1713
مجله اینترنتی
زنان و خانواده
کانال دخت ایران
          1. سودابه قیصری
              1. اندازه متن:
              2.  
              3.  
            نظرات (۰۱)
            تعداد بازدید: 1713
            نسخه مناسب چاپ
            ارسال به ديگران
            اضافه کردن به علاقمندی ها
        گفتگو با دکتر ایراندخت فیاض پیرامون مطالبات حوزه زنان از کاندیدای ریاست جمهوری


        موضوع پرونده این شماره مجله اینترنتی دخت ایران بهانه‌ای شد تا گفتگویی با خانم دکتر فیاض داشته باشیم و نظرشان را در مورد مطالبات حوزه زنان از کاندیدای ریاست جمهوری جویا شویم.


        دکتر ایراندخت فیاض، دانش‌آموخته رشته روانشناسی و علوم تربیتی، بیش از دو دهه در خدمت نظام آموزش تخصصی کشور بوده‌اند. ایشان از سال ۱۳۸۶ به دانشگاه علامه طباطبایی تهران منتقل شده و سپس مدیریت دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی را به عهده گرفتند و هم‌اکنون نیز در این سمت در خدمت جامعه دانشگاهی کشورند. هم‌چنین رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای انقلاب فرهنگی و دبیر شورای تحول نظام آموزشی کشور می‌باشند. علاوه بر این، در شوراهای سیاست‌گذاری کلان کشور نیز عضویت دارند.

        به نظر شما تا چه میزان حضور زنان به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری یا یکی از اعضای کابینه دولت در حیات سیاسی کشور ضرورت دارد؟


        طبق آموزه‌های دینی ما، زنان از فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی منع نشده‌اند. مهم‌ترین برهان این حوزه، داستان‌های قرآن است. در قرآن کریم از ملکه صبا یاد شده و این امر حاکی از دو نکته است؛ اول اینکه حاکمیت و فرمانروایی ایشان را پذیرفته و دوم اینکه قدرت حکومت‌گری و تعقل ملکه صبا به عنوان یک زن صراحتا بیان شده است. هنگامی که حضرت سلیمان به ایشان نامه می‌نویسند، ایشان نه تنها احساسی برخورد نمی‌کنند بلکه با جمعی از مشاوران خود برای این مسئله چاره‌اندیشی می‌کنند و تصمیم می‌گیرند حضرت سلیمان را آزمایش کنند تا مشخص شود آیا حقیقتاً نبی خداوند است یا خیر؟ اگر نبی است از ایشان اطاعت کنند و اگر نیست، ظرفیت مقابله با وی را بسنجند و برای مبارزه یا تسلیم برنامه‌ریزی کنند. این مسئله تدبیر سیاسی زنان را در اداره حکومت و تصدی امور مهم سیاسی می‌رساند که در قرآن نیز پذیرفته و مبرهن است. هم‌چنین وقتی صحبت از حضرت مریم یا آسیه می‌شود از حضور فعال آنان در عرصه‌های مهم زمان خود سخن به میان می‌آید. هنگامی که از حضرت زهرا (س) در سوره کوثر یاد می‌شود، ایشان را وارث نسل پیامبر نام می‌برد. این مطالب حاکی از اهمیت ابعاد انسانی در واگذاری امور سیاسی و اجتماعی به زن در دین اسلام است. به عبارتی، در آموزه‌ها و احکام دین اسلام، نگاه انسانی و الهی به زن صورت گرفته است، زیرا اول زن را به عنوان یک انسان می‌بیند که توانمندی‌های انسانی همانند مردان دارد، و بعد به عنوان یک زن با خصوصیات ویژه زنانه، یعنی همان‌گونه که یک مرد نیاز به کمال‌طلبی، حقیقت‌جویی، فعالیت‌های اجتماعی، عبادت و... دارد زن نیز چنین نیازهایی را دارد. این نوع نگاه و نگرش، زمینه‌ساز فعالیت‌های زنان و مردان در سطوح مهم جامعه اسلامی را مهیا می‌سازد. پس حضور زنان باید در عرصه سیاسی کشور فراهم شود و زنان نیز این قابلیت و تدبیر را برای حضور در عرصه‌های سیاسی کشور دارند.


        تحول حضور زنان در سطوح مهم مدیریتی کشور بعد از انقلاب و در دولت‌های مختلف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


        انقلاب اسلامی یک نقطه عطف در تاریخ سیاسی و اجتماعی حضور زنان در جامعه ایران محسوب می‌شود، زیرا زنان را درگیر عرصه‌های مهم امور کشور می‌کند و از همه مهم‌تر آنان را به این مهم، امر می‌کند. مقام معظم رهبری می‌گویند که در جریان انقلاب بسیاری از علما با حضور زنان در صحنه‌های سیاسی و تظاهرات مخالف بودند، حضرت امام ایشان را برای گفتگو با علما انتخاب می‌کند که اهمیت حضور زنان در فعالیت‌های سیاسی روشن شود. این یک نگاه انقلابی به جایگاه زن در جامعه است. بعد از پیروزی انقلاب نیز می‌بینیم امام خمینی (ره) با وجود حضور آقایان در عرصه‌، خانم دباغ را به فرماندهی سپاه منصوب می‌کنند. هم‌چنین در هیئتی که برای گفتگو با گورباچف اعزام می‌شوند، خانم دباغ نیز به دستور امام شرکت داشتند. این مذاکره نه درباره موضوع زنان بود، نه طرف مقابل زن بود و نه جلسه، جلسه‌ای زنانه بود؛ اما حضور خانم دباغ به منزله اهمیت جایگاه زن در تصمیم‌گیری‌‌های مهم سیاسی کشور بود که امام به آن توجه داشتند. نتیجه این تفکر سال‌های بعد در کشور هویدا شد و اکنون ما به برکت انقلاب ۵۱ درصد از زنان‌مان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و از پتانسیل خوبی برای فعالیت‌های علمی، تخصصی، اجرایی، سیاسی، فرهنگی و... برخوردارند اما قبل از انقلاب تعداد زنان موفق و مهم بسیار اندک بود.


        یک نکته مهم که بیان آن ضروری است این است، ما هنوز زمینه را برای فعالیت سیاسی-اجتماعی زنان ایجاد نکردیم، باید کاری کنیم تا مردان، زنان را به عنوان ناموس اجتماعی خویش بپذیرند و همان صیانت، احترام و حمایتی که از نوامیس حقیقی خود دارند، از زنان فعال در عرصه‌های جمعی نیز داشته باشند. در این صورت زنان قابلیت بهره‌وری از ظرفیت‌های مدیریتی، اجرایی، علمی، سیاسی و... خود را می‌یابند که هم به رشد و بالندگی زنان می‌انجامد و هم جامعه در مسیر توسعه و رشد قرار می‌گیرد. این همان اتفاقی است که در اوایل انقلاب اسلامی رخ داد.


        حضور زنان در  کابینه  دولت  دهم را چگونه می‌بیند؟


        همان‌طور که امام هم فرمودند اگر به تعداد زنان در کابینه یک دولت نگاه کنیم و دولت‌ها بگویند آنقدر از زنان در این برهه زمانی در کابینه استفاده شده‌است و غیره، نگاه ابزاری و توهین‌آمیز به شخصیت و جایگاه زن در جامعه رخ داده است. اما اگر جامعه به بلوغ برسد و شایسته‌سالاری با رویکرد فراجنسیتی در آن حاکم شود، باید تصمیم گرفت از بین دو انسان، کدامیک صلاحیت مدیریت و حضور در رئوس مهم امور را دارند. در آن زمان می‌توان درباره تعداد زنانی که در مدیریت سیاسی-اجتماعی اعلام آمادگی می‌کنند یا فعالیت دارند را بررسی کرد البته از دید انسانی  و نه جنسیتی و هدف صلاحیت مدیریت و پیشرفت امور باشد.


        مهم‌ترین مطالبات زنان از دولت آینده چه مواردی باید باشد؟


        در وهله اول، مطالبه فرهنگی است؛ باید در نگرش به زن تغییر ایجاد شود یعنی به زن اول از جنبه انسانی نگاه شود و سپس جنسیتی، و جنسیت کلیت انسانی زن را تحت‌الشاع قرار ندهد.


        مطالبه دوم در زمینه حقوق زنان است. از دولت آینده می‌خواهیم حقوق زنان به صورت قانون و قابل پیگیری تنظیم و ارائه شود.


        مطالبه سوم نیز در حوزه اشتغال است. نگاه عادلانه به اشتغال یکی از مهم‌ترین مسائل زنان است. در شرایط فعلی کشور و در مشاغل اجرایی، زن همان تلاش و فعالیت مرد را دارد اما با حقوق، حمایت اجتماعی، احترام و جایگاه حداقلی. مجری دولت آینده باید بتواند عدالت جنسیتی را در تخصیص مشاغل اجرا کرده و حقوق زن را به قانون مدون تبدیل کند.


        حضور زنان در عرصه سیاسی و مشارکت سیاسی آنان چگونه باید باشد؟


        زنان می‌توانند حماسه‌سازی کنند و این یک شعار نیست. من در خیلی جاها در مقابل کسانی که زن را ناقص‌العقل و کم‌تدبیر می‌دانند، گفته‌ام این نگاه غرض‌ورزانه است، زیرا در تاریخ شواهد بسیاری داریم که انسان‌های کامل با تربیت و پرورش زنان به عرصه رسیده‌اند. از دامن حضرت زهرا (س) یک انسان کامل و یک امام کامل حاصل شد و آیا پرورش و تربیت یک انسان کامل توسط یک انسان ناقص  امکان‌پذیر است؟ پس جامعه باید از یک رشد، بلوغ و بالندگی برخوردار شود که به مسائل سیاسی-اجتماعی کشور توجه کنند. این افراد باید بتوانند کسی را به عنوان راس مدیریت اجرایی سیاسی کشور انتخاب کنند که این بلوغ را داشته باشد و زمینه‌سازی این نگاه و تفکر، بر عهده زنان است. در شرایط فعلی کشور، زنان ظرفیت شکوهمند کردن انتخابات پیش‌رو را با توجه به توانایی‌هایشان دارند.


         


        1 نظر | ارسال نظر

          1.  
            سلام تشکر از مطالب خوبتون
           
          0
           
          0
          1. ارسال نظر



    1. خبرنامه
      جهت اطلاع از به روز شدن مجله اطلاعات خود را وارد نماييد .

      پایگاه اطلاع رسانی حورا ساده ماده مستر چنگال انجمن سلامت ایران مجله ایرانی انجمن بیان با حجاب سبک زندگی بچه شیعه ها کودک و مادر عمار کلیپ مجتمع نیکوکاری رعد خانواده سرآمد بلاغ سمن فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب سلام نو علوم اجتماعی خبر اقتصادی وبلاگ نیوز تعامل تصویر دل چی بپزم؟ ایران زنان به دخت راز۵۷