1729
مجله اینترنتی
زنان و خانواده
کانال دخت ایران
          1. فاخره عرب اسدی
              1. اندازه متن:
              2.  
              3.  
            نظرات (۰۳)
            تعداد بازدید: 1729
            نسخه مناسب چاپ
            ارسال به ديگران
            اضافه کردن به علاقمندی ها
        وقتی یک زن موفق اجتماعی را به تصویر می‌کشیم، روایت زندگی خانوادگی و ایفای نقش مادری و همسری او لنگ می‌زند و...


        در عصر حاضر ابزارمندی رسانه برای تحقق اهداف جنگ نرم بر کسی پوشیده نیست. رسانه هر ملتی متناسب با آرمان آن ملت به خدمت گرفته می‌شود تا ابزاری برای تداوم، تقویت، اشاعه و صدور آن آرمان قرار گیرد. نقش رسانه در جهت‌دهی به افکارجمعی در برهه تقابل آرمان‌ها، زمانی محسوس‌تر می‌شود که از دریچه‌ای ژرف‌تر به آن نگریسته شود. دریچه‌ای که رسانه را که تولیدکننده، مدیریت‌کننده و توزیع‌کننده پیام است، با ماهیتی استراتژیک نشان می‌دهد. رسانه استراتژیک، ابزاری برای بقای یک ملت است؛ چون دانش استراتژی علم بقا است و بقای یک ملت مستلزم بقای آرمان آن ملت است. سینما و حتی هنر از این نظرگاه بعد امنیتی می‌یابند چراکه پیش‌شرط بقا ایجاد امنیت است و امنیت هم با خنثی‌سازی تهدید(بیرونی) و پوشش‌دهی ضعف‌ها و نواقص(درونی) معنا می‌یابد. در نظر گرفتن ماهیت استراتژیک برای سینما به عنوان تولیدکننده، حامل و توزیع‌کننده یک پیام مستلزم آن است که در پس تک‌تک سخنان و محاورات جاری در فیلم‌های سینمایی باید یک تحلیل، تفکر و پیام نهفته و پیدا برای ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه مخاطب مفروض داشت.


        یکی از موضوعاتی که می‌تواند از بعد امنیتی باعث قوام یا سستی رسانه و علی‌الخصوص سینما در ایفای نقش خود در راستای جنگ نرم باشد، موضوع زن و تعریف آن است. این نوشتار قصد دارد ضمن توجه به نقش امنیتی و استراتژیکی رسانه و بازنمایی زن در آن، نظرها را به سمت وجود تهدیدهای بیرونی و ضعف‌های درونی معطوف دارد و ضرورت مرتفع‌سازی ضعف‌ها و خنثی‌سازی تهدیدها را متذکر شود.

         

        volume40_9.jpg
        آنچه به عنوان وجه غالب تولیدات سینمایی غرب به عنوان تهدید استراتژیکی ما، دیده می‌شود، استفاده ابزاری از جنس زن و همچنین نمایش جاذبه‌های بصری او برای جذب مخاطب است. گاهی مواقع زن وسیله‌ای صرفا برای کامجویی و لذت‌خواهی مرد تعریف شده و در این میان از نوع آرایش سر و صورت و نمایش عریان یا نیمه‌عریان او دریغ نمی‌شود و گاهی هم اسیر شعارهای فمنیستی است که حتی این بار در هوای آزادی از قید جنس دوم، باز با پای خود به دامان استثمارگری مردانه می‌آید. البته تعریف زن در رسانه غربی متناسب با آرمان غرب یعنی قدرت‌طلبی و زندگی ماتریالیستی معنا می‌شود، اما جایگاهی که زن مسلمان انقلابی در سینمای دینی و انقلابی ما دارد چگونه است؟ و یا اصلا جایگاهی دارد؟ آیا سینما توانسته است در این بیش از ۳۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وظیفه هوشمندانه خود را در مسیر مقابله با تهدید و تهاجم فرهنگی از یک سو، و تهدیدسازی برای نگاه غربی به زن و تصویرگری دروغ و شعارزده او از جایگاه حقیقی زن، ایفا کند؟ و حتی دست کم توانسته است در مقابل الگوی معرفی شده از زن با المان‌های غربی در تولیدات سینمایی غرب، زن ایده‌آل دینی و انقلابی متناسب با آرمان ایران و اسلام معرفی نماید؟ متاسفانه چیزی که ما در کارنامه سینمای ایران در مورد معرفی زن مسلمان و انقلابی مشاهده می‌کنیم مطلوب و یا دست کم قانع‌کننده به نظر نمی‌رسد! گاهی مواقع این تصویر ناقص و معیوب جلوه می‌کند، و گاهی حتی مغایر با واقعیت یک زن انقلابی است. وقتی یک زن موفق اجتماعی را به تصویر می‌کشیم، روایت زندگی خانوادگی و ایفای نقش مادری و همسری او لنگ می‌زند، وقتی یک همسر موفق یا مادر نمونه را به تصویر می‌کشیم او را فارغ از فعالیت‌ها و انگیزه‌های اجتماعی تعریف می‌کنیم، وقتی از یک زن محجبه در رسانه تصویرسازی می‌کنیم، متاسفانه فقط به چادر او بسنده می‌کنیم نه به پرداختن به حجب و حیا و حریم‌داری او؛ و تازه برخی موارد این تصویر به شدت کاریکاتوری شده‌است و ما در سینما، زن به اصطلاح محجبه چادر به سری را می‌بینیم با صورتی مملو از مواد آرایشی و در اصطلاح بزک‌کرده آن هم به اسم گریم؛ تا در این حال باز هم از جاذبه‌آفرینی بصری برای مخاطب غفلت نشود! با یک مقایسه تطبیقی میان آنچه رسانه و سینما روایت می‌کند با آنچه به نام زن محجبه در واقعیت و بستر جامعه وجود دارد می‌توان به راحتی این کاریکاتورها را برشمرد! بگذریم از مواردی که زن چادری روایت شده در سینما یا با خصوصیاتی از جمله دیالوگ‌های خاله‌زنکی و دسیسه‌چینی نمایش داده شده و یا از قشر زیر خط فقر جامعه و از قشر بزهکار معرفی می‌شوند! حتی در فیلم‌های ارزشی، زنان نقش حاشیه‌ای داشته و نشانی از دغدغه‌ها و ارزش‌های انقلابی در آنها نمی‌بینیم. متاسفانه عامل اصلی در این میان به این واقعیت تلخ برمی‌گردد که کلا رسانه و به خصوص سینما ارتباط محتوایی فرهنگی با ارزش‌های انقلاب اسلامی نداشته و سبک زندگی انقلابی را پیاده نمی‌کند. از این جهت یا در خواب غفلت به سر می‌برد و مدیران سینمایی هنوز به تاثیر و نقش سینما در سبک‌سازی و مدل‌سازی زندگی برای مخاطب واقف نشده‌اند! یا مشکل از عدم تربیت نیروی متخصص و متعهد به انقلاب است؛ متاسفانه گاهی شاهد حضور نیروهای متعهد و انقلابی، اما بدون تخصص هستیم و گاهی هم شاهد نیروهای متخصص ولی خالی از دغدغه‌های انقلابی و اتصال به آرمان ملت و جامعه می‌باشیم. در خیلی از مواقع مدیران سینمایی نگاهی استراتژیک نداشته و حتی به ادبیات استراتژیک هم آگاهی ندارند، برای همین تهدیدات رسانه‌ای را بسیار ساده‌انگارانه تحلیل می‌کنند و برای مقابله با آنها به راه‌حل‌های سطحی و پیش‌پاافتاده اکتفا کرده و حتی در مواردی در تشخیص ضعف‌ها به گمراهی می‌افتند و ریشه مشکل را در جای دیگری غیر از آنجا که باید، جستجو می‌کنند! خلا حضور المان‌های انقلابی در سینما را می‌توان در سوال‌های گوناگونی که در این مورد به ذهن متبادر می‌شود به خوبی لمس کرد. مثلا چند درصد فیلم‌هایی که ساخته می‌شود، در سبک زندگی بازیگران اصلی فیلم و بستر اشتغالات روزانه آنها رفتن به راهپیمایی مثلا ۲۲ بهمن و یا شرکت در انتخابات و یا گوش دادن به گوشه‌هایی از سخنان رهبر انقلاب که از تلویزیون پخش می‌شود، جای دارد؟ -حتی اگر آن فیلم در ژانر سیاسی تعریف نشود و از نوع درام اجتماعی باشد- دغدغه خودسازی در چند درصد دختران مذهبی به تصویر درمی‌آید؟ چند درصد آنها در شروط ازدواج خود دغدغه‌های انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن را مدنظر قرار می‌دهند؟ چند درصد زنان مذهبی معرفی شده رسانه و سینما، فرزندان خود را با دغدغه تربیت ارزش‌های اسلامی و انقلابی بزرگ می‌کنند؟ و سوال‌هایی از این قبیل که همگی از نوع استفهام انکاری بوده و حاکی از ضعف‌های فراوان ما و سینمای ما در جهت خدمت‌گذاری به آن آرمان انقلابی و اسلامی است. فراموش نکنیم که تا این ضعف‌ها برطرف نشود نمی‌توان انتظار توانایی دفع تهدیدهای فرهنگی رسانه‌های غرب را داشت و یا حتی فراتر، نمی‌توان مدعی شد که می‌توانیم همچون یک تهدید مبانی آرمانی تصویر شده در رسانه غربی را مورد هجمه قرار دهیم. در این مسیر نباید از اهمیت بازآفرینی سبک زندگی و جایگاه و تعریف زن، به عنوان یکی از ارکان اصلی خانواده و تربیت‌کننده نسل انقلابی فردا غافل بود. فراموش نکنیم که به فرموده امام روح الله (ره): «زن‌ها مردان شجاع را در دامن خود بزرگ می‏کنند. قرآن کریم انسان‏ساز است، و زن‌ها نیز انسان‏ساز. وظیفه زن‌ها انسان‏سازی است. اگر زن‌های انسان‏ساز از ملت‌ها گرفته بشود، ملت‌ها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد، شکست خواهند خورد، منحط خواهند شد. زن‌ها هستند که ملت‌ها را تقویت می‏کنند، شجاع می‏کنند.»



         


        3 نظر | ارسال نظر

              1. user-pic
              2. م ت
                ۰۹ خرداد ۹۳
                ۱۰:۴۸
          1.  
            انشاالله تکون من ناصرات فاطمه الزهرا سلام الله
           
          0
           
          0
          1.  
            انشاالله ان تکون من ناصرات فاطمه الزهرا سلام الله
           
          0
           
          0
          1.  
            انشاالله ان تکون من ناصرات فاطمه الزهرا سلام الله
           
          0
           
          0
          1. ارسال نظر



    1. خبرنامه
      جهت اطلاع از به روز شدن مجله اطلاعات خود را وارد نماييد .

      پایگاه اطلاع رسانی حورا ساده ماده مستر چنگال انجمن سلامت ایران مجله ایرانی انجمن بیان با حجاب سبک زندگی بچه شیعه ها کودک و مادر عمار کلیپ مجتمع نیکوکاری رعد خانواده سرآمد بلاغ سمن فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب سلام نو علوم اجتماعی خبر اقتصادی وبلاگ نیوز تعامل تصویر دل چی بپزم؟ ایران زنان به دخت راز۵۷