1298
مجله اینترنتی
زنان و خانواده
کانال دخت ایران
          1. مریم حلم‌زاده
              1. اندازه متن:
              2.  
              3.  
            نظرات (۰۱)
            تعداد بازدید: 1298
            نسخه مناسب چاپ
            ارسال به ديگران
            اضافه کردن به علاقمندی ها
        هرکس بنا به وسع مالی خود، دیِن خود را به موج سرسام‌آور تبلیغات و آگهی‌های ناتمام ادا می‌کند.
        انسان در هر عصری از شاخصهای برای برتری بخشیدن به خود و متمایز شدن از دیگران بهره می‌گیرد. در روزگاری وسعت زمین کشاورزی و یا تعداد دام، عامل برتری بود و در زمانی، میزان جنگاوری و دلاوری افراد یا حضور موثر در حوادث داخلی، منشاء خیر و شایستگی شمرده می‌شد. اما در عصر حاضر، که انسان رفته رفته از مضامین انسانی تهی می‌شود، حضور موثر و طولانی در صف خرید فروشگاه‌های مارک‌دار و گشت‌زدن‌های پی در پی در پاساژ ها به نوعی عامل بزرگی و تعالی به شمار است.
         درنتیجه، «مصرف» در عین زمانمندبودن و قدمت دیرینه داشتن، به معنا و سبک امروزی خود پدیده‌ای نوظهور به شمار می‌رود. در جامعه شهری، شیوه مصرف، نقش مهمی را در روابط میان انسانی بازی می‌کند. به طور مثال، فردی که با ظاهری آراسته و کت و شلوار گران قیمت، به شرکتی مراجعه می‌کند، به احتمال زیاد در مقایسه با شخصی که لباسی ساده و رنگ و رو رفته به تن دارد، در گرفتن سرویس، با برخورد متفاوتی مواجهه می‌شود.
        این بدین معناست که مصرف، در جامعه شهری، نه تنها شیوه برخورد ما با زندگی را نشان می‌دهد، بلکه سطح و طرز برخورد دیگران با ما را نیز سمت و سو می‌بخشد. فرهنگ مصرف در جامعه شهری در بین اقشار و طبقات گوناگون، شکل و ساختی متفاوت پیدا می‌کند. «فرهنگ مصرف»، تمام عواملی را شامل می‌شود که رفتارهای مصرفی و سبک زندگی ما را شکل می‌دهد. بر این اساس، شکل مصرف یک فرد، از نحوه خرید ، مکان خرید، ماهیت و میزان اجناس خریده شده، نحوه استفاده و مکان استفاده از این اجناس، در اقشار مختلف جامعه قابل بررسی است.
        در اقشار مرفه جامعه، مصرف به نوعی، بیان حضور است. پاساژهای رنگین شمال شهر، همواره مملو از رفت و آمد افرادی است که اغلب محتوی پاکت‌های خریدشان قرار است در کمد منزل جای بگیرد. در اصل این گروه سعی دارند با نحوه خرید کردن بر میزان درآمد خود تاکید کنند. در کیسه خرید این افراد می‌توان تمام برندها و مارک های معروف را مشاهده کرد. آنان هرگز یک لباس را در بیش از یک مجلس نمی‌پوشند. چندین سرویس زیورآلات برای سِت کردن با لباس‌های مختلف و هزار قاعده بی‌معنای دیگر، سبک زندگی این طبقه را شکل می‌دهد.



        اما «مصرف» هرگز به پاساژها ختم نمی‌شود، تورهای مسافرتی با قیمت‌های سر به فلک کشیده، صرف غذا در رستوران‌های گران قیمت، استفاده از مبلمان و وسایل خانگی که از آن سوی آب سفارش داده شده است، وجود ماشین در پارکینگ منزل به تعداد اعضا خانواده و... تنها گوشه‌ای از جهانِ پرمصرف و پر تظاهر این قشر جامعه است.
        در مقابل، طبقه فرودست جامعه وجود دارد. به فرمایش حضرت علی «هرگز کاخی بنا نمی‌گردد، مگر کوخی در کنار آن ویران شود.» این طبقه همواره برای برطرف کردن نیازهای روزمره و بدیهی خود با مشکل رو به روست. اما او نیز در جامعه‌ای زندگی می‌کند که «مصرف کردن» یکی از مؤلفه‌های برتری به شمار می‌آید. او آموخته است که حتی اگر به قیمت کاهش نیازهای اساسی خود و خانواده¬اش باشد، از پرده و مبلمان خانه¬اش چیزی کم نشود. این قشر از جامعه در فضایی زندگی می¬کند که تبلیغات رنگین برندهای آن چنانی در و دیوار شهرش را پوشانده‌اند. او در اتوبان¬های شهرش بنرهای تبلیغاتیِ ساعت‌هایی را می بیند که قیمت هر کدام از آنها با درآمد شش ماه¬اش برابری می¬کند.
        همه¬ ما خوب می‌دانیم، شیوه برخورد با دیگران در جامعه شهری که اساس بر بیگانگی و ناآشنا بودن افراد است، بر مبنای قضاوت ظاهری صورت می‌گیرد. بنابراین، این قشر با توسل به مارک¬های تقلبی و اجناس ارزان¬قیمت چینی، سعی بر پر کردن این شکاف می¬کند. غافل از این که این شکاف نه تنها هرگز با درآمدهای ناچیز پر نمی¬شود، بلکه روز به روز در حال عمیق¬تر شدن و بغرنج¬تر شدن است.
        در اصل، سیاست¬های خرید در جامعه امروزی، افراد را وادار به انتخاب می¬کند، مسابقه بر سر مصرف¬کنندگی¬ است و افراد بنا بر میزان مصرف خود، در آن صاحب حقوق و احترام می¬شوند. قشر ضعیف جامعه در این میان به کالاهای تقلبی و بی‌کیفیت وارداتی روی می¬آورد. بازارهای جهانی نیز از چنین انتخابی استقبال می¬کنند. آنها با سرریز کردن اجناس ارزان و بی¬کیفیت و مارک¬های تقلبی خود به بازار کشورهای درحال توسعه، سود کلانی را عاید می¬شوند.
        طبقه¬ متوسط جامعه نیز در این میان، به هر سو کشیده می¬شود. اغلب افراد این طبقه، با صرفه¬جویی و پس¬انداز، سعی بر ظاهرسازی بر مبنای شیوه¬ مصرف طبقه¬ مرفه جامعه دارند. به نوعی می¬توان گفت، طبقه متوسط جامعه شهری، بیش از هر کس دیگر از زمان حراج فروشگاه¬های معتبر و معروف، مطلع است. آمارها نشان می¬دهد که خریدارِ دست اول کالاهای به روز و مدِ بازار، طبقات متوسط جامعه هستند.
        چیزی که در این میان، از یادها می¬رود مفهومِ تولیدکنندگی است. تولیدکنندگانِ بومی و سنتی جوامع در حال توسعه، منزوی¬تر از همیشه، در حال برچیده¬شدن به دست سیاست¬های اقتصادی جهانی¬اند. به این ترتیب، در جهانِ امروزی مارک¬ها و برندها هستند که امپراطوری می¬کنند. مارک¬های اصل با صفرهای بی‌شمارشان برای طبقات مرفه، مارک¬های تقلبی و ساختگی برای اقشار ضعیف جامعه!
        هرکس بنا به وسعت مالی خود، دیِن خود را به موج سرسام¬آور تبلیغات و آگهی‌های ناتمام، ادا می¬کند. در این میان، تنها فرهنگ¬سازی مثبت بر مبنای تولیدکنندگی و بها دادن به هنر و خلاقیت افرادهاست که انسان¬ها را از این کارخانه آدمک¬سازی رهایی می‌بخشد.
          1. امتیازدهی:
            لطفا منصفانه امتیاز دهید.
              1.  
              2. ۰۰%
              3. تعداد: ۰۰ رای

        1 نظر | ارسال نظر

              1. user-pic
              2. irani
                ۲۲ فروردین ۹۱
                ۱۲:۲۳
          1.  
            ba tashakor . ei kash dar morede inke farhangsazi kare kie va az koja bayad shoro beshe ham mineveshtin.
           
          0
           
          0
          1. ارسال نظر



    1. خبرنامه
      جهت اطلاع از به روز شدن مجله اطلاعات خود را وارد نماييد .

      پایگاه اطلاع رسانی حورا ساده ماده مستر چنگال انجمن سلامت ایران مجله ایرانی انجمن بیان با حجاب سبک زندگی بچه شیعه ها کودک و مادر عمار کلیپ مجتمع نیکوکاری رعد خانواده سرآمد بلاغ سمن فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب سلام نو علوم اجتماعی خبر اقتصادی وبلاگ نیوز تعامل تصویر دل چی بپزم؟ ایران زنان به دخت راز۵۷