. و این را هم گفته اند که برخی از مدعیان دوستی ما در آخرالزمان از دشمنانمان نیز بدترند زیرا به نام اسلام مردم را منحرف می کنند و مردم این را بهتر از حرف دشمن قبول می کنند. کسی که بخواهد واقعا یک مسلمان واقعی باشد اول از همه باید اسلامش را خوب بشناسد نه بر اساس حرف مردم دینش را تشخیص دهد اسلامی که اکنون تکه تکه شده و جز اسم آن چیزی باقی نمانده و هر کس از دید خود سخن میگوید.زمان پیامبر زنان ارزشی نداشتند و اگر کسی زن دیگری نمیگرفت همسرش تعجب میکرد اما اکنون از آن زمان مردم عرب که تازه از جاهلیت درآمده بودند ۱۴۰۰ سال گذشته این را درک کنید این زنان به ارزش خود پی برده اند و هرگز عشق خود را بین هیچ زن دیگری تقسیم نخواهند کرد. این عشق است که حسادت می آورد. چیزی که عرب ها درکش را نداشتند.قران آیاتی درباره ی غلامان و کنیزان هم دارد اما امروزه آیا این با عقل شما جور است؟ در حالیکه فلسفه آن هم در یک جمله این بود که با احکامی که صادر شد مردم به مرور زمان از برده داری دست بردارند این ها را مطالعه کنید خوب درباره ی ازدواج هم همینطور زنانی که چنان در زیر دست مردان خار بودند به مرور با توصیه ها و احکامی که صادر میشد عزت خود را میافتند تا به امروز ولی اکنون شما می گویید ما به آن دوره ی اعراب جاهلیت برگردیم؟ اگر اسلام این چیزی است که شما دارید معرفی می کنید به خدا سوگند روزقیامت باید پاسخگو باشید. به جای این ها اسلام مظلوم را درک کنید و بهتر است اقدامات خود را اولا وقتی متخصص شدید و ثانیا به طریقی درست انجام دهید که اولین ان دقت در انتخاب همسر است چرا که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.این رو هم اضافه کنم اگر سواد داشته باشین و تحقیق کنین تعداد همسران پیامبر و امامان رو به ترتیب که نگاه کنید پیامبر بیشترین همسر را داشته (البته نه همزمان) و همین طور کم میشه تا اینکه ۴ تا امام آخر امام رضا،جواد،هادی و امام حسن عسگری تنها یک همسر داشتند و این برای یک شیعه ی واقعی معنی دار است یک منحنی با شیب تند نزولی که در محور xها با خط افق مجانب افقی روی عدد (۱) میسازد،واین برای کسی که در صدر اسلام مانده و اینها را درک نمی کند چیز عجیبی است(در ضمن در این تحقیق امام موسی کاظم و فکر کنم امام حسن مجتبی تعداد زیادتری گزارش شده بود که به عنوان داده ی پرت و نا معتبر حذف شد). بروید مطالعه کنید و از امروز آتش جهنم رو برای خودتون آماده نکنید چون برخی از مردم حرفهای امثال شما! رو ملاک قرار میدن و خودشون بی سوادترند که برن مطالعه کنند.
           
          0
           
          0
          1.  
            شماواقعافکرمیکنیدفسادبااین روش حل میشه که بیاین چندهمسریوتبلیغ کنین که مثلابه فکربنیان مقدس خانواده اید؟درحالی که ریشه های فسادازجاهای دیگری نشات میگیرد مانندالگوگرفتن جوانانان ازغربی هاوهزارویک دلیل دیگه.واقعافکرمیکنیدتودنیای امروزکه تعدادزنان ومردان باهم برابروتعدادمردان حتی بیشتراززنان رسیده است این روش خوبی واسه جامعه ماست؟ایافکر میکنین هرمردی حق اینوداره که چندهمسرداشته باشه یاتعدادی استثناکه درشرایط خاص که واقعن نیازهس که داشته باشن؟چرابه این فکرنمیکنین که ازدواج یه امربسیارمقدس برپایه وفاداری زوجین به یکدیگرورسیدن به وحدت است؟چرابااین افکاربی اساس نظام خانواده هارو ازهم میپاشونین؟بله اسلام تعددزوجات روحلال کرده امانه برای همه مردهاچرااینارونمیگیدبنظرتون مردی که بخوادازدواج مجددداشته باشه میره سراغ یه زن بیوه بابچه های یتیمش یامثلامیره سراغ یه زن نابینایامعلول جسمی که نیازبه مراقبت داره مطمئنم هیچکس حاضرنمیشه باچنین زنانی ازدواج کنه پس میبینیدکه خیلی ازمردهاخیلی راحت وشرعاحق اینودارن که راحت هوسرانی کنن ونه تنهامنع نمیشن بلکه توسط ادمایی مثل شماتشویق هم میشن آفرین بشماکه به اسم اسلام به زنان ظلم میکنید
           
          0
           
          0
          1.  
            شماواقعافکرمیکنیدفسادبااین روش حل میشه که بیاین چندهمسریوتبلیغ کنین که مثلابه فکربنیان مقدس خانواده اید؟درحالی که ریشه های فسادازجاهای دیگری نشات میگیرد مانندالگوگرفتن جوانانان ازغربی هاوهزارویک دلیل دیگه.واقعافکرمیکنیدتودنیای امروزکه تعدادزنان ومردان باهم برابروتعدادمردان حتی بیشتراززنان رسیده است این روش خوبی واسه جامعه ماست؟ایافکر میکنین هرمردی حق اینوداره که چندهمسرداشته باشه یاتعدادی استثناکه درشرایط خاص که واقعن نیازهس که داشته باشن؟چرابه این فکرنمیکنین که ازدواج یه امربسیارمقدس برپایه وفاداری زوجین به یکدیگرورسیدن به وحدت است؟چرابااین افکاربی اساس نظام خانواده هارو ازهم میپاشونین؟بله اسلام تعددزوجات روحلال کرده امانه برای همه مردهاچرااینارونمیگیدبنظرتون مردی که بخوادازدواج مجددداشته باشه میره سراغ یه زن بیوه بابچه های یتیمش یامثلامیره سراغ یه زن نابینایامعلول جسمی که نیازبه مراقبت داره مطمئنم هیچکس حاضرنمیشه باچنین زنانی ازدواج کنه پس میبینیدکه خیلی ازمردهاخیلی راحت وشرعاحق اینودارن که راحت هوسرانی کنن ونه تنهامنع نمیشن بلکه توسط ادمایی مثل شماتشویق هم میشن آفرین بشماکه به اسم اسلام به زنان ظلم میکنید
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. ۲۴ مهر ۹۴
                ۱۵:۴۹
          1.  
            پاسخی به نظر من
            خوب گوشاتو وا کن ببین چی میگم شما که ادعای اسلام و مسلمونیت میشه باید به من جواب بدی حداقل تو ایمیلم منتظرم: پیامبر خدا که پیامبر خدا بود تا زمانی که همسر اولشون زنده بود هرگز مجددا ازدواج نکرد در حالیکه که همون موقع هم زنان بیوه ی زیادی وجود داشتن. حتی تعداد زنان چندین برابر مردان بود. اما شما فکر میکنید چرا پیامبر این کارو نکرد؟ در حالی که هم توان جسمی و هم مالی وهمه چیزای دیگه ای که گفتید رو داشت.الگوی شما کیه دقیقا؟پیامبر بعد از فوت حضرت خدیجه اون هم در سنین پیری خودشو وقف زنان بیوه کرد. همینطور امامون علی هم همین راه را پیش گرفتند.آن زمان زمانی بود که اگر زنی همسرش را از دست میداد باید منتظر می بود تا از گرسنگی بمیرد زیرا مثل الان نبود که شغلی هم برای زنان باشد! جاهلند کسانی که احکام آن موقع اسلام را با الان یکی بدانند نمی دانم ایا این ها را درک نمی کنید؟ نمیدانم آیا این نوشته ها از طرف دشمن است؟این حرفهای شما فقط مشکلو چند برابر میکنه و زندگی های آرام را از هم متلاشی می کنه کدوم زنی مغز...خورده که چنین خیانت بزرگی رو از طریق خیانت تلافی نکنه پس حواستونو جمع کنید تو اون دنیا باید جواب پس بدید.این راه کار شما رو حتی مردا هم قبول ندارن چه برسه به زنها(البته به غیر از یه سری از مردای...) اما راه کار: ۱. درباره ی زنای مطلقه: دقیقا به تعداد زنان مطلقه به همون تعداد مردای مطلقه داریم پس لطفا اینها رو به هم برسونید و فقط نگید زن مطلقه.۲.شما اگه میخوای فرهنگسازی کنید به مردایی که همسرشون رو از دست دادن یا طلاق دادن می تونید به اونها بگید که نروند سراغ دختران جوان! آنها سیره ی پیامبر رو اجرا کنند که حتی باز هم خداوند به اونها هم گفته بهتر است یک همسر اختیار کنید.چرا که خداوند در درون هر مردی دو قلب نیافریده (قران) وقتی قران خودش میگوید بهتر است یک همسر داشته باشید و وقتی پیامبرش به این گونه زندگی کرده است شما از چه تکلیفی سخن میگویید آیا می خواهید بگویید این ایات قران که تاکید بر تک همسری دارد زمانی نازل شد که تعداد زنان مساوی مردان بود؟ در حالی که این چنین نیست البته که خوب است دست زنان بی سرپرست را گرفت اما این توصیه اولا برای همه نیست ثانیا دست گرفتن انها از راه های دیگری هم امکان پذیر است به انها کمک مالی کنید ولی زندگی خود را از هم نپاشید که اگر ثوابی هم در کار باشد گناه این کار از ان بالاتر است. اگر زنان خوب انهایی اند که به همسرشون اجازه ی چنین کاری میدهند مطمئن باشید حضرت خدیجه و حضرت فاطمه زهرا اولین کسانی بودند که برای همسر خود همسر دیگری می گرفتند!!!! حال شما می خواهید بگویید زنهای ما از این دو بانوی بزرگوار برتر باشند؟ یا اینکه شما مردان امروزی از پیامبر و امام علی برترید؟یا دلسوزتر از خود خدایید؟؟؟؟؟؟که خودش گفته بهتره یک همسر داشته باشید. خوب امام خمینی هم با اینکه تو زمان جنگ خیلی ها شهید شدند و زنان بیوه زیاد شدند باز نرفتن یه زن دیگه بگیرن الگوی شما کیه به من بگید؟؟؟؟؟مردم زمان جاهلیت؟؟؟این آیه قران که شما اونو علم کردین تو دستتون (در حالیکه زنهای بی شوهرهم نمیخوان شما دلسوزی کنین!!!)هیچ میدونید زمانی نازل شد که مردم جاهلیت بیش از ده ها زن داشتند و بعد از این آیه مجبور شدن بقیه رو طلاق بدن و فقط ۴ تا بماند؟ متاسفانه افراد بدون تحقیق در اسلام و قرآن و جزئیات آیات و موقعیت نزول آیات هر کس از دید خود حرف میزند ای کاش ما یاد میگرفتیم تا در زمینه ای تخصص نداریم هیچ صحبتی نکنیم. امروزه که انقدر احادیث جعلی چه از طرف دشمن چه از طرف برخی دوستان که دوستیشون همون دوستی خاله خرسه است زیاد شده و کلاه های شرعی زیبا و وسوسه انگیز گناه را به ثواب تبدیل کرده چنان که به سختی میتوان خوب و بد را از هم شناخت تنها راه پیدا کردن حقیقت قلب قرآن و فطرت و وجدان آدمی است چرا که دین اسلام بر اساس فطرت و وجدان آدمیست. و این را خود ائمه به ما گفته اند که در آخرالزمان چنان احادیث جعلی زیاد میشود که مومنین باید احادیث ما را با قران مطابقت بدهند تا صحت یا عدم صحت آن را تشخیص بدهند. و این را هم گفته اند که برخی از مدعیان دوستی ما در آخرالزمان از دشمنانمان نیز بدترند زیرا به نام اسلام مردم را منحرف می کنند و مردم این را بهتر از حرف دشمن قبول می کنند. کسی که بخواهد واقعا یک مسلمان واقعی باشد اول از همه باید اسلامش را خوب بشناسد نه بر اساس حرف مردم دینش را تشخیص دهد اسلامی که اکنون تکه تکه شده و جز اسم آن چیزی باقی نمانده و هر کس از دید خود سخن میگوید.زمان پیامبر زنان ارزشی نداشتند و اگر کسی زن دیگری نمیگرفت همسرش تعجب میکرد اما اکنون از آن زمان مردم عرب که تازه از جاهلیت درآمده بودند ۱۴۰۰ سال گذشته این را درک کنید این زنان به ارزش خود پی برده اند و هرگز عشق خود را بین هیچ زن دیگری تقسیم نخواهند کرد. این عشق است که حسادت می آورد. چیزی که عرب ها درکش را نداشتند.قران آیاتی درباره ی غلامان و کنیزان هم دارد اما امروزه آیا این با عقل شما جور است؟ در حالیکه فلسفه آن هم در یک جمله این بود که با احکامی که صادر شد مردم به مرور زمان از برده داری دست بردارند این ها را مطالعه کنید خوب درباره ی ازدواج هم همینطور زنانی که چنان در زیر دست مردان خار بودند به مرور با توصیه ها و احکامی که صادر میشد عزت خود را میافتند تا به امروز ولی اکنون شما می گویید ما به آن دوره ی اعراب جاهلیت برگردیم؟ اگر اسلام این چیزی است که شما دارید معرفی می کنید به خدا سوگند روزقیامت باید پاسخگو باشید. به جای این ها اسلام مظلوم را درک کنید و بهتر است اقدامات خود را اولا وقتی متخصص شدید و ثانیا به طریقی درست انجام دهید که اولین ان دقت در انتخاب همسر است چرا که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.این رو هم اضافه کنم اگر سواد داشته باشین و تحقیق کنین تعداد همسران پیامبر و امامان رو به ترتیب که نگاه کنید پیامبر بیشترین همسر را داشته (البته نه همزمان) و همین طور کم میشه تا اینکه ۴ تا امام آخر امام رضا،جواد،هادی و امام حسن عسگری تنها یک همسر داشتند و این برای یک شیعه ی واقعی معنی دار است یک منحنی با شیب تند نزولی که در محور xها با خط افق مجانب افقی روی عدد (۱) میسازد،واین برای کسی که در صدر اسلام مانده و اینها را درک نمی کند چیز عجیبی است(در ضمن در این تحقیق امام موسی کاظم و فکر کنم امام حسن مجتبی تعداد زیادتری گزارش شده بود که به عنوان داده ی پرت و نا معتبر حذف شد). بروید مطالعه کنید و از امروز آتش جهنم رو برای خودتون آماده نکنید چون برخی از مردم حرفهای امثال شما! رو ملاک قرار میدن و خودشون بی سوادترند که برن مطالعه کنند.
            دوست عزیز دقت داشته باش قرآن معجزه ی الهیه که برای نسل پیامبر و نسل های بعد پیامبر نازل شده و بعد از اون هم نه پیامبری و نه کتابی جدید نازل نشده.پس قرآن تا قیامت برای ماست و احکامش هم تغییر نکرده. متنی هم که میبینید گذاشته شده در وبلاگ تفسیر آیه ی ۳سوره ی نسائه و چیزی نیست که مدیر وبلاگ خالق اون باشه.خداوند هم فرمودند و چون نمیتوانید عدالت را بین زنان برقرار کنید به یک زن اکتفا کنید.شایدپیامبر خدا و امام علی هم برای این در زمان حضور حضرت خدیجه و فاطمه(ص)زنی دیگه نگرفتن که نمیتونستن عدالت رو بین همسران اول خودشون و زنان دیگه برقرار کنن. لطفا با نوشتن حرفایی که اثبات نداره توی وبلاگ برای کاربران دیگه شبهه ایجاد نکنید.
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. ۲۳ فروردین ۹۵
                ۱۴:۲۵
          1.  
            قوانین زیادی از اسلام تحریف شده برای رسیدن یک گروه به شهواتشون. مثل همین اجازه تعدد زوجات این که واضحه خوبه خودتون قبول دارید و با این مشکل زیاد مواجه شدیدو قانون هم در آوردیدکه زن بعد از ازدواج مجدد شوهرش مشکلات روحی میگیره! متاسفم
           
          0
           
          0
          1. ارسال نظر



    1. خبرنامه
      جهت اطلاع از به روز شدن مجله اطلاعات خود را وارد نماييد .

      پایگاه اطلاع رسانی حورا ساده ماده مستر چنگال انجمن سلامت ایران مجله ایرانی انجمن بیان با حجاب سبک زندگی بچه شیعه ها کودک و مادر عمار کلیپ مجتمع نیکوکاری رعد خانواده سرآمد بلاغ سمن فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب سلام نو علوم اجتماعی خبر اقتصادی وبلاگ نیوز تعامل تصویر دل چی بپزم؟ ایران زنان به دخت راز۵۷