982
مجله اینترنتی
زنان و خانواده
کانال دخت ایران
          1. محمدجواد آقایی
              1. اندازه متن:
              2.  
              3.  
            نظرات (۰۰)
            تعداد بازدید: 982
            نسخه مناسب چاپ
            ارسال به ديگران
            اضافه کردن به علاقمندی ها
        فرهنگ شهادت و ایثار ارثیه‌ای از حادثه عاشورا‌ست که ملت ایران به کشورهای منطقه و جهان هدیه نموده است
        هر تحول، بیداری و در مقیاس بزرگتر هر انقلابی مستلزم محرک و ابزار و وسایلی است که لازمه آن انقلاب استفاده صحیح محرک از آن ابزار است. با نگاهی اجمالی به انقلاب‌ها و تحولاتی که از ابتدای تاریخ تا به امروز به عنوان انقلاب‌‌هایی با ماهیت و یا محتوای اسلامی شکل گرفته، درمی‌‌یابیم نقش زنان به عنوان یکی از مهمترین محرک‌‌ها و تاثیر‌گذار‌ترین عوامل هر انقلاب انکار‌نشدنی است. در اسلام نیز حضور محرک، افتخارآمیز و جهت بخش انقلابی تمامی این نقش‌آفرینی‌ها، حضرت زهرا سلام الله علیهاست و بی‌ شک، پس از آن نقش حضرت زینب سلام‌ الله علیها در واقعه کربلا که برگرفته ازهمین الگو است.
        تاریخ انقلاب اسلامی ما نیز مملو از نقش آفرینی زنانی است که درپیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن در حفظ  و نگهداری از این نعمت الهی، از بانوی کربلا الگو گرفته‌اند. اما نقش زنان در مسائل اخیر منطقه و جریان بیداری اسلامی  با توجه به تاثیر‌پذیری از الگوهای سرآمد زنان انقلابی در تاریخ اسلام و همچنین روحیه انقلابی زنان مبارز در کشور‌های مختلفی که تحت تاثیر این بیداری قرارگرفته‌اند، متفاوت و قابل توجه است. این تفاوت نسبت به میزان تاثیرگذاری و الگو‌پذیری زنان  از مبانی اعتقادی و فرهنگی در عرصه‌های مختلف به خوبی قابل درک است. نقش زنان در رهبری گروه‌‌های انقلابی به عنوان یکی از پرچمداران عرصه مقاومت، نقش زنان در الگوسازی و یا الگوشدن برای دیگر اقشار، نقش زنان به عنوان رهبران جهاد خاموش (به معنای رهبری کردن جهاد در خانه و تربیت نیروهای جهادی)، نقش زنان در تربیت اسلامی و ولایتمداری، نقش زنان به عنوان بسترسازان جریان بیداری اسلامی و نقش زنان به عنوان تکیه گاه مبارزه  برای یک خانواده مبارز از جمله مسائلی است که به وضوح می‌توان تفاوت‌هایش را در کشور‌های مختلفی چون بحرین، یمن، مصر و لیبی مشاهده کرد.



        این تفاوت‌‌ها که به ظاهر در حضور زنان در خط مقدم اعتراضات نیز به چشم می‌خورد، نشأت گرفته از تفاوت‌های اعتقادی و مذهبی و همچنین اختلافات فرهنگی و قومی است. زنان ایران اسلامی در عرصه مبارزه با جبهه استکبار و مقاومت در برابر ظلم و ستم و زیاده ‌خواهی مستکبرین همیشه حرف اول را زده‌‌اند و به عنوان یک الگوی مثال زدنی در سطح جهان اسلام مطرح‌اند. لذا نقش زنان در تحولات کشورهایی که به لحاظ مذهبی و اعتقادات دینی به فرهنگ تشیع که فرهنگ مقاومت، ظلم ستیزی و ایثار و شهادت است، نزدیک‌تر می‌باشند، پررنگ تر حس می‌شود. و تاثیر این دیدگاه ‌ها را به خوبی می‌توان در نحوه عملکرد آن‌ها و حتی مردان مبارز نیز مشاهده کرد. و یا زنان کشورهایی که به لحاظ جغرافیایی و فرهنگ  قومی نیز به ایران نزدیک  هستند  نیز به عنوان یکی از مهمترین محرک‌های انقلاب آن کشور به شمار می‌آیند. به طور مثال نقش زنان در بیداری اسلامی در کشوری چون بحرین که هم به لحاظ  دینی و هم به لحاظ فرهنگ قومیتی به ایران بسیار نزدیک است، بیشتر از زنان کشورهای دیگر به چشم می‌خورد که هرروز و یا هر هفته شاهد اخباری از بحرین هستیم که فلان زن مبارز یا دستگیر و یا به شهادت رسید که از جمله آن ‌ها می‌‌توان به شاعره بحرینی خانم «آیات القرمزی» اشاره کرد که هم شاعر بود و هم مبارز و هم تاثیر‌گذار برخانواده و جامعه خود .حتی دراین کشور می‌بینیم که روزی برای راهپیمایی اختصاصی زنان درنظر گرفته می‌شوند و یا در زمانی که سرکوب شدید انقلابیون را برای مدت کوتاهی وادار به سکوت کرد زنان روی دیوارها نوشتند: «ان لم تخرج الرجال...ستخرج النساء » (اگر مردان خارج نمی‌شوند، زنان از خانه بیرون خواهند آمد) و با این شعارها روحیه انقلاب را دوباره در جامعه دمیدند. و در مقابل هرچه از این آئین و یا فرهنگ دورتر می‌شویم، حضور زنان در عرصه مبارزه کمر‌نگ تر می‌‌شود. این قیاس را شما می‌توانید در مقایسه بحرین با یمن، یمن با مصر و مصر با لیبی داشته باشید تا آنجا که در تحولات لیبی نقش زنان بسیار کمر‌نگ تر از سایر کشورهاست.
        البته قابل ذکر است که شرایط انقلاب در لیبی با کشور‌های دیگر بسیار متفاوت بود و آن این بود که انقلاب لیبی به جنگ داخلی کشیده شد و تا حدودی عرصه را برای حضور زنان محدود کرده بود، اما زنان لیبی
        بیش‌ از ‌این می‌توانستند تاثیر‌گذار باشند و یا بعد از سرنگونی قذافی در حفظ  و نگهداری انقلابشان و به هدف رساندن آن نیز نقش اساسی می‌توانند داشته باشند. چنانچه زنان ما هنگام اشغال خرمشهر توسط نیرو‌های بعثی در شهر ماندند و به عنوان امدادگر، آشپز و رزمنده به نیروهای مبارز کمک کردند.
        این حقیقت ناظر بر فرمایشات ولی امر مسلمین مبنی بر الگو بودن ایران و نقش اساسی ایران در جریان بیداری اسلامی است که حقیقتا زنان ایران نیز می‌توانند به خوبی برای سایر زنان کشور‌های اسلامی الگو بوده همانطور که تا کنون بوده‌اند. فرهنگ شهادت و ایثار ارثیه‌ای  از حادثه عاشورا‌ست که ملت ایران به کشورهای منطقه و جهان هدیه  نموده است و به خوبی شاهد آن هستیم که یک مادرو یا همسر شهید بحرینی و یا یمنی و یا مصری و به خصوص زنان فلسطینی مانند مادران وهمسران شهدای هشت سال دفاع مقدس، عکس شهدایشان را با افتخار بلند می‌‌کنند و آن را قربانی در راه حق می‌دانند. 
        بی‌‌شک  این روحیه که پس از انقلاب اسلامی ایران نقش فعال‌تری به خود گرفت مبتنی بر تعالیم امام‌خمینی (ره) و در راستای انقلاب اسلامی و آماده سازی ظهور آخرین منجی (عج) بوده وهست.
        «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» زمانی معنا پیدا می‌کند که می‌بینیم و می‌شنویم زنان بحرینی زینب گونه در مقابل یزیدیان آل خلیفه، علی اکبرها و علی اصغر‌های خود را فدا می‌کنند و فریاد می‌زنند: «هیهات من الذله... »

          1. امتیازدهی:
            لطفا منصفانه امتیاز دهید.
              1.  
              2. ۱۰۰%
              3. تعداد: ۰۱ رای
          1. ارسال نظر



    1. خبرنامه
      جهت اطلاع از به روز شدن مجله اطلاعات خود را وارد نماييد .

      پایگاه اطلاع رسانی حورا ساده ماده مستر چنگال انجمن سلامت ایران مجله ایرانی انجمن بیان با حجاب سبک زندگی بچه شیعه ها کودک و مادر عمار کلیپ مجتمع نیکوکاری رعد خانواده سرآمد بلاغ سمن فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب سلام نو علوم اجتماعی خبر اقتصادی وبلاگ نیوز تعامل تصویر دل چی بپزم؟ ایران زنان به دخت راز۵۷