1748
مجله اینترنتی
زنان و خانواده
کانال دخت ایران
          1. حسن میثمی
              1. اندازه متن:
              2.  
              3.  
            نظرات (۰۱)
            تعداد بازدید: 1748
            نسخه مناسب چاپ
            ارسال به ديگران
            اضافه کردن به علاقمندی ها
        اولین و اساسى‌ترین و پراهمیت‌ترین شغل زن، مادرى است.


        در خصوص مشارکت زنان در مجلس به عنوان نماینده، شاید نتوان مطلب مستقیمی به نقل از حضرت امام خمینی (قدس) یا رهبر معظم انقلاب پیدا کرد، اما با یک جست‌وجوی بسیار ساده، به راحتی می‌توان از نظریات دو رهبر جمهوری اسلامی درباره حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی آگاه شد.


        موضوعی که باعث شده است در نگرش حضور زنان در جامعه قبل و بعد از انقلاب تغییری جدی به وجود بیاید و پس از گذشت ۳۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان بتوانند در سطوح عالی نظام همانند وزیر و نماینده مجلس ایفای نقش کنند. البته با رعایت مواردی که در بیانات امام خمینی و رهبر انقلاب به خوبی قابل مشاهده است.


        شاید بتوان صریح‌ترین اظهارنظر در این موضوع را از امام خمینی نقل کرد. جایی که امام خمینی قبل از پیروزی انقلاب در ۱۶ آذر ۱۳۵۷ در گفت‌وگو با «جورجی گایر» از روزنامه «لوس‏آنجلس تایمز» در پاریس در پاسخ به سئوال خبرنگار پیرامون حضور زنان در نظام اسلامی می‌گوید: «زنان در جامعه اسلامی آزادند و از رفتن آنان به دانشگاه و ادارات و مجلسیْن به هیچ وجه جلوگیری نمی‏شود. از چیزی که جلوگیری می‏شود، فساد اخلاقی است که زن و مرد نسبت به آن مساوی هستند و برای هر دو حرام است.»


        بنیانگذار انقلاب اسلامی این عقیده را یک ماه بعد هم تکرار می‌کند. امام ۷ دی ۱۳۵۷ در گفت‌وگو با «کرککروفت»، استاد دانشگاه «روتکرز» امریکا می‌گوید: «تبلیغات سوء شاه و کسانی که با پول شاه خریده شده‏اند، چنان موضوع آزادی زن را برای مردم مشتبه کرده‏اند که خیال می‏کنند فقط اسلام آمده است که زن را خانه‏نشین کند. چرا با درس خواندن زن مخالف باشیم؟ چرا با کار کردن زن مخالف باشیم؟ چرا زن نتواند کارهای دولتی انجام دهد؟ چرا با مسافرت کردن زن مخالفت کنیم؟ زن، چون مرد در تمام اینها آزاد است. زن هرگز با مرد فرقی ندارد.»


        اعتقاد نظام اسلامی این است که زن و مرد در سرنوشت حکومت خود شریک هستند و در این شراکت تفاوتی نیست. این دیدگاه را به وضوح می‌توان در بیانات امام خمینی در دیدار با بانوان اعضای مکتب‌های اسلامی قم و مسجد جامع نارمک مشاهده کرد: «شما باید در همه صحنه‏ها و میدان‌ها آن قدری که اسلام اجازه داده وارد باشید. مثل انتخابات که امروز عملی است که باید انجام بگیرد و صحبت روز است در ایران، خانم‌ها همان طوری که مردها فعالیت می‏کنند برای انتخابات، خانم‌ها هم باید فعالیت بکنند. برای اینکه فرقی مابین شما و دیگران در سرنوشت‌تان نیست. سرنوشت ایران، سرنوشت همه است. یعنی آن قدری که اسلام خدمت به شما کرد، به مردها آن قدر خدمت نکرد.»

        حضور؛ با حفظ ظرایف
        این حضور در همه قسمت‌های بیانات امام و رهبری ستایش می‌شود. از حضور در انقلاب مشروطه گرفته تا ماجرای تنباکو. از انقلاب اسلامی گرفته تا حضور جدی در دفاع مقدس. امام خمینی در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ حضور زنان در جریان انقلاب را می‌ستاید و می‌گوید: «شما ملت شریف دیدید که زن‌های محترم متعهد ایران، پیشاپیش مردان به میدان رفته و سد عظیم شاهنشاهی را در هم شکستند و ما و همه مرهون قیام و اقدام آنان هستیم. امروز زنان در جمهوری اسلامی، همدوش مردان در تلاش سازندگی خود و کشور هستند و این است معنای آزاد زنان و آزاد مردان.»


        البته این حضور تا جایی مجاز شمرده می‌شود که امام خمینی در گفت‌وگو با «کرککروف» در همان جلسه می‌گوید: «در امور نظامی مثل سایر امور، زنان می‏توانند کارهایی را به عهده بگیرند و در صدر اسلام زنان در جبهه بوده‏اند و آنچه که مربوط به مجروحین بوده است به عهده آنان گذاشته می‏شده است.»


        اما در تمام این ستایش‌ها، یک نکته لحاظ شده است و آن هم رعایت حدود و حفظ لطایف و ظرایف زنانگی و وظیفه مادری است. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ناتمام خود در ۶ تیر ۱۳۶۰ در مسجد ابوذر که به انجام عملیات تروریستی علیه ایشان و انفجار بمب منجر شد، در این زمینه می‌گوید: «کمال زن در غلبه عواطف اوست و این به دلیل این است که شغل اول زن تربیت فرزند است. نمى‌گوییم شغل دیگر نداشته باشد، داشته باشد. مى‌تواند، هیچ مانعى ندارد، داشته باشد. اسلام مانع نیست، اما اولین و اساسى‌ترین و پراهمیت‌ترین شغل زن، مادرى است. اگر رئیس جمهور هم بشود، اهمیتش به قدر اهمیت مادرى نیست.»


        از همین حیث هم هست که اهمیت حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی مضاعف می‌شود. امام خمینی در ۸ مهر ۱۳۵۸ در دیدار با بانوان معلم و دانش‏آموزان مشهد، آمل و آبادان درباره ارزشمند بودن حضور زنان در زمینه‌های اجتماعی می‌گوید: «فعالیت زن‌ها در این باب [عرصه اجتماعی و انقلاب] ارزشش بیش‌تر از فعالیت مردها بود. برای اینکه همین خواهرها که ریختند در خیابان‌ها و در مقابل توپ و تانک تظاهر کردند و مشت گره کردند، این‌ها مردها را، قدرتشان را دوچندان کرد. وقتی مردها ببینند که خانم‌ها آمدند در مقابل توپ و تانک، آن‌ها بیشتر اقدام می‏کنند.»


        رعایت این ظرافت، همیشه در پیشانی اصل زیبای حضور زن در جامعه بوده است. شاید بتوان گفت نقطه تفاوت دیدگاه اسلام در قبال حضور اجتماعی زن به نسبت این دیدگاه در غرب، همین موضوع باشد. کنار گذاشتن حجاب، فراموش کردن زنانگی و جنسیت، انجام کارهای مردانه و از همه مهم‌تر، فراموش کردن وظیفه مادری، نگرانی است که اسلام از حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی دارد.


        این نقطه، جایی است که نظام اسلامی برای حمایت از زنان قد علم می‌کند. رهبر معظم انقلاب در این زمینه در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، در دیدار با جمعى از مداحان سراسر کشور در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) می‌گوید: «حالا یک عده‌اى خیال می‌کنند زن تا وقتى که بى‌حجاب نباشد، بى‌اخلاق نباشد، نمی‌تواند در میدان‌هاى گوناگون اجتماعى و سیاسى وارد شود. در همین انقلاب خود ما، در بعضى از نقاط کشور، زن‌ها زودتر از مردها اجتماع راه انداختند، در خیابان‌ها حرکت راه انداختند و مقابله کردند؛ که ما اطلاع قطعى داریم. در دوران انقلاب همین جور، در مبارزات گوناگون بعد از پیروزى انقلاب همین جور، در جنگ تحمیلى همین جور.»

        volume36_19.gif


        اما برخی معتقدند حفظ حجاب برای زن، مانع فعالیت او در اجتماع است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این انتقاد در ۲۱ مرداد ۱۳۷۱ در دیدار با جمعی از کارگزاران فرهنگی این‌طور پاسخ می‌دهد: «ما بزرگترین دانشمندانمان - دانشمندان ایرانى که امروز آثارشان هنوز در اروپا تدریس مى‌شود - با همین فرهنگ و در همین محیط پرورش یافتند. مگر لباس چه تأثیرى دارد؟ این چه حرفى‌است؟! چنین منطق مسخره‌اى را مطرح کردند. لباس یک ملت را عوض کردند. چادر زنان را برداشتند. گفتند: «با چادر نمى‌شود که یک زن، عالم و دانشمند شود و در فعالیت اجتماعى شرکت کند.» من سؤال مى‌کنم: با برداشتن چادر، در کشور ما، چقدر زنان در فعالیت اجتماعى شرکت کردند؟ مگر فرصتى داده شد براى این‌که زنان ما، در دوران رضاخان و پسر رضاخان، در فعالیت‌هاى اجتماعى شرکت کنند؟! به مردان هم فرصت داده نمى‌شد؛ به زنان هم فرصت داده نمى شد. آن روز که زنان ایران وارد فعالیت اجتماعى شدند و کشور را با دو دست تواناى خود بلند کردند و مردان این کشور را به دنبال خودشان به میدان‌هاى مبارزه کشاندند، با همان چادر به میدان‌ها آمدند. چادر چه تأثیر منفى‌اى دارد؟! لباس چه تأثیرى دارد در این‌که مانع شود از فعالیت یک زن یا یک مرد؟!»

        مقصر کیست؟
        شاید بخشی از تقصیر به عهده سنت‌های ایرانیان باشد. اما قطعا بخشی از تقصیر، به عهده نگاه غیراسلامی است که هنوز نسبت به زن در جامعه وجود دارد. نگاهی که ناشی از تهاجم فرهنگ غرب، به فرهنگ اسلامی ایرانی ماست.


        این مشکلات را رهبر انقلاب هم می‌پذیرد و در بیانات خود در ۲۰ اسفند ۱۳۷۵ در اجتماع زنان خوزستانی می‌گوید: «[این کوتاهی‌ها] قدرى تقصیر مردان و قدرى هم تقصیر خود بانوان است؛ چون آن کسى که باید شأن اسلامى زن را بشناسد و از آن دفاع کند، در درجه اول خود بانوان هستند. باید بدانند که خدا و قرآن و اسلام، درباره آنها چه قضاوتى دارد، از آنها چه مى‌خواهد، مسئولیت آنها را چه چیزى معین مى‌کند و از آنچه که اسلام فرموده و خواسته، دفاع کنند و بخواهند.»


        این یک واقعیت است که هنوز الگوی زن مسلمان جامعه اسلامی که در جامعه فعالانه ایفای نقش می‌کند، یک الگوی روشن و واضح نیست. الگویی که لازم است تعریف و تشریح شود. آن هم توسط خود زنان.

        سه عرصه اصلی فعالیت زنان
        علاوه بر بیانات راهبردی رهبر انقلاب در سومین نشست اندیشه‌هاى راهبردى با موضوع زن و خانواده در تاریخ ۱۴ دی ۱۳۹۰ پیرامون فعالیت اجتماعی زنان، ایشان در ۲۰ اسفند ۱۳۷۵ در اجتماع زنان خوزستانی، سه عرصه اصلی برای فعالیت بانوان مشخص می‌کند که به نظر می‌رسد می‌تواند کمک شایانی به جمع‌بندی مطلب کند.


        ایشان این سه عرصه را این‌طور بیان می‌کنند:
        ۱.عرصه تکامل و رشد معنوى خود زن است. زن و مرد در این بخش، هیچ تفاوتى در میدان رشد و تکامل معنوى ندارند. یعنى مرد مى‌تواند به عالی‌ترین مقامات از لحاظ معنوى برسد؛ زن هم مى‌تواند به بالاترین مقامات از لحاظ معنوى برسد. مرد مى‌تواند به حد على‌بن‌ابى‌طالب علیه‌السلام برسد و زن مى‌تواند به حد فاطمه‌ زهرا سلام‌الله‌علیها برسد.


        ۲.عرصه فعالیت‌هاى اجتماعى است؛ اعم از فعالیت اقتصادى، فعالیت سیاسى، فعالیت اجتماعى به معناى خاص، فعالیت علمى، درس خواندن، درس گفتن، تلاش کردن در راه خدا، مجاهدت کردن و همه میدان‌هاى زندگى در صحن جامعه. در این‌جا هم میان مرد و زن در اجازه فعالیت‌هاى متنوع در همه میدان‌ها، هیچ تفاوتى از نظر اسلام نیست.


        اگر کسى بگوید مرد مى‌تواند درس بخواند، زن نمى‌تواند؛ مرد مى‌تواند درس بگوید، زن نمى‌تواند؛ مرد مى‌تواند فعالیت اقتصادى انجام دهد، زن نمى‌تواند؛ مرد مى‌تواند فعالیت سیاسى کند، زن نمى‌تواند، منطق اسلام را بیان نکرده و برخلاف سخن اسلام حرف زده است. از نظر اسلام، در همه این فعالیت‌هاى مربوط به جامعه‌ بشرى و فعالیت‌هاى زندگى، زن و مرد داراى اجازه مشترک و همسان هستند.


        البته بعضى از کارها هست که باب زنان نیست؛ چون با ترکیب جسمانى آنها تطبیق نمى‌کند. بعضى از کارها هم هست که باب مردان نیست؛ چون با وضع اخلاقى و جسمى آنها تطبیق نمى‌کند. این موضوع ربطى به این ندارد که زن مى‌تواند در میدان فعالیت‌هاى اجتماعى باشد یا نه. تقسیم کار، بر حسب امکانات و شوق و زمینه‌هاى اقتضاى این کار است. اگر زن بخواهد شوق داشته باشد، مى‌تواند فعالیت‌هاى گوناگون اجتماعى و آنچه که مربوط به جامعه است، انجام دهد.


        البته در عرصه این فعالیت‌ها، اسلام حدودى را معین کرده است که این حدود، مربوط به زن و اجازه داشتن او براى فعالیت نیست؛ مربوط به اختلاط زن و مرد است که اسلام روى این مسأله حساسیت دارد. اسلام معتقد است که مرد و زن باید یک مرزبندى میان خودشان در همه جا - در خیابان، در اداره، در تجارتخانه - داشته باشند.


        ۳.عرصه خانواده است. به نقش زن در اعتلاى معنوى اشاره کردیم و حکم اسلامی هر نوع فعالیت اجتماعى را گفتیم؛ اما در این بخش، نقش زن در خانواده را مطرح مى‌کنیم؛ یعنى زن بعنوان یک همسر یا یک مادر. این‌جا واقعا احکام اسلام به قدرى درخشان و افتخارآمیز است که انسان وقتى احکام اسلام را مشاهده مى‌کند، احساس اعتزاز مى‌نماید.

         


        1 نظر | ارسال نظر

              1. user-pic
              2. ناشناس
                ۲۳ اسفند ۹۱
                ۱۱:۳۹
          1.  
            تشکر، مطالب عالین
           
          0
           
          0
          1. ارسال نظر



    1. خبرنامه
      جهت اطلاع از به روز شدن مجله اطلاعات خود را وارد نماييد .

      پایگاه اطلاع رسانی حورا ساده ماده مستر چنگال انجمن سلامت ایران مجله ایرانی انجمن بیان با حجاب سبک زندگی بچه شیعه ها کودک و مادر عمار کلیپ مجتمع نیکوکاری رعد خانواده سرآمد بلاغ سمن فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب سلام نو علوم اجتماعی خبر اقتصادی وبلاگ نیوز تعامل تصویر دل چی بپزم؟ ایران زنان به دخت راز۵۷