1024
مجله اینترنتی
زنان و خانواده
کانال دخت ایران
          1. سمیه اصلانی
              1. اندازه متن:
              2.  
              3.  
            نظرات (۰۰)
            تعداد بازدید: 1024
            نسخه مناسب چاپ
            ارسال به ديگران
            اضافه کردن به علاقمندی ها
        سمیرا اصلان پور نویسنده، روزنامه‌نگار و عضو هیات منصفه مطبوعات، کار نویسندگی را از سال‌های آغازین دهه شصت همگام با نویسندگانی شروع کرد که جریان جدیدی را در ادبیات انقلابی ایران بوجود آوردند.
        آشنایی و معرفی
        سمیرا اصلان پور نویسنده، روزنامه‌نگار و عضو هیات منصفه مطبوعات، متولد سال ۱۳۴۳ و فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی پتروشیمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. او کار نویسندگی را از سال‌های آغازین دهه شصت همگام با نویسندگانی شروع کرد که جریان جدیدی را در ادبیات انقلابی ایران بوجود آوردند.

        سوابق نویسندگی
        اولین داستان این نویسنده، در سال ۱۳۶۴ منتشر و چهار سال بعد، اولین مجموعه داستانش وارد بازار شده است. در این سال‌ها بود که او علاوه بر داستان‌نویسى به مقوله نقد ادبى نیز علاقه‌ مند شد.
        از او تاکنون آثار فراوانى منتشر شده که از این میان مى‌توان به «کوه‌هاى آسمان» (مجموعه داستان بزرگسال)، «قلب نقره‌اى شهر» (داستان نوجوان)، «انار و آینه» (زندگینامه _ داستان)، «پنجره من و حیاط شازده» و... اشاره کرد.
        اصلان پور علاقه فراوانى به روایت داستان زندگى شخصیت‌ها و شهداى انقلاب و جنگ دارد؛ «زیر سایه تاک و آسمان» را بر اساس زندگى یک جانباز و همسرش و «کوه‌هاى سپید دوردست» را بر اساس داستان زندگى شهید فهیمه سیارى نوشته است. کتاب «نخل‌هاى تشنه و کنارهای سیراب» هم داستان زندگى شهیدی است که در سفر حج به شهادت رسیده‌است.
        او همچنین بر اساس زندگى شهید باقرى سه کتاب «پیراهن سپید» (داستان کودک)، «تا ماه کامل شود» (داستان نوجوان) و «چشم جبهه‌ها» (مجموعه خاطرات) که در سومین دوره انتخاب کتاب دفاع مقدس تقدیر شد را منتشر کرده است.
        «خیاط شهر ما» هم که روایت جدیدی از زندگی عارف ایرنی، شیخ رجبعلى خیاط است، از جدیدترین کتاب‌های اوست.

        سوابق فرهنگی و اجرایی
        اصلانپور علاوه بر نویسندگی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجرایی نیز فعال بوده و هست که از آن جمله می‌توان به نقد و بررسی ادبی، فعالیت مطبوعاتی شامل دبیر سرویس هنری مجله سوره نوجوانان، سردبیری مجله ادبیات داستانی، دبیری ادب و هنر کیهان، همکاری با چندین نشریه دیگر از سال ۱۳۶۵ تاکنون، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بانوان و عضو هیأت منصفه مطبوعات از سال ۱۳۸۱ تاکنون اشاره کرد.
        تدریس داستان‌نویسی در حوزه هنری و انجمن قلم ایران، برگزاری جلسات نقد و بررسی، عضو هیأت موسس انجمن قلم ایران، عضویت در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران مسلمان و  عضویت در سازمان بسیج مهندسین از دیگر فعالیت‌ها و سوابق اوست.

        آثار مورد علاقه
        «من اگر قرار باشد به آثاری که نوشته‌ام افتخار کنم، قطعاً به ۲ کتاب «نخل‌های تشنه، کنارهای سیراب» و «قله‌های سپید دور دست» افتخار می‌کنم.» این گفته اصلانپور در گفتگو با روزنامه ایران است. این دو عنوان کتاب، داستان زندگی دو تن از شهدای زن را روایت می‌کند. این ۲ شهید که زندگی آنها در قالبی داستانی روایت شده، یکی دختر جوانی است بنام شهیده فهیمه ستاری و دیگری زن میانسالی به نام فاطمه نیک که در جریان مراسم حج سال ۶۶ به شهادت می‌رسد. اما تمام عمرش را در احساس مشترک با رزمندگان جبهه و جنگ گذرانده است.
        رویداد بزرگی چون انقلاب اسلامی و در ادامه آن دفاع مقدس باعث شده، سبک جدیدی از زندگینامه‌نویسی در حوزه ادبیات داستانی به وجود آید. کتاب‌های زیادی در این باره نوشته شده و نویسندگان بسیاری هم این روزها در این حوزه فعالند. بیشتر کتاب‌های نوشته شده در این زمینه اغلب درباره زندگی مبارزان و سرداران شهید دوران دفاع مقدس است. به شهدای زن در این بخش کمتر پرداخته شده که آن هم به لحاظ تعدد شهدای مرد تا حدودی طبیعی است. اما در این میان بودند نویسندگانی که توجه پررنگی به زندگی و رشادت‌های شهدای زن در دوران دفاع مقدس داشته‌اند. سمیرا اصلان‌پور از این دست نویسندگان است.
        دیدگاه‌های این نویسنده و منتقد در حوزه‌های مختلف ادبی قابل تامل و بررسی است که به برخی از آنها می‌پردازیم.

        وضعیت ادبیات بخصوص ادبیات داستانی در ایران
        به نظر اصلانپور وضعیت ادبیات ما در حال حاضر قابل قبول نیست و برای دریافت این مساله کافی است سری به بازار نشر بزنیم. «شمارگان کتاب‌ها حتی در مقایسه با دهه ۶۰ شاهد پیشرفتی که نبوده، هر روز هم بدتر از پیش شده است. ساختار ادبی آثار، ضعیف و محتوای آنها نامطلوب است و این نشان‌دهنده عدم تسلط نویسندگان یا بی‌رغبتی آنان به تحقیق و مطالعه کافی روی موضوع می‌باشد. مخاطب به خواندن آثار رغبتی ندارد و کتاب‌هایی با شمارگان بسیار پایین به چاپ‌های بعد نمی‌رسد و این نشان‌دهنده وجود بحرانی بزرگ در حیطه ادبیات است.
        برپایی نمایشگاه کتاب در مدارس یا شهرستان‌ها یا دادن یارانه به ناشران و برگزاری جشنواره‌های مختلف که در گذشته بارها به روش‌های مختلف و اغلب سطحی امتحان شده، کمکی به حل این معضل نکرده است. مهمترین کاری که باید انجام داد، گسترش مخاطبان ادبیات و علاقه‌مند کردن آنها به مطالعه آثار ادبی نویسندگان است. این مساله با آمد و رفت مسوولان مختلف تغییر نخواهد کرد، چرا که نهادهای فرهنگی ما از اساس و ساختار دچار مشکل‌اند. ما نهادها و سازمان‌‌‌های فرهنگی فوق‌العاده زیادی داریم که هر یک از آنها تشکیلات گسترده‌ای برای خود دارند که اداره همین تشکیلات، همه توان و امکانات آنها را مصروف خود می‌کند.»
        او  از سالها پیش یاد می‌کند که هنرجوی داستان‌نویسی در کلاس‌های حوزه هنری بوده؛ «در آنجا همیشه هنرمندان رشته‌های مختلف هنری را می‌دیدم، اما امروزه فقط در حوزه هنری کارمند و مدیر می‌بینید و حیاط حوزه هنری به اشغال خودروهای مدیران درآمده است. خروجی هنر از این مجموعه چقدر است؟ البته کارنامه و بیلان کار خوب ارائه می‌شود، اما مساله این است که سطح هنری و ارزش فرهنگی کارهای ارائه شده چقدر است.»

        نقش نهادهای فرهنگی و دولتی در بهبود وضعیت ادبیات و نشر کتاب و کتاب‌خوانی
        «حدود ۴۰ سازمان و مرکز دولتی در بخش فرهنگ داریم که سهم قابل قبولی هم از بودجه عمومی دارند. این سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی را شاید بشود به ساختمانی کهنه تشبیه کرد که عده‌ای هم در آن زندگی می‌کنند. در این ساختمان یک روز لوله‌ها می‌ترکد، یک روز سقف چکه می‌کند و... کسی که این خانه را مدیریت می‌کند، شبانه‌روز در حال تلاش برای سرپا نگه داشتن آن است تا ساکنان خانه به زندگی خود ادامه دهند، اما کسی که از دور به ماجرا نگاه می‌کند، می‌فهمد که این فرد در حال وقت تلف کردن است و باید این بنای فرسوده را خراب کرد و از نو ساخت.
        دولت باید به بدنه نویسندگی کشور توجه کند و شاید اصلا باید به آموزش و پرورش و شیوه تحصیلات ابتدایی و متوسطه بازگشت تا بچه‌ها به ادبیات ایران و جهان علاقه‌مند و با آن آشنا شوند. پس از این مرحله است که گروهی از همین بچه‌ها نویسنده، گروهی منتقد و گروه بزرگ‌تری خواننده حرفه‌ای خواهند شد. در جوامع غربی، یک دانش آموز ۱۵، ۱۶ ساله برای کاری که قرار است به دست بگیرد تربیت شده؛ اما در اینجا نیروی کار ما با وجود داشتن مدارک بالا هم بیکار است. یعنی اندیشه‌ای پشت سر تربیت افراد وجود نداشته است. تا زمانی که نویسنده، منتقد و مخاطب حرفه‌ای تربیت نکنیم، چیزی عوض نخواهد شد و برای نیل به این هدف همه نهادهای فرهنگی باید در کنار هم و براساس یک طرح دراز مدت همکاری کنند.»
        «چرا وضعیت ادبیات ما که متکی به یک گذشته فرهنگی قوی است، باید اینگونه باشد که من نویسنده به حال یک نویسنده غربی غبطه بخورم؟ چراکه او در خانه‌اش نشسته است و تحقیق، مطالعه و سفرش را انجام می‌دهد و اصلا هم نیاز نیست به دنبال ناشر بدود و پس از مدتی یک ناشر ثابت پیدا می‌کند و در سال یک یا دو کتاب با شمارگان بالای ۱۰۰ هزار منتشر و از همین طریق امرار معاش می‌کند. من از مسوولان فرهنگی می‌پرسم چرا پس از ۲۰ سال نویسندگی در این کشور، وقتی به یک مدرسه می‌روم هیچکس کتاب مرا نخوانده و مرا نمی‌شناسد، اما کتابهای امثال فهیمه رحیمی و نسرین ثامنی را همه آنها خوانده‌اند؟»

        وجود رگه‌های فمینیستی در ادبیات ایران
        «جنبش فمینیسم به این خاطر در غرب به وجود آمد که زنان تا چندی پیش از کمترین حقی برخوردار بودند و به شکل کالا و مصرف کننده کالا از زن‌ها سوء استفاده می‌شد. فمینیسم در این بستر به وجود آمد، اما ما با توجه به دیگاه‌های اسلام درباره زنان، در جوامع اسلامی این مشکلات را نداریم. در تاریخ غرب تا اوایل قرن بیستم زنان حق رای نداشتند و نمی‌توانستند مالی به ارث ببرند درصورتی که در اسلام زنان مالک دارایی‌هایی خود هستند. در صدر اسلام حضرت رسول آنقدر برایشان شخصیت قائل بودند که بعد از مصافحه با مردان، از زنان هم خواستند با ایشان - از طریق قرار دادن دستشان در تشت آب - مصافحه کنند.
        در جامعه ما که دیدگاه‌های اسلامی بر آن حاکم است، فمینیسم معنی ندارد، اما خیلی از حقوقی که اسلام برای زنان قائل شده است، به خاطر برخی از مسائل عرفی و برخی از سنت‌ها، رعایت نمی‌شود.»
        «در بحث‌های ادبی طبیعی است که وقتی شخصیت زن و مرد با یکدیگر تفاوت دارند، دیدگاه‌ها، نگرش و بینش آنها نیز متفاوت است. شخصیت زنی که توسط نویسنده زن خلق می‌شود، خیلی به طبیعت زن نزدیکتر است تا شخصیت زنی که توسط نویسنده مرد توصیف شده است. بیشترین طرح مطالبات در ادبیات، مربوط به زنان است. به خاطر اینکه قوانین اسلامی درباره زنان در جامعه رعایت نمی‌شود، زنان نویسنده به سمت طرح مطالبات خود در ادبیات می‌روند که باید حساب آن را از رویکردهای فمینیستی جدا کرد.
        رویکردهای فمینیستی در ادبیات ما اصالت ندارد. طبیعتا موضوعاتی که برای زنان نویسنده اهمیت دارد بیشتر مسائلی است که آنها در زندگی خود با آن روبرو هستند. نادیده انگاشته شدن حقوق زنان واقعیتی است که زن نویسنده نمی‌تواند وقتی قلم به دست می‌گیرد به سادگی از کنار آن بگذرد .»

        حضور زنان نویسنده در حوزه دفاع مقدس
        به نظر این نویسنده، اکثر آثاری که نویسندگان زن در حوزه ادبیات مقدس نوشته‌اند، سفارشی است. «خیلی کم آثاری می‌بینیم که نویسنده زن خودش شخصا درگیر مسائل جنگ بوده باشد و آ‌ن را بنویسد یا براساس تجربیات خودش از حضور مستقیم در جنگ خلق شده باشد.  مادر شهیدی را می‌شناسم که خاطرات خودش را از حضور در مناطق جنگی به شکلی جذاب و خواندنی نوشته است. این از موارد نادر است، اما عموما نویسندگان زن بنا به پیشنهاد مؤسسات انتشاراتی به سراغ یک موضوع رفته‌اند و چون علاقه هم به آن موضوع داشتند تا حدودی از پس کار برآمدند و اثر خوبی نوشته‌اند. عده ای از زنان هم به خاطر حق‌التالیف اینگونه آثار، سفارش قبول کرده‌اند و در این عرصه حضور داشتند.


        ..............................................................................................
        منابع:
        سایت شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
        پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ایران شناسی
        www.iranwomen.org (بانوی ایرانی)
        روزنامه ایران، شماره ۳۷۰۰ به تاریخ ۹/۵/۸۶، صفحه ۱۵ (ادب و فرهنگ پایداری)
        خبرگزاری ایمنا
        سوره مهر
        خبرگزاری مهر

          1. امتیازدهی:
            لطفا منصفانه امتیاز دهید.
              1.  
              2. ۰۰%
              3. تعداد: ۰۰ رای
          1. ارسال نظر



    1. خبرنامه
      جهت اطلاع از به روز شدن مجله اطلاعات خود را وارد نماييد .

      پایگاه اطلاع رسانی حورا ساده ماده مستر چنگال انجمن سلامت ایران مجله ایرانی انجمن بیان با حجاب سبک زندگی بچه شیعه ها کودک و مادر عمار کلیپ مجتمع نیکوکاری رعد خانواده سرآمد بلاغ سمن فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب سلام نو علوم اجتماعی خبر اقتصادی وبلاگ نیوز تعامل تصویر دل چی بپزم؟ ایران زنان به دخت راز۵۷