2771
مجله اینترنتی
زنان و خانواده
کانال دخت ایران
      • این‌که آمار خیانت در روابط زناشویی نسبت به قدیم بالاتر رفته یا پایین‌تر آمده، دخلی به ما ندارد.

        این‌که آمار خیانت در روابط زناشویی نسبت به قدیم بالاتر رفته یا پایین‌تر آمده، دخلی به ما ندارد. قدیم‌ترها، بعضی وقت‌ها زن‌ها خودشان برای شوهرهایشان آستین بالا می‌زدند و زن دوم و سوم می‌گرفتند. در اغلب وقت‌ها هم وقتی خود مرد اقدام به تجدید فراش می‌کرد، زن اعتراضی نمی‌کرد و این پیوند فرخنده را حق مسلم مرد می‌دانست.
        آن موقع «خیانت» معنایی نداشت. چون روابط زناشویی مثل امروز معنایی نداشت. زن خانه، مادر بچه‌ها بود و در اکثر اوقات، اسمش هم اسم با پسر بزرگ خانواده می‌شد.
        حالا این روزها، که ارتباطات پیشرفت کرده و به لطف زندگی ماشینی، چشم و گوش‌ها هم باز شده و مردی که کنترل خواهش‌های بعضا غیر شرعی درونی‌اش دستش نیست، بعد از ازدواج پیش خودش می‌گوید: «ای دل غافل! دختر فلانی که بهتر از زن ماست! چرا او را نگرفتم؟!»
         

        volume35_2.jpg

         

        همین سئوال، آغاز موش دواندن موجودی است به نام شیطان. و آغاز تیره و تار شدن روابط!
        حالا که دیگر ارتباطات خیلی هم پیشرفت کرده است! دیگر نیازی نیست در خیابان چشمت را بچرانی! فیس‌بوک و کلوب و گوگل پلاس پر است از این امکانات!
        حالا خیلی هم موضوع را زنانه نکنیم. چون خانم‌ها هم در این میان بی‌تقصیر نیستند. چراغ سبز یک خانم به یک مرد متأهل برای ازدواج، مشارکت در خیانت است! مشارکت در جُرم هم کم از انجام دادن آن ندارد.
        ورود به دنیای خیانت، برای هر دو طرف، یا هر سه طرف، هیچ عایدی جز نفرت، سیاهی و ناخوشایندی ندارد. مگر تجدید فراش با رضایت کامل و قبلی و قلبی همسر اول باشد. آن هم در شرایط خاص که پرداختن به آن در سرمقاله، جفا به دیگر مطالب همکاران در این شماره است.
        جدای از همه این اتفاقات، باید یک نکته را فراموش نکرد. این‌که وقتی داریم رنگ سیاه را روی واژه خیانت می‌کشیم، حواسمان به مفاهیمی چون «ازدواج مجدد» و یا «چند همسری» باشد. مفاهیمی که ممکن است در شرایطی مشخص، و در مواردی معین، به خیانت معنا نشوند.
        باید حواسمان باشد که تیشه به ریشه خودمان نزنیم. خیانت، یک مفهوم مشخص دارد. آن‌هم عدم وفاداری به پیمان زناشویی. همین!

         

         


        8 نظر | ارسال نظر

              1. user-pic
              2. نامشخص
                ۰۳ آبان ۹۱
                ۱۴:۰۳
          1.  
            ضمن تشکر از موضوع جالبی که انتخاب کردید، می خواستم از نویسنده ی محترم سوال کنم که به نظر ایشون چندهمسری و یا ازدواج مجدد( در حالیکه هنوز دو طرف در تعهد پیمان زناشویی خودشون هستند)به نوعی خیانت محسوب نمی شه؟
           
          0
           
          0
          1.  
            پاسخی به نظر نامشخص
            ضمن تشکر از موضوع جالبی که انتخاب کردید، می خواستم از نویسنده ی محترم سوال کنم که به نظر ایشون چندهمسری و یا ازدواج مجدد( در حالیکه هنوز دو طرف در تعهد پیمان زناشویی خودشون هستند)به نوعی خیانت محسوب نمی شه؟
            سلام خدمت شما ازدواج مجدد یا چند همسری اگر با اطلاع و رضایت همسر اول باشد و مرد هم بتواند شرایط شرعی (که اصلی ترین آن عدالت است) را رعایت کند، خیانت محسوب نمی شه. نباید دایره خیانت رو بیش از آنچه هست وسیع کرد. علاوه بر این، ازدواج مجدد گاهی به ازدواج بعد از مرگ یا طلاق زوج یا زوجه گفته می شه که اونجا هم نمی شه مشخصا گفت خیانت اتفاق افتاده. ممنون از نظرتون
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. زهرا
                ۰۵ آبان ۹۱
                ۱۸:۰۰
          1.  
            آقای میثمی گرامی با سپاس از مطلب و توضیحی که به نظر مخاطب نامشخص خود داده اید، خواستم یادآور شوم که این ماجرای شرایط شرعی هم از آن کلاه های عجیبی است که اصرار داریم سر خودمان بگذاریم. چون به نظر من این بحث برقراری و ایجاد عدالت مقوله ای است هم ردیف با گفته و خواسته فمینیست ها که برابری زن و مرد را طلب می کنند، حال آنکه این دو هرگز نمی توانند و نباید برابر تلقی شوند. همانقدر که خلقت زن و مرد با هم متفاوت است و اجازه نمی دهد بحث برابری منطقی و درست جلوه کند، ماجرای رعایت عدل میان دو زن از جانب مردی که همسر آنهاست هم غیرمنطقی است. دلایل هم زیادند و از جمله مهمترین آنها نسبی بودن مفهوم عدل است که بسته به توقعات متفاوت تغییر می کند و لزوماً هم اختصاص هزینه و زمان مساوی به دو زن نشانه و ثابت کننده برقراری عدل نیست. در باب این موضوع البته دفاعیه و حرف زیاد دارم که از این مجال خارج است و امیدوارم فرصتی باشد تا درباره اش صحبت کنیم.
           
          0
           
          0
          1.  
            پاسخی به نظر زهرا
            آقای میثمی گرامی با سپاس از مطلب و توضیحی که به نظر مخاطب نامشخص خود داده اید، خواستم یادآور شوم که این ماجرای شرایط شرعی هم از آن کلاه های عجیبی است که اصرار داریم سر خودمان بگذاریم. چون به نظر من این بحث برقراری و ایجاد عدالت مقوله ای است هم ردیف با گفته و خواسته فمینیست ها که برابری زن و مرد را طلب می کنند، حال آنکه این دو هرگز نمی توانند و نباید برابر تلقی شوند. همانقدر که خلقت زن و مرد با هم متفاوت است و اجازه نمی دهد بحث برابری منطقی و درست جلوه کند، ماجرای رعایت عدل میان دو زن از جانب مردی که همسر آنهاست هم غیرمنطقی است. دلایل هم زیادند و از جمله مهمترین آنها نسبی بودن مفهوم عدل است که بسته به توقعات متفاوت تغییر می کند و لزوماً هم اختصاص هزینه و زمان مساوی به دو زن نشانه و ثابت کننده برقراری عدل نیست. در باب این موضوع البته دفاعیه و حرف زیاد دارم که از این مجال خارج است و امیدوارم فرصتی باشد تا درباره اش صحبت کنیم.
            سلام هر حکم شرعی، هم راه فرار دارد، هم راه عدم پذیرش! این باعث نمی شود ما اصل موضوع را حذف کنیم. ثانیا، موضوع برقراری عدالت، حتما قابل اجراست. اما توسط شخص عادل و با رعایت شرایطی که عرض کردم. اگر قابل اجرا نبود که اصلا موضوع چند همسری در اسلام مطرح نمی شد. بعید می دانم این موضوع ارتباطی با بحث برابری زن و مرد داشته باشد. برقراری عدالت بین دو زوجه، موضوعی کاملا مشخص و البته برقراریش کاملا مشکل است. منظور من الآن این نیست که همه مردها باید دو زن داشته باشند یا چنین حرف هایی. حرف من این است که اگر می خواهیم موضوعی را مورد نقد قرار بدهیم، تیشه به ریشه خودمان نزنیم.
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. فاطمه
                ۱۳ آبان ۹۱
                ۰۱:۳۲
          1.  
            هر نوع ازدواج مجددوچند همسری خیانت وبی فرهنگی می باشد .حال اینکه کلاه شرعی روش بذاریم ونامش را بخواهیم عوض کنیم هیچ فرقی نمی کند .من نمی دونم چرا نویسنده محترم چنین موضوع سخیفی را نوشته است .ولی لابد سر گوش خودشان هم می جنبد وفقط دنبال کلاه شرعی هستن
           
          0
           
          0
          1.  
            پاسخی به نظر فاطمه
            هر نوع ازدواج مجددوچند همسری خیانت وبی فرهنگی می باشد .حال اینکه کلاه شرعی روش بذاریم ونامش را بخواهیم عوض کنیم هیچ فرقی نمی کند .من نمی دونم چرا نویسنده محترم چنین موضوع سخیفی را نوشته است .ولی لابد سر گوش خودشان هم می جنبد وفقط دنبال کلاه شرعی هستن
            توهین شما را نادیده می‌گیرم. گرچه این توهین هم از لحاظ شرعی و هم قطعا از لحاظ قانونی برای بنده قابل پیگرد است. اما درباره جمله شما که "هر نوع ازدواج مجدد و چند همسری خیانت و بی فرهنگی است" باید عرض کنم که پس نعوذ بالله باید بگوییم پیامبران و امامان ما همگی خائن و بی فرهنگ بوده اند؟ (العیاذ بالله) بنده با بحث پیرامون موضوعات مطلب حرفی ندارم، اما در صورتی که توهین شما تکرار شود، حتما از مراجع قانونی پیگیری خواهم کرد. مواظب لحن سخن و ادبیات‌تان باشید.
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. نامشخص
                ۱۹ آبان ۹۱
                ۰۷:۱۴
          1.  
            سلام جناب میثمی ، خسته نباشید . ورود ناخواسته من به این فضا تقصیر "پیوندها" بود ! قسمت این بود. مطلب جالب شمارا خواندم و رای وسط دادم به این دلیل که بسیار کم و کوتاه بود با آنکه میدانم مجالی شاید ندیده باشید.اما پرداختن به این موضوع و مشابهات آن اگر در بازه ای کم انجام شود حق مطلب ادا نخواهد شد.خواهش من اینست چنانچه مقدور باشد موضوع را از زوایای مختلف بررسی و ارائه دهید.کوتاه اینکه ، تمامی جمعیت نسوان که از این موضوع شکایت دارند و دلایل متعدد و گاها با ظاهری عقلانی ارائه میدهند و به سرفصلهای بررسی مانند دیدگاه شرع و دین و یا قانون حمله میکنند و گاه پا فراتر از خدا گذاشته و خود قانونی متمم قانون الهی ، وضع میکنند تماما از دیدگاه احساسی خود وارد شده اند و درآخر چون خلقیات عمومی این جماعت گرامی اجازه نمیدهد در حیطه تملک خود کسی را شریک گردانند کل موضوع را از ریشه نادرست مینامند. اما از دیدگاهی دیگر نمیدانند که اگر تنها کمی خود را بلند مرتبه بدانند و مراتب خود را نزد همسر بالا برده باشند ترسی از فروریختن نه محبت وی بلکه خانواده شان نخواهند داشت . کافیست دید احساسی و تملک گرایانه شان را همراه با علم به جایگاه نه چندان محکم خود به دلایلی که به خودشان برمیگردد کنار هم بگذارید در اخر هر شخصی باشد ترس از جایگزینی دارد. مثالی در کلام قدما بود و گاه میشنویم که " طرف سوراخ دعا را گم کرده است" خیلی ها را میبینیم از نود فعل انجام شده شان در روز هشتاد و دو فعلش را خداوند نفی کرده اما شخص با همان کلاه شرعی که مدعی اش است توجیه میکند.ندیدید به غیبت های خانمان برانداز میگویند نظرسنجی ؟ به تهمت های آبرو ریز میگویند انتقال تجربیات ؟ به نارضایتی همسر میگویند تساوی حقوق و ..... عذر فضولی و زیاده گویی. یا حق پ ن (خانم فاطمه) : مدعی پهلوانی رو در رو میجنگد پهلوان نمایان از دوردست دشنام میدهند روی برگردانید فرار میکنند.
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. نامشخص
                ۱۱ خرداد ۹۲
                ۰۱:۵۱
          1.  
            سلام بحث جالب و داغی است . شاید اگر ما زنان این قدر مانع ازدواج های مجدد بعضی مردان نبودیم مشکلاتی چون تعداد زیاد دختران مجرد مانده یا زنان بیوه ای که گناهانی را رواج میدهند و از این قبیل نبودیم . نمیدانم فقط میدانم آسیب گناه از آسیب هوو در زندگی بیشتر است .و مردی که پایبند به هیچ اخلاقی نباشد دیگر مهار نشدنی است . (ببخشید واژه بهتری به ذهنم نیامد)
           
          0
           
          0
          1. ارسال نظر



    1. خبرنامه
      جهت اطلاع از به روز شدن مجله اطلاعات خود را وارد نماييد .

      پایگاه اطلاع رسانی حورا ساده ماده مستر چنگال انجمن سلامت ایران مجله ایرانی انجمن بیان با حجاب سبک زندگی بچه شیعه ها کودک و مادر عمار کلیپ مجتمع نیکوکاری رعد خانواده سرآمد بلاغ سمن فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب سلام نو علوم اجتماعی خبر اقتصادی وبلاگ نیوز تعامل تصویر دل چی بپزم؟ ایران زنان به دخت راز۵۷