1926
مجله اینترنتی
زنان و خانواده
کانال دخت ایران
          1. فاطمه مهبادی
              1. اندازه متن:
              2.  
              3.  
            نظرات (۰۱)
            تعداد بازدید: 1926
            نسخه مناسب چاپ
            ارسال به ديگران
            اضافه کردن به علاقمندی ها
        طلسم‌های خوراکی در پاره‌ای از اوقات نه تنها اثر مثبت ندارند، بلکه باعث بیماری، جنون و یا مرگ طرف مقابل می‌شوند.

        فالگیری، دعانویسی، رمالی، کف‌‌بینی و... واژگانی هستند که با وجود کهن بودن، هنوز جایگاه خود را در جامعه مدرن امروزی حفظ کرده‌اند و کم‌و‌بیش نقش‌هایی از جنس ماوراءالطبیعه را بر زندگی بشر می‌نگارند. فال در لغت به معنی شگون و پیش‌بینی بخت و طالع است. (۱) در اسلام از هر نوع فال بد زدن یا تطیر نهی شده، و به ما دستور داده شده که امور گوناگون را به فال نیک بگیرید و به اصطلاح «تفال به خیر» بزنید. یعنی همه چیز را به نوعی حمل بر خوبی و نیکی کنید تا ان‌شاء‌‌اله  به همان گونه محقق شود. (۲) طبق آیات قرآن، «این عمل خود انسان است که منشأ خوبی یا بدی است؛ منفعتی را برای انسان جلب یا مفسده‌ای را از او دفع می‌کند. و این خداوند است که خیرات و برکات را به انسان عطا می‌فرماید یا از او، مقابل حوادث ناخوشایند محافظت می‌کند و او را در زندگی می‌آزماید.» (۳)


        ۱- نقش فال در جامعه امروز
        امروزه ترجمه و چاپ انواع کتاب‌های فال و طالع‌بینی با عناوین طالع‌بینی چینی، هندی، فال قهوه و کتاب‌های فراوان تعویذ‌نویسی، حاکی از وجود علاقه فراوان مردم به این مقوله است. با توجه به همسو بودن و تعادل عرضه و تقاضا در بازار، قرار گرفتن این موضوع‌ها در صدر عناوین خوراک فرهنگی جامعه، تأمل‌برانگیز است. در این میان، جای خالی اقدامات فرهنگی به شدت حس می‌شود.
        از طرف دیگر، فعالیت افراد دعانویس، فالگیر، رمال و کف‌بین در برخی ازشهرهای بزرگ به ویژه تهران گسترش چشم‌گیری یافته‌است. اما موضوع به این سادگی‌ها نیست، زمانی که در پشت این باورهای به ظاهر راه‌گشا، سایه جرایمی همچون تجاوز، اغفال و غیره آرمیده‌است. بطور کلی در جوامعی که خرافاتی از قبیل فالگیری و طالع‌بینی ریشه دوانده و اندیشه‌های خلاف واقع جایگزین تفکرات صحیح و آموزه‌های غنی دینی می‌شود، معضلاتی همچون، اشاعه فقر فرهنگی و رواج سودجویی‌های کلان بر بستر جامعه گسترده شده و میل به معرفت‌طلبی و گرایش به معنویت جای خود را به خرافه‌پرستی و توسل به افراد شیاد و سودجو می‌دهد. بر اساس گزارش‌های ارائه شده از مراجع انتظامی و قضایی در حال حاضر به علت شکایت از رمالان و فالگیران، پرونده‌های متعددی در محاکم قضایی مطرح است.


        ۲- آسیب‌های ناشی از فال و فالگیری
        ۱-۲- اعتیاد به فال و ایجاد مشکلات روحی و روانی
        به گفته رابعه موحد، روان‌شناس، افرادی به سراغ فالگیرها و رمال‌ها می‌روند که سرخورده و عاجز از حل مشکلات‌شان هستند و این مسأله نیز بیشتر در جوامع سرخورده و عقب‌مانده دیده می‌شود. وقتی این افراد به روان‌شناس مراجعه می‌کنند، به آنها گفته خواهدشد که خودشان مسئول نجات‌شان هستند و بایدها و نبایدها را به آنها گوشزد می‌کند. اما فالگیر به آنها وعده‌هایی شیرین می‌دهد و آنها را متوجه مسئولیت خود نمی‌کند. طبعا افرادی که عاجز از حل مشکلات خود هستند فالگیر را به مشاور و روان‌شناس ترجیح می‌دهند و این مسأله باعث می‌شود خانه‌های فالگیرها از مراکز مشاوره شلوغ‌تر باشد. این افراد بعد از مراجعه به فالگیرها و رمال‌ها بسته به شخصیت‌شان با این وضعیت مواجه می‌شوند: یا معتاد می‌شوند و دیگر این جلسات را ترک نمی‌کنند، و به نوعی پس از مدتی بطور کلی قدرت تصمیم‌گیری‌شان را از دست داده و برای هر تصمیم ریز و درشتی ناچار به این افراد روی می‌آورند؛ و یا پس از عملی نشدن وعده‌های فالگیر سرخورده می‌شوند و دیگر سراغ فال نمی‌روند. هر دو وضعیت مورد روحی فرد را بدتر می‌کند.

         

        volume31_15.JPG


        ۲-۲- از هم پاشیدگی خانواده‌ها
        نگاهی اجمالی به پرونده‌های موجود در شعب مختلف دادگاه‌ها نشان می‌دهد فالگیری و رمالی به عنوان یک معضل اجتماعی و خانوادگی تلقی می‌شود و بسیاری از خانواده‌ها قربانی کلاهبرداری شیادان شده و نه تنها اعضای خانواده متحمل پرداخت هزینه‌های هنگفت برای فالگیری، وردنویسی، جادوگری، بخت‌گشایی و غیره می‌شوند، بلکه کانون گرم خانواده نیز دستخوش آسیب‌هایی خواهد شد. به‌ طوری که شمار پرونده‌هایی که شکایت از فالگیران و رمالان منجر به جدایی و از هم پاشیدگی نظام خانواده شده است، کم نیست. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد حدود ۵ درصد از طلاق‌ها با موضوع رمالی، فالگیری و جادوگری در جامعه ارتباط دارد. علاوه بر این، جرایم متعدد دیگری مانند سوء استفاده جنسی، کلاهبرداری و سرقت نیز توسط رمالان رخ می‌دهد و پرونده‌های بسیاری در این زمینه در محاکم دادگستری بویژه در شهرهای بزرگ تشکیل شده است. رییس پلیس آگاهی استان تهران و البرز در این زمینه از سوءاستفاده جنسی رمالان و فالگیران از برخی مشتریان خود خبر داد و گفت: «یکی از رمالان به بهانه نوشتن دعا روی بدن زنان برای رفع مشکلات آنان، اقدام به تجاوز به آنها کرده و پرونده‌ای نیز در این زمینه با شکایت ۱۵ زن و دختر تشکیل شده است.» (۴)
        ۳-۲- کلاهبرداری و ضررهای مالی
        از نظر قانون، رمالی، کف‌بینی و فال گرفتن، امیدوار کردن مردم به امور غیرواقعی و واهی است چرا که فرد پیشگو با حیله و فریب مخاطب خود را امیدوار می‌کند و از آینده خبر می‌دهد، از این راه مال وی را می‌برد و برای انجام این کار هم یک سلسله صحنه‌سازی‌ها و مانور‌های متقلبانه انجام می‌دهد. پس در نتیجه این فرد کلاهبردار محسوب می‌شود.
        سرهنگ عبدالله قاسمی، معاون اجتماعی پلیس آگاهی ناجا، با بیان اینکه اخیرا افرادی برای انجام این کارها کارت ویزیت چاپ می‌کنند، یکی از شیوه‌های کلاهبرداری را رمالی عنوان می‌کند و می‌افزاید: «افرادی مدعی می‌شوند که می‌توانند آینده افراد را بازگو کرده و تغییر دهند در نتیجه با این شیوه اقدام به کلاهبرداری از طعمه‌های خود می‌کنند و طبق پرونده‌های موجود بیشتر افرادی که به دعانویس‌ها و رمال‌ها مراجعه می‌کنند، افراد متمول هستند چون طبقات پایین نمی‌توانند هزینه گزافی که این افراد در نظر دارند، پرداخت کنند.»
        ۴-۲- آسیب‌های جانی
        به گفته دکتر مجید ابهری، رفتار‌شناس اجتماعی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی، رمالان با تجویز طلسم‌های مختلف که از فلز درست شده و یا دادن طلسم‌های خوراکی مشتریان را امیدوار به انجام نیت می‌کنند. طلسم این گونه افراد معمولا در نوع خوراکی از اقلام بسیار مجهول و ناشناخته تشکیل می‌شود. مغز کلاغ، استخوان سگ، پشم کفتار، چشم گربه و اقلامی از این قبیل معمولا اجزای تشکیل‌دهنده طلسم‌های خوراکی هستند که در پاره‌ای از اوقات نه تنها اثر مثبت ندارند، بلکه باعث بیماری، جنون و یا مرگ طرف مقابل می‌شوند. خورانیدن ادرار دختر نابالغ به مردی که قصد ازدواج دوباره دارد اصلی ترین سفارش رمالان است!


        ۳- راهکارها
        ۱-۳- اعمال مجازات قانونی
        به گفته دکتر مجید ابهری، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی در کنار برخوردهای قاطع قانونی راهکارهای اساسی ریشه‌کن کردن این گونه فریبکاران است. در غیر این صورت روز به روز بر تعداد این راحت‌طلبان مثل غده‌های سرطانی که بدون هیچ‌گونه زحمت پول‌های هنگفت بدست می‌آورند، افزوده می‌شود.
        مطابق قانون مصوب سال ۱۳۲۴، هرگونه اقدام به رمالی، جن‌گیری و فالگیری جرم محسوب می‌شود و مطابق بند ۱۸ ماده ۳ آیین‌نامه همین قانون، فرد یا افرادی که از طریق رمالی و پیشگویی در منزل یا مغازه اقدام به فریب مردم کنند و این کار را به عنوان کسب و پیشه خود قرار دهند مرتکب جرم شده و قانون برای این افراد مجازات یک تا ۷ سال حبس و جزای نقدی را پیش‌بینی کرده است. علاوه بر این، موضوع رمالی و مجازات آن از ابعاد دیگری نیز در قوانین جزایی کشور قابل بررسی و پیگیری است و قضات دادگاه‌های کیفری معمولا افراد متهم به رمالی و فالگیری را با استفاده از قوانین مربوط به کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع مجازات می‌کنند و اگر این افراد، جرم مستقل دیگری نیز مرتکب شده باشند به مجازات آن جرم محکوم می‌شوند.

         

        volume31_16.jpg


        ۲-۳- تقویت باورهای دینی
        دکتر عبدالرضا علیزاده، جامعه‌شناس، معتقد است، بررسی عواملی که باعث انحراف ملل می‌شود و پیشگیری از انتقال تفکرات غلط و رواج خرافات و سحر و جادو به نسل‌های بعدی، امری مهم تلقی می‌شود. به‌طور کلی رواج چنین اندیشه‌های باطلی، دین‌مداری و رستگاری مردم را به خطر انداخته و زندگی دنیوی افراد را نیز به سوی شقاوت می‌کشاند. باید توجه داشت با اصلاح این‌گونه عقاید هر دو بعد زندگی دینی و اجتماعی مردم به سمت و سوی صحیح هدایت می‌شود و دخالت عالمان و اندیشمندان در این مسئله ضروری است. برای مثال مرحوم مطهری در مقاله «حماسه حسینی درباره واقعه کربلا» تلاش می‌کند، برخی باورهای غلط را با احترام به اعتقادات مردم اصلاح کند. این جامعه‌شناس اضافه می‌کند، در طبقه‌بندی شناخت و معرفت‌های بشری، خرافات شناختی عامیانه تلقی می‌شود و در گذر نسل‌ها، خرافات جزئی از فرهنگ شده و نسل به نسل انتقال پیدا می‌کند و متأسفانه مردم تفاوتی میان باورهای غلط و باورهای صحیح قائل نمی‌شوند. عالمان و اندیشمندان باید با آگاهی‌بخشی و افزایش معرفت دینی مردم جامعه از گسترش و انتقال این باورهای غلط به نسل‌های بعدی جلوگیری کنند. باید توجه داشت، هرچه بیشتر به مسائل دینی پرداخته شود، مبارزه با معضلاتی مانند خرافه تأثیرگذارتر خواهد بود.
        ۳-۳- فرهنگ‌سازی
        محمد جمشیدی، جامعه شناس، در این خصوص می‌‌گوید: «مسائلی مانند فالگیری و رمالی و کف‌بینی و طالع‌بینی در مجامع علمی مورد تأیید قرار نگرفته و مبنای واقعی و علمی ندارد، بلکه باید از طریق فرهنگ‌سازی و بالابردن سطح آگاهی‌های مردم، ریشه واهی و بی‌اساس بودن کار فالگیران برای جامعه به خوبی بیان شود.» این استاد دانشگاه در ادامه اضافه می‌کند: « اگر جوانان بدانند آینده در دست خودشان است و با تلاش خود می‌توانند زندگی ایده‌آلی فراهم کنند، قطعا هیچ‌گاه فالگیر و رمال را تکیه‌گاه خود نخواهند کرد.» به گفته جمشیدی اگر فالگیری و رمالی را یک معضل اجتماعی درون جامعه بدانیم، می‌توانیم با فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح آگاهی‌های مردم، با آن مبارزه کنیم. وی راهکارهای فرهنگی در مقابله با فعالیت فالگیران را چنین بیان می‌کند: «مهمترین راهکارهای فرهنگی در مقابله با این معضل، آگاهی‌بخشی به مردم از طریق برنامه‌های صداوسیما، بهره‌مندی از رسانه‌های مکتوب و نشریات کثیرالانتشار و استفاده از فضاهای آموزشی در مدارس و دانشگاه‌هاست.»
        ۴-۳- افزایش سطح آگاهی و تلاش برای شناسایی علت رجوع به فال و سایر خرافات
        دکتر امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه، درباره دلیل گرایش به خرافاتی چون فال می‌گوید: «انسان هر وقت مستأصل می‌شود، یعنی زمان‌هایی که هدف دارد اما ابزار رسیدن به هدفش را مهیا نمی‌بیند، به کارهایی از این دست گرایش پیدا می‌کند.»
        حقیقت این است که وقتی برخی از انسان‌ها توانایی برآورده‌کردن نیازها و خواسته‌هایشان را از لحاظ فکری، اقتصادی و اجتماعی ندارند و نیز از قدرت تفکر و اندیشه و تعقل خود استفاده نمی‌کنند و نمی‌توانند به خواسته‌هایی مثل ازدواج، طلاق و غیره دست پیدا کنند به خرافات و فالگیری رو می‌آورند. گرایش به خرافات از هر نوعی که باشد متناقض با ایمان به خداوند متعال است. هر عاملی که باعث گردد بنده خدا برای تامین خواسته‌های خود به عواملی که از بی‌اعتقادی و بی‌اعتمادی به قدرت لایزال الهی نشات می‌گیرد متوسل گردد دقیقا عین بی‌ایمانی می‌باشد و شک در قدرت یکتای بی‌همتاست. توکل به خدا کلید حل تمام مشکلات است و همه امور در دست قدرت اوست.

         

        فهرست منابع:
        ۱. فرهنگ فارسی عمید، جلد ۲، ۱۳۷۶، ص ۱۵۰۹
        ۲. تفسیر نمونه، ج۶، ص۳۱۷
        ۳. سوره انفال، آیه ۵۳
        ۴. ebtekarnews.com
        ۵. نشریه راه کمال، شماره ۳۰
        ۶. Tebyan-zn.ir
        ۷. khabaronline.ir
        ۸. Tebyan.net


        1 نظر | ارسال نظر

              1. user-pic
              2. ۰۲ تیر ۹۱
                ۰۱:۳۳
          1.  
            قطعاً هر عاملی که باعث گردد بنده خدا برای تامین خواسته‌های خود به عواملی که از بی‌اعتقادی و بی‌اعتمادی به قدرت لایزال الهی نشات می‌گیرد متوسل گردد دقیقا عین بی‌ایمانی می‌باشد و شک در قدرت یکتای بی‌همتاست. توکل به خدا کلید حل تمام مشکلات است و همه امور در دست قدرت اوست.پس (توکّلتُ عَلی الله)
           
          0
           
          0
          1. ارسال نظر



    1. خبرنامه
      جهت اطلاع از به روز شدن مجله اطلاعات خود را وارد نماييد .

      پایگاه اطلاع رسانی حورا ساده ماده مستر چنگال انجمن سلامت ایران مجله ایرانی انجمن بیان با حجاب سبک زندگی بچه شیعه ها کودک و مادر عمار کلیپ مجتمع نیکوکاری رعد خانواده سرآمد بلاغ سمن فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب سلام نو علوم اجتماعی خبر اقتصادی وبلاگ نیوز تعامل تصویر دل چی بپزم؟ ایران زنان به دخت راز۵۷