1287
مجله اینترنتی
زنان و خانواده
کانال دخت ایران
          1. صدیقه مرادزاده
              1. اندازه متن:
              2.  
              3.  
            نظرات (۰۰)
            تعداد بازدید: 1287
            نسخه مناسب چاپ
            ارسال به ديگران
            اضافه کردن به علاقمندی ها
        گفت‌و‌گو با فریبا یوسفی یکی از شاعران غزل سرای کشور
        دخت ایران-  فریبا یوسفی از شاعران غزل‌سرای کشور است. او اولین مجموعه شعر خود را با نام «حالا تو»  به دنیای ادبیات عرضه کرد که برنده‌ی «جایزه ادبی پروین» در بخش شعر کلاسیک شد و مجموعه دوم او با نام «تا روح تنهای تن‌ها»  به چاپ رسیده است. با او که دانش‌آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران است، درباره ادبیات و شعر زنان گفتگویی داشته‌ایم:
         
        دخت ایران: خانم یوسفی در ابتدا تعریفی از شعر زن یا شعر زنانه ارائه دهید که از دیدگاه شماست؟
        شعری که از نهاد انسانی برآمده باشد و طرح کننده حالات، عواطف و اندیشه‌ها و دغدغه‌های انسانی باشد و آلوده به اغراض غیرشعری نباشد، شعری خواهد بود که به طور طبیعی، شاعر و سراینده‌ی خود را معرفی خواهد کرد، خواه زن باشد، یا مرد. شعر از نظر من زنانه یا غیرزنانه ندارد.
         
        دخت ایران: از مشکلات کلی زنان اعم از چاپ و مجوزگرفتن بگویید؟
        شاید هر نوع صحبت و اظهار نظری در این زمینه، بیان تجربه شخصی باشد و نتوان از آن برداشتی عمومی داشت، با این وصف آنچه شرایط حاضر نشان می‌دهد، وضعیت تقریباً مشابهی برای زنان و مردان در زمینه‌ی نشر و موضوعات پیرامون آن وجود دارد. همه‌ی مشکلاتی که در این راستا وجود دارد، تقریبا برای همه یکسان است و بنده به دلیل جنسیتم در هیچ یک از مراحل چاپ و نشر و ... تمایزی در نحوه‌ی برخورد کارگزاران احساس نکردم.
         
        دخت ایران: آثار زنان بیشتر به طرح چه موضوعاتی می‌پردازد و زنان در آثارشان چه تعریفی از جایگاه و شخصیت زن ارائه می‌دهند؟
        خوشبختانه به نظر می‌رسد فضای آزاد و سالمی که در دهه‌های اخیر برای فعالیت شعری زنان ایجاد شد، آنان را به سمت صادقانه سرودن سوق داد و شعر زنان بیان دنیای ویژه‌ی زنانه و فضاهای حاکم بر ذهن و شخصیت آنان شد. پیش‌تر محدودیت‌هایی که بر حسب عادت و نگرش‌های بسته، وجود داشت، باعث شده بود شعرهای زنان در بیانی مردانه یا عمومی عرضه شود اما شعر زنان معاصر، بعد از پروین اعتصامی، با سیمین بهبهانی و فروغ فرخزاد، به سمت بیانی روشن و صادقانه حرکت کرد. شعری کاملا طبیعی که مخاطب در مواجهه با آن، همدلی بیشتری با آن احساس می‌کرد.
         
        جایگاهی که از زن و شخصیت او در شعر زمان ما ارائه می‌شود، بر مبنای رعایت همین اصل، یعنی صداقت؛ آینه‌ای است روشن از وضعیت و ذهنیت و دغدغه‌های زنان روزگار ما.
         
        دخت ایران: جایگاه شعر زن در ادبیات فارسی یا در ادبیات جهان چگونه می‌بینید؟
        فراگیر شدن شعر زنان، در ایران یا جهان، بی‌شک با بالارفتن سطح دانش و نگرش زنان رابطه مستقیم دارد. شعری می‌تواند مرزهای میان انسان‌ها را درنوردد و عمومیت و اقبال یابد که با وجوه مشترک انسان‌ها مرتبط باشد، آنچه با زمان زوال نیابد و به مکان خاصی اختصاص نداشته باشد.
         
        دخت ایران: طی سال‌های اخیر شعر زنان پیشرفت بهتری داشته و یا به عبارتی بهتر است گفته شود زنان شاعر بیشتری را در این حوزه می بینیم و حضور زنان پررنگ تر شده است. نظر شما در مورد این اتفاق چیست و چه چیز می‌تواند به جریان شعر زن کمک کند؟
        به این سوال در ضمن سوالات پیشین پاسخ داده شده، آنچه برای پیشرفت و رشد شعر زنان راهگشا و موثر است، همان است که به طور عام، برای رشد و ارتقا شعر، می‌تواند موثر باشد و از آن جمله است؛ رشد نگرش‌ها و گسترده بودن و وسعت دید، همچنین ارتباط با جریان‌های شعری روز در سطح جهانی.
         
        دخت ایران: تفاوت بین زبان و لحن در شعر زنانه و شعر مردان را در چه چیزهایی می‌دانید؟
        از میان عناصر شعر، آنچه می‌تواند در شعر زنان پررنگ‌تر جلوه کند، شاید عاطفه باشد اما این به آن معنا نیست که عناصر دیگر از جمله صورخیال، موسیقی و ... نمود کمتری داشته باشد. واقعیت حاکم بر جامعۀ ما این است که تقریبا شرایطی یکسان برای فعالیت‌های مختلف زنان و مردان به چشم می‌خورد. زن در روزگار ما، زنِ پنهان در اندرونی و پستوها نیست. زنان روزگار ما دوشادوش مردان، به میدان آمده‌اند و البته این امر توابع خوب و بدی نیز همراه داشته است، با این وصف، آن لطافت و ظرافت که ممکن است از شعر زن انتظار رود، رنگ و جلوه‌ی کمتری دارد.
         
        دخت ایران: زنان شاعر برای بیان احساس خود با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند؟
        طبع و ویژگی‌های منحصر به جنس مرد و زن در نهاد آنان نهفته است، با اندکی کم و بیش، طیفی از خصایص را می‌توان در هریک از این دو جنس سراغ گرفت و آنچه تا کنون و تاحدودی بدون تغییر مانده است، همین ویژگی‌هاست. عرف و عادت اجتماع تا چند دهه پیش از این، بیان عواطف و احساسات زنانه را برنمی‌تابید، اما دهه‌های اخیر، شعر زنان راهی به روشنای بیان باز کرده است. البته همواره خروج از آنچه در نهاد آدمی و سرشته با طبع بشر است، با ذوق سلیم سازگاری ندارد و راهی به ماندگاری نخواهد یافت. 
        شکی نیست که پیشرو بودن در هر امری و خرق عادات، بی مشکلاتی نخواهد بود، اما به تدریج آنچه با طبع بشر منافاتی نداشته باشد، پذیرفته و ماندگار خواهد شد. 
         
        دخت ایران: با توجه به اینکه به روز شعر و ادب فارسی نزدیک میشویم به نظر شما رسانه تا چه حدودی می تواند نقش شاعران را در فضای اجتماعی پررنگ نماید و باعث شود شعر معاصر را به دل مخاطب برگردانند
        پررنگ شدن نقش شاعران در فضای اجتماعی، با میزان حضور و فعالیت خودشان تعیین می‌شود و رسانه می‌تواند به انعکاس این نقش کمک کند. رسانه‌ها می‌توانند با ساخت برنامه‌های کارشناسی شده و دقیق، ذهن مخاطبان عام را متوجه زبان گویا، موجز و نافذ شعر کنند. 
         

          1. ارسال نظر



    1. خبرنامه
      جهت اطلاع از به روز شدن مجله اطلاعات خود را وارد نماييد .

      پایگاه اطلاع رسانی حورا ساده ماده مستر چنگال انجمن سلامت ایران مجله ایرانی انجمن بیان با حجاب سبک زندگی بچه شیعه ها کودک و مادر عمار کلیپ مجتمع نیکوکاری رعد خانواده سرآمد بلاغ سمن فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب سلام نو علوم اجتماعی خبر اقتصادی وبلاگ نیوز تعامل تصویر دل چی بپزم؟ ایران زنان به دخت راز۵۷