1192
مجله اینترنتی
زنان و خانواده
کانال دخت ایران
          1. عطیه‌سادات حجتی
              1. اندازه متن:
              2.  
              3.  
            نظرات (۰۱)
            تعداد بازدید: 1192
            نسخه مناسب چاپ
            ارسال به ديگران
            اضافه کردن به علاقمندی ها
        گفت‌و‌گو با فاطمه قائدی شاعر معاصر ایران


        دخت ایران
        - فاطمه قائدی فقط شاعر نیست شاعران خطه ی شیراز، شعر را زندگی می کنند.
        کارشناسی ارشد روانشناسی دارد و در حوزه ی مشاوره خانواده و کودک فعال است از مردادی‌های مهربان  ۵٩ است و کنار دختر و پسر نازنینش مادری را می سراید.

        دخت ایران: فضای شعر زن امروز را چطور می بینید؟
        دیده های من می گویند خیلی فضاها غمگین شدند و خیلی هم تکراری ... مدام از ضعف زنانه حرف به میان می آید خبری از زن بیدار درون نیست ...

        دخت ایران: زنان در آثارشان چه تعریفی از جایگاه و شخصیت زن ارائه می دهند؟
        ‌من احساس می کنم متاسفانه خود زن ها ذهنیت مردسالاری دارند و به جای اسطوره سازی، اسطوره‌هایی را می‌پرستند که مردها خلق کردند زن ها باید به خودشان فرصت بدهند که جهان بینی جدیدی برای خود خلق کنند و از جایگاه دردمند و ستم دیده فاصله بگیرند...

         دخت ایران: از دغدغه های زنان  شاعر برایمان بگویید
        شعرها احساسات زده شدند اندیشه های بزرگ اجتماعی کمرنگ شده و بیشتر اندیشه های فردی حاکمند دردمندی های مشابه و یک مدار چرخشی که باز می رسیم به نقطه ی شروع ... برای رهایی از دغدغه های روزمره ، زن شاعر باید خودش را پیدا کند از زن درونش کارکرد بیشتری بکشد و جهان بینی جدیدی خلق کند

        دخت ایران: نگاه جامعه به زن شاعر چگونه است ؟
        نیمی از جمعیت جهان زنان هستند، کسانی که در عین پرورش دهندگی آموزگاران نقش های فردی و اجتماعی جامعه هستند.

        زن شاعر یک شخصیت مستقل اجتماعی است که در عین حال که می خواهد وابستگی های خانوادگی اش را حفظ کند و بلکه تکامل هم بدهد دلش می خواهد شاعر هم بماند زنان شاعری که نمی خواهند زندگیشان دچار تزلزل بشود باید برای رسیدن به هویت اجتماعی از موانع زیادی عبور کنند.

        جامعه قدمی برای زنان شاعری که تشکیل خانواده می دهند برنداشته و مهندسی فرهنگی برای باز گرداندن آنها به دامن شعر انجام نشده است زن با ازدواج نقش های چندگانه ای را می پذیرد حالا فکر کنید همسرش هم مردی باشد که هنر را نفهمد و یا حتی به تمسخر بگیرد خب زن هم طبیعتا عقب نشینی می کند خانواده که حمایتی نمی کند جامعه هم که اصلا کاری ندارد ... به همین سادگی بسیاری از زنان خوب شاعر را از دست می دهیم ...

        دخت ایران: مشکلات پیش روی زنان شاعر چیست ؟
        از زمان رودکی تا شعر معاصر در برابر هر ٨هزار شاعر مرد فقط ۴٠٠ شاعر زن وجود داشته ، در گذشته شعر یا مدح ممدوح بوده یا تغزل و عاشقانه سرایی و اینها برای زن شاعر شرقی مطلوب نبوده ... همین شد که زن ها روی آوردند به ادبیات عامیانه ،لالایی ها ، آوازهای محلی ، ترانه ها ..... بی آنکه نامی از آفریننده ی انها باقی بماند،گوش به گوش و دهان به دهان چرخیدند ... تا زمان فروغ از معشوق مرد که عاطفی با جسمانی به تصویر کشیده شود خبری نبود

        دخت ایران: امروز ظهور و بروز این موضوع رو چطور می بینید ؟
        زن امروز که زن هنرمند هم بخشی از آن به حساب می آید در برابر حقوق خودش شروع به مبارزه کرده است زن شاعر نمی خواهد جاپای مرد شاعر بگذارد اما می خواهد دوشادوش او حرکت کند و با او هم سرایی کند بیشترین سهم مشارکت زنان در شعر در ادبیات معاصر بوده گونه گونی ادبیات معاصر بالا رفته و زنان فضاهای متفاوت و دل انگیزتری را در پیش گرفتند عده ای زبان لایه دار و عده ای زبان بی واسطه و اروتیک... اما شاید بتوان گفت زن امروز از ادبیات شرقی و نجیبانه فاصله گرفته است ...

        دخت ایران: یعنی شما معتقد هستید که زنان شاعر گاهی خودسانسوری می کنند ؟
        خودسانسوری از آن جا شروع می شود که به خاطر عقاید و داوری های دیگران مجبور باشیم طرز نگاه و سرایش خود را تغییر بدهیم.

        گاهی شاعر یا نویسنده به خاطر نگاه جامعه و نه درونیات به پرهیزهای شخصی میرسد که منجر به سرکوب احساسات در اثر می شود. البته  منظور از این حرف این نیست که شاعر به بهانه ی روشنفکری  هر آنچه به مخیله اش راه یافت بنگارد بلکه این است که از لحاظ ذهنی و اجتماعی اجازه ی این را داشته باشد که احساسات متعارف خود را بی دغدغه بیان کند.

        دخت ایران: به نظر شما در استفاده از امکانات برای شاعران زن و مرد تفاوتی وجود دارد؟
        از قدیم حمایت دربار و نهادهای رسمی از مردها بیشتر بوده و عموما فضای مردسالاری حاکم بوده، جامعه از زن توقع کدبانوی مطیعو داشته نه یک شاعر خوب ، زنان هم معشوق بودن رو به شاعر بودن ترجیح می دادند البته در دوره ی معاصر خیلی چیزها عوض شده با این حال اگر بخواهیم درصدبندی کنیم شاعران مرد سهم و درصد بیشتری پیدا می کنند اولویت با مردهاست اما امروز نسبت به گذشته ،شعر خوب بی توجه به جنسیت راهش را پیدا می کند ...

        دخت ایران: در پایان مارا به یک غزل مهمان کنید
        زنی انار ترک خورده، زنی جنازه ی سرگردان/دوباره بقچه ی بغضش را لگد زده وسط باران

        اگر چه جنگل موهایش پراز پرنده ی پاییز است/ولی ادامه ی گیسویش رسیده است به تابستان

        صدای ریختن روحش،دل برهنه و مجروحش/لبی که خشک و رها مانده به بند بوسه ای آویزان

        دهان بسته ی یک مشت و حلال زاده ی زرتشت و /شب ضیافت شلاق و زنی مجسمه ی ایران

        که درد مهریه اش باشد که گریه در ریه اش باشد/چروک های خیالش در اتوی روسری اش پنهان

        زن است و دامن غم دارد، نگفته است و ورم دارد/به گردنش غم پیچانی ست شبیه گردنه ی حیران
        .
        .
                              
        بده به تب دستت را، بریز ریمل مستت را/بیا که حوض رها باشی به جای پنجره زندان...

         


        1 نظر | ارسال نظر

              1. user-pic
              2. حیدری
                ۲۳ شهریور ۹۳
                ۱۲:۴۲
          1.  
            جالب بود . سپاس
           
          0
           
          0
          1. ارسال نظر



    1. خبرنامه
      جهت اطلاع از به روز شدن مجله اطلاعات خود را وارد نماييد .

      پایگاه اطلاع رسانی حورا ساده ماده مستر چنگال انجمن سلامت ایران مجله ایرانی انجمن بیان با حجاب سبک زندگی بچه شیعه ها کودک و مادر عمار کلیپ مجتمع نیکوکاری رعد خانواده سرآمد بلاغ سمن فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب سلام نو علوم اجتماعی خبر اقتصادی وبلاگ نیوز تعامل تصویر دل چی بپزم؟ ایران زنان به دخت راز۵۷