1098
مجله اینترنتی
زنان و خانواده
کانال دخت ایران
          1. احمد بابایی
              1. اندازه متن:
              2.  
              3.  
            نظرات (۰۰)
            تعداد بازدید: 1098
            نسخه مناسب چاپ
            ارسال به ديگران
            اضافه کردن به علاقمندی ها
        هر اقدام بزرگ در جهت تکامل و اصطلاح جامعه خصوصا در مقیاس انقلابی‌اش، باید با محوریت زن به شکل صحیح آن باشد.
        از جمله ویژگی‌های برجسته و مهم انقلاب اسلامی، حضور گسترده افراد و طبقات مختلف اجتماعی در آن بود؛ امری که به طرز بی‌سابقهای در حضور زنان تبلور یافت. در تحلیل میشل فوکو، انقلاب اسلامی برخاسته از مطالبات صرف احزاب و گروهای سیاسی نبوده‌است؛ این بار قدرت واقعی از پنهانیترین لایههای اجتماع جوشیده شد و به طور فراگیر گسترش یافت. قبل از آن حضور گسترده زنان به این شکل یک تابو محسوب میشد، اما نخستین بار با دعوت امام خمینی (ره ) از همه اقشار مردم برای مشارکت در صحنه تظاهرات این نقش مهم به صورت عینی تحقق یافت. اینکه حد و حدود مشارکت زنان در این صحنه تا چه اندازه باید باشد، نکته‌ای بود که بسیاری از مراجع، این حضور را منوط به اجازه شوهر برای مشارکت در صحنه انقلاب می‌دانستند، اما این امام خمینی بود که به انتخاب زنان در این عرصه توجه و این امر را به بینش و آگاهی و انتخاب خود زنان واگذار کرد.
        با نگاهی به شعارهای انقلاب و تحلیل محتوای آن در می‌یابیم که این شعارها از خاستگاه فراجنسیتی برخوردار بوده‌اند و به نظر می‌رسد این شیوه انتخاب خودجوش شعارها از سوی مردان و زنان ایران از عمق توجه به اهداف اصلی انقلاب نشأت گرفته است. به طوری که این نوع نگاه همراه با عناصر فراجنسیتی در کمتر انقلابی به چشم می‌خورد. به عنوان مثال در انقلاب فرانسه که به عنصر برادری تاکید داشت، تنها شهروند مرد و آن هم مرد سفید پوست و صاحب سرمایه را واجد حقوق مدنی می‌دانستند. با این همه می‌توان گفت بستر فرهنگی و اجتماعی مشارکت زنان، الگوی فرهنگی صحنه کربلا بود. صحنه‌ای که اگر حضرت زینب (س)در آن حضور نداشت، ممکن بود ماجرای شکست و قیام امام حسین (ع) رنگ واقعه به خودبگیرد و مسیر و هدف نهضت جور دیگری به امت اسلامی معرفی شود .
        با نگاهی به سیر انقلاب اسلامی در می‌یابیم زنان همواره حضوری ثابت در مراسم عزاداری حماسه عاشورا داشتند و با وجود مخاطرات احتمالی که با مبارزه علنی آشکار در انتظار آنان بود با اطمینان وارد میدان مبارزه شدند. از طرف دیگر مردان نیز که خود را وامدار پیام رسان نهضت کربلا می‌دانستند، با درک این موضوع که زنان و دختران آنان از اهل بیت پیامبر برتر و عزیزتر نیستند، با آرامش خاطر با این مسئله روبرو شدند و در صحنه مبارزه حضور می‌یافتند.



        نکته بسیار مهم در پذیرش این تذکر تشبیه تاریخی امام خمینی بود که نظام شاهنشاهی را عین دستگاه بنی‌امیه دانسته بود و این موجب شد مردم با بهره‌گیری از حافظه تاریخی خود از یزید و یزیدیان و همچنین وقایعی مثل کشف حجاب رضاخان، مبارزه حتمی و نابودی رژیم شاه را ضرورتی انکارناپذیر بدانند و تنها خواسته خود را در سرنگونی کامل رژیم ستمشاهی ببینند. به علاوه این سخن بنیانگذار انقلاب اسلامی که «مرد از دامان زن به معراج می‌رسد.» را می‌توان به این نوع نگاه اسلام نسبت داد که در آن سمبل والای زن، حضرت فاطمه(س) به عنوان کانون و محور آفرینش و استمرار حرکت انبیا و تا ظهور منجی عالم بشریت (ع) معرفی شده است. از این رو، زن مسلمان ایرانی به این خودباوری رسید که با مشارکت خود می‌تواند جریان تاریخ را به سمت عدالت جهانی سوق دهد.
        از منظر فرهنگی نیز گفتمان زنانه هماهنگ با اهداف و آرمان‌های انقلاب و همچنین قائل بودن به نقش مشترک با مردان نمود پیدا کرد. این مهم ورای تقابل‌های جنسیتی حاکم بر جهان کنونی جلوه‌گر شد. بدین ترتیب زنان با تبعیت از الگوی مذهبی توانستند ضمن بازسازی و اصلاح نقش و جایگاه موجود، نوع جدیدی از الگوی روابط میان انسان‌ها را به شکل «زن ایرانی مسلمان» پدید آورند که در تضاد با دیدگاه‌های مرد سالارانه و حتی نگرش‌های فمینیستی موجود در عصر حاضر است.
        با توجه به نکات مطرح شده می‌توان گفت با توجه به نقش محوری زن در فرهنگ اسلامی و همچنین تحقق نمونه عینی آن به صورت «زن ایرانی مسلمان» در انقلاب اسلامی هر اقدام بزرگ در جهت تکامل و اصطلاح جامعه خصوصا در مقیاس انقلابی‌اش، باید با محوریت زن به شکل صحیح آن باشد، در غیر این صورت آن روند رو به جلو غیر مطلوب یا حداقل ناقص خواهد بود .
        با بررسی سیره پیشوایان مشاهده می‌کنیم که گاهی رسیدن به اهداف عالیه ممکن است به قیمت آواره شدن زینب ها و کشته شدن زهرا ها بیانجامد، اما باید گفت اصلی‌ترین و مهم‌ترین نقش آنان در جریان‌سازی فرهنگ اسلامی- ضمن حضور زنان در صحنه‌های مختلف جامعه - به شکل غیر مستقیم بوده است که به صورت تظاهرات و شهادت-نقش علنی-در اوایل نهضت و پشت جبهه -نقش غیر علنی- ظهور و بروز پیدا کرده است. به تعبیر دکتر ابراهیم فیاض: «زن، مکمل مرد در اجتماع می‌باشد و شاید این نکته را در نهضت کربلا بایستی دید، جنگ مردانه و نقش معناسازی و تبلیغی زنانه پس از آن»
          1. امتیازدهی:
            لطفا منصفانه امتیاز دهید.
              1.  
              2. ۱۰۰%
              3. تعداد: ۰۱ رای
          1. ارسال نظر



    1. خبرنامه
      جهت اطلاع از به روز شدن مجله اطلاعات خود را وارد نماييد .

      پایگاه اطلاع رسانی حورا ساده ماده مستر چنگال انجمن سلامت ایران مجله ایرانی انجمن بیان با حجاب سبک زندگی بچه شیعه ها کودک و مادر عمار کلیپ مجتمع نیکوکاری رعد خانواده سرآمد بلاغ سمن فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب سلام نو علوم اجتماعی خبر اقتصادی وبلاگ نیوز تعامل تصویر دل چی بپزم؟ ایران زنان به دخت راز۵۷