2418
مجله اینترنتی
زنان و خانواده
کانال دخت ایران
      • سه شنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۳
        افرادی که تن به ازدواج سفید می‌دهند را افرادی دارای اعتمادبه‌نفس پایین، وابسته، مسئولیت گریز، کم مهارت و اغلب فاقد شجاعت اجتماعی می‌داند.
         دخت ایران-  سردار سعید منتظر المهدی طی یادداشتی به پیامدها و عواقب بعضاً جبران‌ناپذیر پدیده «ازدواج سفید» و رواج آن پرداخته است.
         
        در این یادداشت می‌خوانید:
         
        « شنیده‌ها حاکی از آن است که اندکی از جوانان جامعه، به ویژه در شهرهای پرجمعیت و بزرگی همچون تهران به تبعیت از سبک زندگی غربی و اومانیستی شیوه خاصی برای باهم زیستن اتخاذ کرده‌اند. این گروه از دختران و پسران گر چه تعدادشان بسیار قلیل است و شمارشان اندک، اما پیامدهای سبک زیستشان آن‌چنان مخرب و زیان‌آور است که علاوه بر خود دیگرانی را نیز دست‌خوش آسیب‌دیدگی، آزردگی و دلواپسی می‌نمایند.
         
        این دختران و پسران سبک زیست مشترک خود را ازدواج سفید نام نهاده‌اند، اما مگر می‌توان با واژه تطهیر شده و دل‌نشین، غبار از سیمای تیره یک پدیده ناهنجار و قبیح زدود و آن را در شمار پدیده‌های غیر ملکوک شده جای داد؟ در سطوری که در پی می‌آید تلاش می‌کنیم تا در قالب چند بند مختصر شواهدی به دست آریم که آشکار می‌سازد آنچه را که به خلاف ازدواج سفید نام نهاده‌اند نوعی زیست سیاه یا سیاه زیستن است و ضربات (تروماهای) حاصل از آن تا زمانی مدید پس از فروپاشی آن ، همچنان استمرار می‌یابند.
         
        یک. در یک مطالعه مجمل آنچه را که ازدواج سفید نام نهاده‌اند برای گروهی از شهروندان جامعه (اعم از زن و مرد) توصیف شد. سپس از آنان خواسته شد تا نگرش (attitude) خود را نسبت به آن بیان نمایند. ۸۳ درصد آنان، آن را رفتاری زشت، سبکی بیمارگونه و الگویی تقلیدی و بی‌تناسب بافرهنگ جامعه توصیف کردند و خواهان پایان بخشیدن فوری به آن شدند.
         
        ۱۵ درصد نسبت به آن بی‌تفاوت بودند و تنها ۲ درصد معتقد بودند که هرکسی باید سبک زندگی‌اش را آن گونه که دوست دارد انتخاب کند و جالب آنجا بود که نگرش افراد تحصیل‌کرده و فرهنگی جامعه به ازدواج سفید منفی‌تر از بقیه افراد جامعه بود.
         
        دو. سیاه زیستن (یا ازدواج سفید) چیست؟ در پاسخ این سوال می‌توان گفت که در سیاه زیستن ( یا آنچه که طالبان آن ، ازدواج سفیدش نام نهاده‌اند ) دختر و پسر بدون آنکه به صورت رسمی و شرعی به عقد یکدیگر در بیایند زیر یک سقف به زندگی می‌پردازند. در واقع آن‌ها تعهد و مسئولیت چندانی در قبال یکدیگر ندارند. درحالی‌که اساس ازدواج و زندگی مشترک ، مسئولیت‌پذیری و احساس تعهد است و این دو است که موجب رشد و بالندگی زوج‌ها می‌شود و آنان را قادر می‌سازد تا به یاری همدیگر گره از مشکلات مشترک بگشایند، موانع را از میان بردارند و اهداف زندگی را محقق سازند.
         
        سه. چه کسانی تن به زیست سیاه می‌دهند؟ برای ارائه پاسخی منطقی به این سوال باید منتظر به سامان رسیدن پژوهش‌های متعدد و انجام مطالعات گسترده بود. لیکن، با مطالعه مختصر بر روی تعدادی محدود از این‌گونه افراد، مشخص شد که آنان افرادی دارای اعتمادبه‌نفس پایین، وابسته، مسئولیت گریز، کم مهارت و اغلب فاقد شجاعت اجتماعی هستند.
         
        نیازی به گفتن نیست که همین ویژگی‌ها موجب می‌شود تا نه تنها باری از دوش دیگران بر ندارند بلکه خود سربار دیگران شوند.
         
        چهار. سیاه زیستن (به تعبیر دیگر ازدواج سیاه) چه مدت استمرار می‌یابد؟ اندک مطالعات انجام‌شده پیرامون این پدیده تقلیدی و نوظهور ناهنجار نشان می‌دهد که این پدیده دارای پنج مرحله است.
         
        آن مراحل عبارت‌اند از:
         
        - مرحله آشنایی: در این مرحله دختر و پسر در خیابان و یا در مکان‌های دیگر با یکدیگر آشنا می‌شوند، سپس خود افشاگری می‌نمایند و دردها و محرومیت‌ها و طرد شدن‌های مکرر خود را با یکدیگر در میان می‌گذارند (اغلب در میان مشکلات و بدبختی‌های خود نیز اغراق می‌نمایند تا حس ترحم و دلسوزی دیگری را تحریک کنند.
         
        ۲- مرحله عاشق شدن: پس از آن که دو طرف از دردهای بی‌شمار، محنت‌های فراوان و مصائب پر تعداد خود گفتند، بیش از پیش به یکدیگر نزدیک می‌شوند. این نزدیکی به نوعی عشق منجر می‌شود؛ لیکن نه عشقی که موجب تعالی و رشد می‌گردد بلکه عشقی که مترصد جبران محرومیت‌های گذشته است.
         
        ۳- مرحله به هم پیوستن: پس از آن که طرفین احساس کردند یکدیگر را می‌فهمند تصمیم به باهم زیستن می‌گیرند. لیکن چون به صورت کامل اجتماعی نشده‌اند و وجدان اخلاقی (سوپر ایگو)ی قوی ندارند، برای بهم زیستن راه کج‌روانه و ناهنجار را پیش می‌گیرند.
         
        ۴- بروز تعارض و تنش: نیازی به حجت نیست افرادی که تن به ازدواج سیاه می‌دهند دنیایی سرشار از تعارض، کشمکش و مسائل حل نشده دارند به همین خاطر، در اندک زمانی پس از شروع زیست مشترک، روابط آن‌ها به کشمکش و درگیری می‌انجامد و عشق و عاطفه اولیه به تمامی، رنگ می‌بازد و جای خود را به نفرت و کینه و خود سرزنش گری می‌دهد.
         
        ۵- خاتمه زیست مشترک و احساس شرمساری: زیست سیاه مشترک دیری نمی‌پاید چرا اینکه، به گونه‌ای ناهنجار شکل گرفته است و لاجرم با ظهور و بروز تعارض‌ها، دو طرف قادر به بهره‌گیری از ساز و کارهای منطقی و عقلانی برای از میان راندن تعارض‌های پدید آمده و اختلافات ظاهرشده، نیستند.
         
        پنج. ازدواج سیاه دارای چه آثار و پیامدهایی است؟ نخستین اثر ازدواج سیاه دور ساختن طرفین از شروع جدی زندگی است. این سبک زندگی به سرابی می‌ماند که اندک زمانی می‌تواند دختر و پسر را دل‌خوش نماید. لیکن دل‌خوشی دیری نمی‌پاید چون خیلی زود محک تجربه و زندگی به میان می‌آید و واقعیات عیان می‌شوند و تشت این زندگی ناهنجار از بام می‌افتد. دومین تأثیر این زندگی سیاه، به ویژه برای دختران احساس فریب‌خوردگی است. گر چه شاید بسیاری از آنانی که برای زیست سیاه ( یا ازدواج سفید ) به هم می‌پیوندند موقتی بودن این زندگی را به یکدیگر گوشزد می‌کنند اما اکثر دختران در ذهن خود خویش را برای یک زندگی دائمی مهیا می‌نمایند.
         
        به همین خاطر وقتی روابط به هم می‌خورد باورهای آنان به هم می‌ریزد و آنان احساس فریب‌خوردگی می‌نمایند. البته، این زندگی عواقب ناگواری برای جامعه و خانواده نیز در پی دارد که در فرصت و مجالی دیگر به آن خواهم پرداخت.»
         
         
         
        منبع: پایگاه خبری پلیس
         

          1. ارسال نظر



    1. خبرنامه
      جهت اطلاع از به روز شدن مجله اطلاعات خود را وارد نماييد .

      پایگاه اطلاع رسانی حورا ساده ماده مستر چنگال انجمن سلامت ایران مجله ایرانی انجمن بیان با حجاب سبک زندگی بچه شیعه ها کودک و مادر عمار کلیپ مجتمع نیکوکاری رعد خانواده سرآمد بلاغ سمن فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب سلام نو علوم اجتماعی خبر اقتصادی وبلاگ نیوز تعامل تصویر دل چی بپزم؟ ایران زنان به دخت راز۵۷