1090
مجله اینترنتی
زنان و خانواده
کانال دخت ایران
      • از نویسندگان مشهور این نوع از ادبیات می‌توان به فهیمه رحیمی، نسرین ثامنی، نازی صفوی و فتانه حاج سید جوادی اشاره کرد.
        تیراژ بالا
        کافی است به کتابفروشی‌های بزرگ شهرتان سری بزنید تا کتابهای رمان عامه‌پسند را پشت ویترین مغازه‌ها ببینید که با تیراژهای بالای‌شان به شما چشمک می‌زنند و می‌خواهند برایتان دلبری کنند تا وسوسه شوید و آنها را بخرید. تولید انبوه این کتابها و چاپ مکررشان آن هم در مدت زمانی کوتاه، نشان می‌دهد آنها مشتری‌های پر و پا قرص خود را به دور از هرگونه رقیبی یافته‌اند و یکه‌تاز میدان ادبیات هستند. در حالی که امید آن می‌رود که رمان‌هایی که جوایز گوناگون را از آن خود کرده‌اند و از نظر کیفی در سطح بالایی قرار دارند، توفیق یابند مشتری‌های خود را در میان عوام و خواص بیایند و با تیراژ بالا روانه بازار شوند و متقاضایان بسیاری برای چاپ مجدد داشته باشند، برآورده شدن این آرزو نصیب رمان‌های عامه پسند می‌شود.
        در دهه هفتاد شمسی، در حالی که آمار خرید کتاب در کشور ما بسیار پایین بود، رمان‌های عامه پسند «با موفقیتی چشمگیر روبرو شدند و خوانندگان بسیاری را جلب کردند؛ به طوریکه میانگین فروش آنان چند برابر حد معمول بازار شد.» (میر فخرائی)
        بنا بر آمارهای موجود، زنان پاورقی‌نویس [عامه پسند] هر ساله حدود یک پنجم داستان‌های منتشر شده را پدید آورده‌اند. (در سال ۱۳۷۱ بیش از پنجاه عنوان و در سال ۱۳۷۳ بیش از شصت عنوان) (میرعابدینی،۱۲۶۹:۱۳۸۶)
        عمده نویسندگان این آثار زنان هستند که برخی در هفت تا هشت اثر و بلکه بیشتر در این زمینه دست به نگارش زده‌اند.

        خوانندگان این رمان‌ها
        داستان‌های عامه‌پسند، یا پاورقی‌نویس یا عاشقانه در میان کتاب‌های موجود طرفداران بسیاری را در سراسر دنیا دارند. این امر تنها مختص به ایران نیست. اگر کمی دور و برتان را بگردید، خوانندگان این نوع از کتابها را می‌یابید. این کتابها عموما طرفداران خود را میان نوجوانان و زنان خانه‌دار جستجو می‌کنند. تحقیقات نشان می‌‌دهد بیش از هرکس، زنان خانه دار طرفداران پر و پا قرص این نوع از کتابها هستند و معمولا اینگونه رمانها میان آنهاست که دست به دست می‌شود و خواندن رمان خاصی را به یکدیگر توصیه می‌کنند. با شخصیت‌های داستان همذات‌پنداری می‌کنند، برای آنها اشک می‌‌ریزند، غصه می‌خورند یا از کارهای‌شان عصبانی یا شاد می‌شوند.
        رَدوی، یکی از محققان حوزه ادبیات در این زمینه تحقیقی را انجام داده است و به نتایج جالب توجهی رسیده است. او به واسطه مصاحبه با چند زن و مرد به این نتیجه رسیده است که خواندن داستان‌های عاشقانه «حکم کتمان موقت، اما عملی انجام وظایفی را دارد که زنان لازمه نقش خودشان به عنوان همسر و مادران دلسوز می‌دانند.»
        این داستان‌ها برای زنان مورد تحقیق واقع شده چند خصوصیت دارد: رها شدن از وضع موجود و متفاوت با زندگی روزمره، لذت بردن از توجه و عشق و حمایت مردان، رهایی از تنش‌های موجود و امکان فراهم آوردن تنهایی. به همین سبب برخی از مردان تحقیق شونده معتقدند «داستان خواندن زنان‌شان تهدیدی برضد اقتدار پدرسالارانه آنهاست.»
         ردوی بر این نکته تاکید می‌کند که توجه زنان به داستان‌های عاشقانه به دلیل رضایت از پدرسالاری نیست، بلکه نوعی اعتراض از راه خیالپردازی و اشتیاق به زندگی بهتر است.
        زنان با مطالعه این رمان‌ها در پی بازگشت به رابطه از دست رفته خود هستند. با این حال ساختار رمان‌های عاشقانه به نوعی پدرسالاری و فرهنگ مردسالارانه و ایدئولوژی‌های مربوط به آن را بازتولید می‌کند. در ایران نیز داستان‌های عامه پسند طرفداران بسیاری دارد. از این رو بسیاری از نویسندگان زن در این حوزه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. به دلیل سود فراوانی که تولید انبوه این آثار دارد، ناشران بسیاری تمایل به چاپ آثار این دست از نویسندگان دارند.
        از نویسندگان مشهور این نوع از ادبیات می‌توان به فهیمه رحیمی، نسرین ثامنی، نازی صفوی و فتانه حاج سید جوادی اشاره کرد. البته فهیمه رحیمی از پیشتازان این عرصه است که در اوایل دهه هفتاد از نویسندگان پرطرفدار بود و کتابهایش با تیراژهای بالایی به فروش رفته و می‌رود. میل به خواندن رمان و سرنوشت شخصیت‌ها در خوانندگان رمان‌ها، رحیمی را واداشت تا جلد دوم کتاب پرفروشش، پنجره را با نام ماندانا بنویسد.

        محتوای رمان‌های عامه‌پسند
        بررسی‌های انجام شده روی رمانهای پر فروش ایرانی نشان می‌دهد این آثار احساسی و عاطفی و در عین حال همراه با سازگاری‌اند. تژا میرفخرایی با بررسی بیست و یک رمان معروف و پرفروش عامه که در فاصله سال های ۷۸ – ۸۰ نوشته شده‌اند به این نتیجه رسیده است: «در تمام رمان‌های موجود دیدگاه زنان رمان‌نویس مبتنی بر لایه‌های سنتی و در جهت بازتولید نگاه مردانه است.» «دلیل اصلی بازنمایی زن در چارچوب فرهنگ غالب جامعه تنها می‌تواند این واقعیت باشد که خوانندگان این آثار، زنانی روشنفکر نیستند. به نظر می‌رسد مولفان این آثار نمی‌خواهند در برخورد با تضادها و معضلات داستانی، راه‌حلی رادیکال ارائه کنند که احیانا خوانندگان داستان را با مشکلاتی در عرصه زندگی شخصی خود روبرو سازند.» (میرفخرایی:۱۳۷۲) زیرا این زنان در جهت برهم زدن نظم زندگی خود قدم بر نمی‌دارند و اسیر زندگی مردسالارانه‌اند.

        اهمیت بررسی این رمانها
        در گذشته این نوع از ادبیات بخشی از ادبیات پیش پا افتاده بود و محققان و پژوهشگران به آن توجهی نداشتند. زیرا ادبیات به ادبیات والا و عامه تقسیم می‌شد. همچنان که فرهنگ به دو نوع فرهنگ والا و فرهنگ عامه تقسیم می‌شد. اما امروزه در رشته‌هایی مانند مطالعات فرهنگی، تمایز میان فرهنگ والا و عامه فروریخته است. در این رویکرد فرهنگ عامه از اهمیتی ویژه برخوردار است. از این رو پایان‌نامه و موضوعات پژوهشی بسیاری در این حیطه به نگارش درآمده است و توجه به فرهنگ عامه سرلوحه کار بسیاری از محققان شده است. زیرا بررسی اینگونه از رمان‌ها ما را با لایه‌های عمیق ذهن افراد زیادی آشنا می‌کند.

        بازار ادبیات عامه در دست زنان خانه‌دار
        از آنجایی که زنان خانه‌دار بیشترین خوانندگان این رمان‌ها هستند، در مقام «رهبران فکری» بازار ادبیات داستانی عامه در ایران معرفی می‌شوند. این پیامد برای صنعت نشر و چاپ از اهمیت ویژه‌ای برخوردارست، زیرا سیاستگذاران فرهنگی با سفارش دادن به نویسندگان می‌توانند پیام‌های فرهنگی مطابق با هنجارهای جامعه را به زنان جامعه تزریق کرده و ارائه دهند. بر این اساس حجم انبوه تولیدات خود را در چهارچوب‌های هدایت شده و مطابق با ارزشها و باورهای جامعه ایرانی به بازار عرضه کند.

        منابع:
        - میرفخرایی، تژا، ۱۳۸۲ ،تصویر زن در رمان های عامه پسند،فصلنامه تحقیقات فرهنگی پژوهشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
        - استوری ،جان،۱۳۸۳،داستان های عامه پسند،ترجمه حسین پاینده،فصلنامه ارغنون،شماره ۲۵.


          1. امتیازدهی:
            لطفا منصفانه امتیاز دهید.
              1.  
              2. ۰۰%
              3. تعداد: ۰۰ رای
          1. ارسال نظر



    1. خبرنامه
      جهت اطلاع از به روز شدن مجله اطلاعات خود را وارد نماييد .

      پایگاه اطلاع رسانی حورا ساده ماده مستر چنگال انجمن سلامت ایران مجله ایرانی انجمن بیان با حجاب سبک زندگی بچه شیعه ها کودک و مادر عمار کلیپ مجتمع نیکوکاری رعد خانواده سرآمد بلاغ سمن فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب سلام نو علوم اجتماعی خبر اقتصادی وبلاگ نیوز تعامل تصویر دل چی بپزم؟ ایران زنان به دخت راز۵۷