7116
مجله اینترنتی
زنان و خانواده
کانال دخت ایران
          1. رحیم روزی‌طلب، حمیدرضا غلامزاده
              1. اندازه متن:
              2.  
              3.  
            نظرات (۳۷)
            تعداد بازدید: 7116
            نسخه مناسب چاپ
            ارسال به ديگران
            اضافه کردن به علاقمندی ها
        حکومت اسلامی حق دارد به عنوان حکم اولیه رعایت حجاب را بر زنان مسلمان اجبار کند؟


        دخت ایران - از آنجایی که مبنای حکومت جمهوری اسلامی دین مبنای اسلام است، قوانین جامعه نیز می‌بایست مبتنی بر این دین تنظیم شوند. لذا از آنجایی که برای برخی این شبهه به وجود آمده است که آیا حکومت اسلامی حق دارد حجاب را اجباری نماید یا خیر؟ و از سوی دیگر، آیا در این زمینه وظیفه‌ای نیز دارد یا نه؟ بهترین راه حل، رجوع به مراجع عظام تقلید است که در غیاب امام معصوم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نماینده و نایب ایشان در مسایل فقهی به شمار می‌آیند.

        بنابراین، مجله اینترنتی دخت‌ایران استفتاء واحدی را برای مراجع عظام تقلید ارسال نمود که برخی از ایشان به طور مستقیم جواب این استفتاء را داده‌اند. علاوه بر این، برخی از حضرات پیش از این نیز به برخی سوالات مشابه که موضوع نزدیکی به این سوال داشتند، پاسخ داده‌اند که این سوال و جواب‌ها از سایت رسمی هر یک از مراجع استخراج شده است. ابتدا متن استفتاء دخت‌ایران و پاسخ مراجع به این سوال در زیر آمده و پرسش و پاسخ‌های موجود مراجع نیز در ادامه آن آمده است.

        متن استفتاء دخت‌ایران:
        با سلام و عرض ادب؛
        آیا حکومت اسلامی حق دارد به عنوان حکم اولیه رعایت حجاب را بر زنان مسلمان اجبار کند؟ آیا علاوه بر حق، در این خصوص وظیفه هم دارد؟ به عنوان حکم ثانویه چطور؟ لطفا نظر خود را تفصیلا درباره اعمال این حق یا وظیفه در مورد زنان غیرمسلمان ساکن در کشور اسلامی با قید حکم اولی و ثانوی نیز بیان فرمائید.


        پاسخ مقام معظم رهبری
        بسمه تعالی
         سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
        به‌ هر حال اصل حکم حجاب از ضروریّات دین است ‏و مراعات آن واجب است ولى چادر خصوصیتى ندارد اگر چه حجاب برتر است.
        موفق و مؤید باشید.

        پاسخ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی
        بسم ‌الله الرحمن الرحیم
        با اهداء سلام و تحیت؛
        حکومت اسلامى و مسلمانان نسبت به گناهان پنهانى افراد وظیفه‌اى ندارند، ولى بدون شک نسبت به گناهانى که به طور علنى و آشکار، در سطح جامعه انجام مى‌شود وظیفه نهى از منکر دارند، و الا جایى براى انجام این وظیفه مهم باقى نمى‌ماند. البته با این تفاوت که مردم باید به نهى از منکر زبانى اکتفا کنند، و از هر گونه برخورد فیزیکى اجتناب ورزند، ولى حکومت مى‌تواند وارد این مرحله نیز بشود. و لذا حکومت اسلامی موظف است از گناهان علنی جلوگیری کند.
        همیشه موفق باشید.

        پاسخ حضرت آیت الله نوری همدانی
        بسمه تعالی
        سلام علیکم
        ج۱. بله
        ج۲. بله  هر حکمى براى مؤمنین و مسلمانان ثابت است، دیگران نیز مکلّف به آن هستند (الکفّار مکلّفون بالفروع کما انّهم مکلّفون بالأصول)، بنابراین آنها هم موظّف به حکم حجاب و گناهان دیگر هستند.

        پاسخ حضرت آیت الله صافی گلپایگانی
        بسم الله الرحمن الرحیم
        علیکم السلام و رحمت الله
        بر طبق آیات و اخبار وارده از معصومین سلام الله علیهم، بر زن واجب است که خود را از نامحرم بپوشاند و به نظر اینجانب بنابر احتیاط، پوشش وجه و کفین نیز لازم است و در صورت اصرار زن (چه زن مسلمان و چه غیرمسلمان) بر بدحجابی در جامعه اسلامی، چنانچه از نهی متنبه نشود حاکم شرع جامع‌الشرایط می‌تواند او را تعزیر نماید. در قلمرو جامعه اسلامی همه افراد (چه مسلمان و چه غیرمسلمان) ملزم به رعایت احکام اسلامی بوده و تخلف از آنها جایز نیست.
        والله العالم. موفق باشید. ۲۵ صفر المظفر ۱۴۳۵
         

        Daily-1778.jpg
        پاسخ حضرت آیت الله حسینی شاهرودی
        بسمه تعالی
        آری حق دارد.

        استفتائات موجود
        حضرت آیت الله جوادی آملی
        حکم عدم رعایت حجاب شرعی و تعزیر
        سوال: آیا رعایت نکردن حجاب مقرر شرعی گناه محسوب می‌گردد؟ اگر گناه می‌باشد گناه کبیره است یا صغیره؟ در هر فرضی (کبیره یا صغیره بودن) آیا قابل تعزیر می‌باشد؟
        جواب:
        ۱- بی‌حجابی عمدی به طوری که علنا در معرض نامحرمان قرار گیرد گناه بزرگ است.
        ۲- اگر با نهی از منکر، بی‌اعتنایی به حکم شرعی حجاب ادامه یافت حکومت اسلامی می‌تواند تعزیر نماید.
        جوادی آملی ۲۳/۱۲/۱۳۸۶

        حضرت آیت الله مکارم شیرازی
        تعزیر بی‌حجابی 
        سوال: آیا بی‌حجابی مانند شرب خمر حد دارد؟
        جواب: حد خاصی برای آن تعیین نشده است، اما حاکم شرع می‌تواند در موارد مقتضی در این زمینه حکم صادر کند و او را تعزیر نماید.

        اجبار حجاب
        سوال: آیا اجباری کردن حجاب از خصوصیات یک حکومت اسلامی است؟
        جواب: حکومت اسلامی موظف است از گناهان علنی جلوگیری کند.

        حجاب اجباری
        سوال: در سایت شما مقاله‌ای تحت عنوان جذاب «حجاب اجباری» قرار داده شده. در این مقاله آمده است که افراد عاقل بر مخالفت با قانون پافشاری نمی‌کنند. در کشور فرانسه و برخی کشورهای اروپایی قانونی مبنی بر ممنوعیت حجاب برای محصلان وجود دارد. آیا دین ما در اینجا هم پیروی از مقررات را توصیه می‌کند؟

        سوال اینجاست آیا در جامعه ای که قانونی در رابطه با پوشش و حجاب وجود ندارد، نظر شما به عنوان «مسئول پاسخگویی از طرف دین» درباره اجباری بودن حجاب برای مسلمانان چیست؟ موافقید یا مخالف؟ سوال روشن، صریح و صحیح است!

        جواب: اولاً توصیه می‌کنیم مقاله مزبور را مجددا با دقت بیشتری مطالعه فرمایید؛ ثانیاً بدانید که قانون حجاب بدون شک در اسلام وجود دارد، حال با توجه به همین جمله پاسخ خود را بیابید؛ سوال شما این می‌شود که اگر اسلام حجاب نداشت با حجاب اجباری موافق بودید یا مخالف؟! بدیهی است اگر قانونی نباشد، الزام بر قانون معنا ندارد. ثالثاً آنچه در کشورهایی مثل فرانسه می‌گذرد بر خلاف اصول قانونی آنها (اصول لیبرالی) است و مخالفت با حجاب به جهت اسلام‌ستیزی و بر خلاف اصول مورد پذیرش خودشان است. بنابر این تعبیر به اجباری بودن به عقیده ما تعبیر صحیحی نیست. افراد دین‌دار باید پایبند به احکام دین‌شان باشند. همانگونه که رشوه و ربا خوردن حرام است، بی‌حجابی هم حرام است. بنابراین در هر جا باشند، افراد دین‌دار باید نماز بخوانند، روزه بگیرند و... و حجاب خود را هم حفظ کنند.

        وجوب حجاب ظاهری
        سوال: آیا حجاب در زمان پیغمبر (ص) اجباری بوده؟ مثل حکومت جمهوری اسلامی
        جواب: حجاب از واجبات است و انجام همه واجبات حداقل در ظاهر الزامی است.

        ضرورت حجاب
        سوال: از آن جا که مسأله حجاب یک امر ضرورى اسلام است و از آن جا که باید حدود و قوانین اسلامى در کشور جمهورى اسلامى خصوصا در شهرهاى مذهبى از جمله شهر مقدس قم رعایت شود که بحمدالله این قوانین اسلامى تا به امروز در شهر مقدس قم رعایت شده اما متأسفانه این روزها در این شهر مقدس اعمال ناشایستى مشاهده مى‌شود که در شأن و مقام و منزلت این شهر مقدس نیست. لذا کراراً مشاهده مى‌شود که اعمال ناشایستى در وسایل نقلیه خصوصاً در کاروان‌های عروسى که از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه (علیها السلام) عبور مى‌کنند انجام مى‌شود و یا به طور کلى در مکان‌های مقدسى از جمله در مسجد مقدس جمکران که مورد لطف و مرحمت پروردگار و حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالى فرجه الشریف) بوده صورت مى‌گیرد که واقعاً جاى تأسف و نگرانى است؛ چرا که مقام و منزلت این شهر بالاتر و والاتر از آن است که اجازه بدهد این‌گونه اعمال در آن صورت گیرد. لذا از آن جا که مراجع بزرگوار همیشه و در هر حال به فریاد و کمک انقلاب و اسلام مى‌رسند و با فتاواى دندان‌شکن خود مشت محکمى بر دهان استکبار جهانى مى‌زنند بر آن شدیم که فتواى صریح حضرتعالى را در خصوص این مسأله در شهر مقدس قم بدانیم.

        جواب: بدون شک حجاب از مسلمات اسلام است و تمام فقهاى اسلام در آن اتفاق نظر دارند و هر گونه بدحجابى و بى‌حجابى بر خلاف شریعت مقدسه است مخصوصا در شهرهاى مذهبى و از آن بالاتر در اماکن مقدسه دینى باید مراعات بیشترى شود و گناه بدحجابى و بى‌حجابى در این اماکن بیشتر است و بدون شک پوشیدن چادر همه جا مخصوصاً در این اماکن اولى است.

        جلوگیری از ترویج بی‌حجابی توسط حکومت اسلامی

        سوال: آیا حکومت مى‌تواند، یا بر او لازم است، از بد حجابى یا بی‌حجابی بعضى از خانم‌هایی که در این امر مهم کوتاهى مى‌کنند جلوگیرى نماید؟ توضیح این که: بنده دانشجو هستم. چندى قبل استاد در کلاس این شبهه را مطرح کرد، و مدعى شد که هیچ دلیل فقهى وجود ندارد که حکومت را ملزم کند تا مواظب حجاب خانم‌ها باشد، همان طور که وظیفه ندارد مواظب نماز صبح افراد باشد. علاوه بر این گفتند: حضرت امیر (علیه السلام) دستور دارد که حجاب را از سر کنیزانى که خود را شبیه زنان آزاد کرده بودند، بردارند. نظر شما چیست؟
        جواب: حکومت اسلامى و مسلمانان نسبت به گناهان پنهانى افراد وظیفه‌اى ندارند، ولى بدون شک نسبت به گناهانى که به طور علنى و آشکار، در سطح جامعه انجام می‌شود وظیفه نهى از منکر دارند، و الا جایى براى انجام این وظیفه مهم باقى نمى‌ماند. البته با این تفاوت که مردم باید به نهى از منکر زبانى اکتفا کنند، و از هر گونه برخورد فیزیکى اجتناب ورزند، ولى حکومت مى‌تواند وارد این مرحله نیز بشود؛ و در مورد کنیزها اساساً میزان پوشش آنها نسبت به زنان آزاد از نظر اسلام متفاوت بوده است

        اجبار حجاب برای اتباع خارجی
        حضرت آیت الله مکارم شیرازی
        سوال: همانطور که می‌دانیم خداوند متعال در سوره نور، حجاب را مختص مؤمنان، زنان پیامبر(صلى الله علیه وآله) و زنان مؤمنین دانسته است. حال سؤال این است که:
        ۱ـ آیا حجاب براى غیرمسلمانان در کشورهاى اسلامى واجب است؟

        ۲ـ اگر واجب است، همانطور که در فرانسه و ترکیه بر اعتقادات اسلامى ما مى‌تازند، و ما آنها را ظالم و ضد اسلام مى‌دانیم، آیا ما هم با پوشاندن زنان خارجى که به ایران مى‌آیند و یا پیروان سایر مذاهب داخل کشور، به آنها اجحاف ننموده ایم؟

        ۳ـ اگر حجاب اختیارى بود، بهتر نبود، و معضلات اجتماعى حل نمى‌شد؟
        جواب: یک اصل مسلم در اسلام داریم که هر حکمى براى مؤمنین و مسلمانان ثابت است، دیگران نیز مکلف به آن هستند (الکفار مکلفون بالفروع کما انهم مکلفون بالأصول)، بنابراین آنها هم موظف به حکم حجاب و ترک شرابخورى (حداقل آشکارا) و گناهان دیگر هستند، و نسبت به حجاب که ما مى‌توانیم اعمال کنیم کار صحیح و عادلانه‌اى است، و ما دوران قبل از انقلاب را فراموش نکرده‌ایم که وقتى اختیار و آزادى داده شد چه زنانى با چه وضعى بیرون آمدند و اکثر جوانان را به فساد کشیدند؛ و نوشته‌اید که اگر ما به کشورهاى آنها برویم و ما را اجبار به بى‌حجابى کنند، چه مى‌شود؟ فراموش نکنید که آنها بى‌حجابى را واجب نمى‌دانند، در حالى که ما حجاب را واجب مى‌دانیم.

        حضرت آیت الله صافی
        سوال: آیا لازم است حجاب را برای توریست‎ها الزامی کنیم؟
         جواب: افراد توریست، از جهت حکم فقهی حجاب، تابع دین خود هستند؛ لکن همان گونه که ملزم به رعایت دیگر قوانین کشور هستند نباید اجازه داده شود بر خلاف ارزش‎های دینی و فرهنگی کشور اقدام کنند، و موجب اشاعه فساد و ابتذال اخلاقی شوند.

         


        37 نظر | ارسال نظر

              1. user-pic
              2. باحجاب
                ۰۸ بهمن ۹۲
                ۱۰:۰۹
          1.  
            با سلام و احترام، مطلب شما در سایت "باحجاب" بازنشر شد. http://bahejab.com/news/%D۸%A۲%DB%۸C%D۸%A۷-%D۸%AD%DA%A۹%D۹%۸۸%D۹%۸۵%D۸%AA-%D۸%A۷%D۸%B۳%D۹%۸۴%D۸%A۷%D۹%۸۵%DB%۸C-%D۸%A۸%D۸%A۷%DB%۸C%D۸%AF-%D۸%AD%D۸%AC%D۸%A۷%D۸%A۸-%D۸%B۱%D۸%A۷-%D۸%A۷%D۸%AC%D۸%A۸%D۸%A۷%D۸%B۱%DB%۸C-%DA%A۹%D۹%۸۶/ با تشکر روابط عمومی سایت باحجاب
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. نامشخص
                ۰۸ بهمن ۹۲
                ۱۹:۱۴
          1.  
            اولا اجبار حجاب در هیچ جای قانون اساسی نیومده و ملت هیچ رای مثبتی به این موضوع نداده. ثانیا اول انقلاب که حجاب اجباری شد با مخالفت روحانیون و علمایی مثل آیت الله طالقانی و ... روبرو شد. ثالثا اونایی که میگن حکومت اسلامی باید اجبار حجاب کنه ، فقط یک روایت بیارن که در زمان پیامبر یا امام علی چنین اجباری رخ داده بود. رابعا سیره پیامبر و معصومین نشون میده که پیامبر اکرم و ائمه راه ریشه کن کردن بزهکاری ها و ناهنجاری های اجتماعی رو اعمال زور و اجبار نمی دونستن (که ریشه کن هم نمی شد) بلکه اعتقاد به فعالیت فرهنگی و آگاهی دادن به مردم داشتن برای مثال در مورد شرب خمر ۱۲ سال طول کشید تا پیامبر به طور تدریجی و دادن آموزش به مردم این ناهنجاری اجتماعی رو از جامعه آن زمان محو کردند.
           
          0
           
          0
          1.  
            بسم الله ... اولا که نیازی به آیه روایت نیست. طبق روایات حاکم اسلامی اختیار وضع قانون داره و حتی حج رو می تونه تعطیل کنه. به طریق اولی می تونه حجاب رو اجباری کنه. در ضمن زمان ما با زمان پیغمبر صلی الله علیه و آله خیلی تفاوت داره. اون زمان ترویج فساد سازماندهی شده مثل الان وجود نداشت. خوب می دونیم که آندلس رو با بدحجابی و فساد و شراب از دست دادیم. دوما درسته که اصل با کار فرهنگی بلندمدته ولی نباید اجازه ظهور گناه های علنی توی جامعه رو داد. همینطور که پیامبر و امیرالمومنین علیهما السلام هم در موارد بسیاری برای گناهان علنی حد جاری می کردن.
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. صادق فیض
                ۱۰ بهمن ۹۲
                ۲۰:۲۷
          1.  
            شاید دلیل این که حجاب اجباری اینقدر بحث برانگیز شده این باشه که در حکومت ما واجبات دیگه ی اسلام (مثل دروغ نگفتن، دزدی نکردن، رشوه نگرفتن و ...) اینقدر جدی گرفته نمیشه و فقط به حجاب گیر میدن! فرض کنید مثلا اگه یه مقام مسئول به محض دروغگویی محکوم میشد و واجبات دیگه هم جدی گرفته می شد. اونوقت آیا اینقدر اعتراض به اجبار حجاب می شد؟ از موضوع این شماره تون ممنونم
           
          0
           
          0
          1.  
            آقای صادق فیض. هر نکته جایی و هر سخن زمانی دارد. اینجا بحث بر اسر آن بود که آقا قانونی بودن حجاب از عقبه تئوریک برخوردار است یا نه . سخنرانی در مورد یایر مشکلات کشور در جای خود باید صورت بگیرد. مقامی اگر دروغ بگوید قانون می گوید باید مطابق قانون دروغش ارزیابی و بررسی شود. همه چیز را رعایت کنیم . نه اینکه به دلیل آنکه فرضا اگر جایی خراب است جای دیگری را هم خراب کنیم . همه جا را آباد کنیم .
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. نامشخص
                ۱۳ بهمن ۹۲
                ۱۷:۲۲
          1.  
            مهدی عزیز : شما موضوع جدیدی رو وارد فقه شیعه کردی : پس حاکم اسلامی در زمان غیبت می تواند بدون توجه به آیات و روایات حکم وضع کند و می تواند بدون دلیل حج را تعطیل کند!!! قدری مطالعات خود را زیاد کنید . این که می گن حاکم اسلامی اختیار وضع قانون داره منظور حکم ثانویه است که در زمان و مکان محدود است و حاکم اسلامی نمی تونه هیچ حکمی رو برای همیشه تغییر بده بلکه در شرایطی که منفعت مسلمین ایجاب کنه میتونه حکمی را برای مدتی خاص تغییر یا تعطیل کنه یا حکم جدیدی را صادر کنه که صد البته باید مطابق سنت رسول الله و معصومین باشه . من در متنی که نوشتم اشاره به موضوع تحریم مسکرات کردم. پیامبر اکرم وقتی میخواستند شراب را برای مردمی که سال ها با آن خو گرفته بودند حرام کنند نیومدن یه دفعه بگن شراب حرامه بلکه با کار فرهنگی و بدون اجبار اول وابستگی مردم رو به مسکرات کم کردند بعد آن را حرام اعلام کردن . اما در ایران ۵۷ سال در حکومت پهلوی ترویج بی حجابی شد و عده ای از مردم ما (اگر چه یک اقلیت از مردم) دیگر اعتقادی به حجاب نداشتند وقتی هم که انقلاب شد بدون هیچ کار فرهنگی مستمر و موثر به یکباره حجاب اجباری شد که این کار نه تنها نتیجه مثبت نداشت بلکه باعث کاهش تدریجی حجاب در قشر محجبه شد (حساب کنید : نسبت با حجاب ها به بی حجاب ها در زمان شاه و اویل انقلاب و نسبت باحجاب ها به بی حجاب ها در زمان حاضر)
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. نامشخص
                ۱۳ بهمن ۹۲
                ۱۷:۳۰
          1.  
            مهدی عزیز : شما موضوع جدیدی رو وارد فقه شیعه کردی : پس حاکم اسلامی در زمان غیبت می تواند بدون توجه به آیات و روایات حکم وضع کند و می تواند بدون دلیل حج را تعطیل کند!!! قدری مطالعات خود را زیاد کنید . این که می گن حاکم اسلامی اختیار وضع قانون داره منظور حکم ثانویه است که در زمان و مکان محدود است و حاکم اسلامی نمی تونه هیچ حکمی رو برای همیشه تغییر بده بلکه در شرایطی که منفعت مسلمین ایجاب کنه میتونه حکمی را برای مدتی خاص تغییر یا تعطیل کنه یا حکم جدیدی را صادر کنه که صد البته باید مطابق سنت رسول الله و معصومین باشه . من در متنی که نوشتم اشاره به موضوع تحریم مسکرات کردم. پیامبر اکرم وقتی میخواستند شراب را برای مردمی که سال ها با آن خو گرفته بودند حرام کنند نیومدن یه دفعه بگن شراب حرامه بلکه با کار فرهنگی و بدون اجبار اول وابستگی مردم رو به مسکرات کم کردند بعد آن را حرام اعلام کردن . اما در ایران ۵۷ سال در حکومت پهلوی ترویج بی حجابی شد و عده ای از مردم ما (اگر چه یک اقلیت از مردم) دیگر اعتقادی به حجاب نداشتند وقتی هم که انقلاب شد بدون هیچ کار فرهنگی مستمر و موثر به یکباره حجاب اجباری شد که این کار نه تنها نتیجه مثبت نداشت بلکه باعث کاهش تدریجی حجاب در قشر محجبه شد (حساب کنید : نسبت با حجاب ها به بی حجاب ها در زمان شاه و اویل انقلاب و نسبت باحجاب ها به بی حجاب ها در زمان حاضر)
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. نامشخص
                ۱۳ بهمن ۹۲
                ۱۷:۳۴
          1.  
            مهدی عزیز : شما موضوع جدیدی رو وارد فقه شیعه کردی : پس حاکم اسلامی در زمان غیبت می تواند بدون توجه به آیات و روایات حکم وضع کند و می تواند بدون دلیل حج را تعطیل کند!!! قدری مطالعات خود را زیاد کنید . این که می گن حاکم اسلامی اختیار وضع قانون داره منظور حکم ثانویه است که در زمان و مکان محدود است و حاکم اسلامی نمی تونه هیچ حکمی رو برای همیشه تغییر بده بلکه در شرایطی که منفعت مسلمین ایجاب کنه میتونه حکمی را برای مدتی خاص تغییر یا تعطیل کنه یا حکم جدیدی را صادر کنه که صد البته باید مطابق سنت رسول الله و معصومین باشه . من در متنی که نوشتم اشاره به موضوع تحریم مسکرات کردم. پیامبر اکرم وقتی میخواستند شراب را برای مردمی که سال ها با آن خو گرفته بودند حرام کنند نیومدن یه دفعه بگن شراب حرامه بلکه با کار فرهنگی و بدون اجبار اول وابستگی مردم رو به مسکرات کم کردند بعد آن را حرام اعلام کردن . اما در ایران ۵۷ سال در حکومت پهلوی ترویج بی حجابی شد و عده ای از مردم ما (اگر چه یک اقلیت از مردم) دیگر اعتقادی به حجاب نداشتند وقتی هم که انقلاب شد بدون هیچ کار فرهنگی مستمر و موثر به یکباره حجاب اجباری شد که این کار نه تنها نتیجه مثبت نداشت بلکه باعث کاهش تدریجی حجاب در قشر محجبه شد (حساب کنید : نسبت با حجاب ها به بی حجاب ها در زمان شاه و اویل انقلاب و نسبت باحجاب ها به بی حجاب ها در زمان حاضر)
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. نامشخص
                ۱۳ بهمن ۹۲
                ۱۷:۳۶
          1.  
            مهدی عزیز : شما موضوع جدیدی رو وارد فقه شیعه کردی : پس حاکم اسلامی در زمان غیبت می تواند بدون توجه به آیات و روایات حکم وضع کند و می تواند بدون دلیل حج را تعطیل کند!!! قدری مطالعات خود را زیاد کنید . این که می گن حاکم اسلامی اختیار وضع قانون داره منظور حکم ثانویه است که در زمان و مکان محدود است و حاکم اسلامی نمی تونه هیچ حکمی رو برای همیشه تغییر بده بلکه در شرایطی که منفعت مسلمین ایجاب کنه میتونه حکمی را برای مدتی خاص تغییر یا تعطیل کنه یا حکم جدیدی را صادر کنه که صد البته باید مطابق سنت رسول الله و معصومین باشه . من در متنی که نوشتم اشاره به موضوع تحریم مسکرات کردم. پیامبر اکرم وقتی میخواستند شراب را برای مردمی که سال ها با آن خو گرفته بودند حرام کنند نیومدن یه دفعه بگن شراب حرامه بلکه با کار فرهنگی و بدون اجبار اول وابستگی مردم رو به مسکرات کم کردند بعد آن را حرام اعلام کردن . اما در ایران ۵۷ سال در حکومت پهلوی ترویج بی حجابی شد و عده ای از مردم ما (اگر چه یک اقلیت از مردم) دیگر اعتقادی به حجاب نداشتند وقتی هم که انقلاب شد بدون هیچ کار فرهنگی مستمر و موثر به یکباره حجاب اجباری شد که این کار نه تنها نتیجه مثبت نداشت بلکه باعث کاهش تدریجی حجاب در قشر محجبه شد (حساب کنید : نسبت با حجاب ها به بی حجاب ها در زمان شاه و اویل انقلاب و نسبت باحجاب ها به بی حجاب ها در زمان حاضر)
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. ۱۳ بهمن ۹۲
                ۱۹:۳۱
          1.  
            به نظر من اجبار بر رعایت حجاب تاثیر معکوس میگذارد .
           
          0
           
          0
          1.  
            قطعا آزاد کردن حجاب اثرات بدتری دارد
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. مژگان
                ۱۴ بهمن ۹۲
                ۰۹:۳۰
          1.  
            چاره ی کار فقط وزع قوانین مشخص و مدون در خصوص حجابه وگرنه متاسفانه نتیجه ی سلیقه ای عمل کردن همین می شه که تو مملکتمون شاهدش هستیم
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. سالار
                ۱۷ بهمن ۹۲
                ۱۵:۳۴
          1.  
            تا زمانی که عده ای خود را صاحب دنیا و آخرت همه بدانند و این تصاحب منافع انها رانیز تامین کند ... همین خواهد ماند . با همه مشکلات انسانیت را فراموش نکنید
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. علیرضا ای!
                ۲۸ بهمن ۹۲
                ۱۶:۱۳
          1.  
            کاش تیتر را دقیقتر می زدید مثلا "استفتا درباره اجبار حجاب". با این تیتری که الان هست توقع مطلبی بیشتر از فقط دو خط توضیح و یکسری استفتا می رود. موفق باشید
           
          0
           
          0
          1.  
            سلام وقتی که حرف از حجاب می شود باید حیطه عفت و حیا نیز تعریف شود حجاب سر به خودی خود باعث کاهش فساد نمی شود و الزام به آن فایده ای نخواهد داشت آنچه باید مورد بحث قرار گیرد اینست که ایمان و عفت زن را در حکومت اسلامی چگونه بالا ببریم که خود بداند که چگونه بپوشد و چگونه رفتار کند تا باعث فساد در جامعه نشود در مورد نوع معماری ؛ رسانه ها ؛ مبلغین حجاب و ... باید تغییر روش دهند
           
          0
           
          0
          1.  
            نکته اول: بحث فقط حجاب سر نیست؛ بلکه حجاب به معنای کلی و جامعش مد نظر هستش. نکته دوم: بااین قاعده درباره اقلیتهای مذهبی و مسافران غیرمسلمان چه خواهید کرد؟! اینکه باید عفت و ایمان ترویج شود، آرمان خوبی است که در بحث فرهنگی و فرهنگ سازی جای دارد، اما بحث حجاب ظاهری و پوشش، یک مساله عینی و قانونی است که باید در چارچوب قانون تعریف بشه که برای همه شمولیت داشته باشه.
           
          0
           
          0
          1.  
            سلام. بنظر بنده باید به زنان بعنوان یک انسان اجازه داده بشه خودشان تصمیم بگیرند. متاسفانه در جامعه مردانی برای زنان تصمیم میگیرند که هیچ شناختی از عواطف، احساسات و ... زنان ندارند و یا برای راحتی خودشان حجاب را اجبار میکنند. آیا در زمان پیامبر تمامی زنان حکومت ایشان حجاب داشتند؟؟ سرشت انسان بگونه ایست که با اجبار در هر کاری مخالفت میکند مگر آنکه به او ثابت شود در آن کار نفع و سودی برایش باشد چه دنیوی چه اخروی. سوال: چرا با توجه به اینکه تراشیدن ریش حرام است ، دروغگویی حرام است، رشوه حرام است، با اینها مقابله نمیشود؟؟ آیا به مردی که ریشش را می تراشد باید به چشم یک آدم هرز نگاه کرد ؟؟ ایا اینهمه باند بازی، ربا خواری بانکها، رشوه خواری دادگاهها ،شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی و ... باعث ابتذال روح جامعه نمیشود؟ چرا جوانان ما قبل از انقلاب با بی حجابی مخالف بودند و الان با حجاب؟ امنیت، فرهنگ. فرهنگ و امنیت ( اجتماعی ، روانی ، فردی ) مواردی هستندکه در جامعه باید ترویج شوند. سیدجمال اسد آبادی می گوید: رفتم به غرب اسلام را دیدم ولی مسلمان ندیدم. برگشتم به شرق مسلمان دیدم اما اسلام ندیدم
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. مجنون
                ۰۲ خرداد ۹۳
                ۱۶:۴۶
          1.  
            سلام ۱- این درست نیست که کسی در مورد شخص دیگر چه مردان چه زنان تصمیم بگیرد. درست این است که در مورد همه ی افراد دین تصمیم بگیرد زیرا خداوند هم مردان را از خودشان و هم زنان را از خودشان بهتر می شناسد. ۲- طبق قرآن حجاب برای راحتی مردان نیست بلکه برای راحتی خود زنان است. یا ایها النبی قل لازواجک وبناتک ونساء المومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین وکان الله غفورا رحیما ۳- شرایط زمان حکومت پیامبر ص با زمان ما متفاوت است. ۴- باید با هر کار حرامی مقابله شود. اما با روش مناسب خود. مثلا مقابله با رشوه و ربا باید با اعمال قانون و مجازات های سنگین و برنامه های بلند مدت باشد که زمان زیادی می برد. اما مسائل فرهنگی روش های فرهنگی مناسب خود را می طلبد. اگر چه در موارد نادری برای حفظ جامعه لازم است برخورد اجباری کرد. یعنی در این موارد مصلحت ایجاب می کند برای حفظ جامعه فرد را محدود کرد. مثلا چرا در فرانسه حجاب ممنوع است؟! ۵- به این جمله ی سید جمال الدین هم نقدهایی وارد است که شما را ارجاع می دهم به سخنرانی نقد تمدن غرب آقای پناهیان
           
          0
           
          0
          1.  
            بسم الله . در پاسخ به نظر "ناشناس" : ۱- اصل چهارم قانون اساسی حاکمیت شرع بر همه قوانین و مقررات را تعیین کرده و حجاب جزئی از شرع است. نگارنده قانون اساسی را نخوانده براحتی حرف زده است. مردم هم به این قانون اساسی دوبار رای داده اند. با استدلال این آقا ، باید همین یک نکته کل مشکل ایشان را حل کند.
           
          0
           
          0
          1.  
            بسم الله . در پاسخ به نظر "ناشناس" : ۲- بر فرض که برخی از سیاسیون و روحانیون، از چهارچوبهای مد نظر امام بی اطلاع باشند. در قانون اساسی فصل الخطاب ، رهبری است نه فرد دیگری. اینکه رعایت حجاب نظر امام (ره) بوده است بر کسی پوشیده نیست. باید همین یک نکته هم مشکل ایشان را حل می کرد.
           
          0
           
          0
          1.  
            بسم الله . در پاسخ به نظر "ناشناس" : ۳- آقای ناشناس نمی داند که وجوب حجاب "نص" کلمات قران کریم است ؟ ایشان از دین اسلام هم اطلاعات کافی ندارد و نمی داند آیات محکم و احکام اولیه ی مندرج در ان نیازی به روایت مجدد ندارد. هرچند این همه روایت در مورد حرمت بی حجابی و تنبیه بی حجابان روز قیامت. آیا مشکل ایشان با همین یک نکته حل می شود؟
           
          0
           
          0
          1.  
            ۴- جناب ناشناس و نامشخص، تهمت بزرگی به پیامبر خدا (ص) و وصی گرامی ایشان (ع) زده اند. این دو گرامی به اجرای حددو الهی بسیار پایبند بودند و آنچه که در اسلام از حدود و دیات و تعزیر مندرج است اکثرا سیره این بزرگواران یا تدریس امام صادق (ع) یا سایر ائمه معصومین علیهم السلام است. ایشان بر خلاف این حقیقت تاریخی اگر دلیلی دارند بیاورند والا توبـه کنند ! دروغ بستن به خدا و پیامبر و معصومین مجازات بزرگی پیش خدا دارد. آنهم دروغ به این بزرگی که جالب است تاثیر منفی زیادی بر جامعه و حرکت آن در خلاف جهت منظور نظر خدا و قرآن و پیامبر و اهلبیت دارد !
           
          0
           
          0
          1.  
            ۵- آقای ناشناس توجه داشته باشند که در جمهوری اسلامی در مقابل کار فرهنگی برای ترویج حجاب راه بسته نیست. ولی بفرمایند رزومه ی خودشان در همین این زمینه ی مورد پیشنهاد خودشان را اعلام کنند کمی خیالمان راحت باشد که ایشان واقعا همراه ایده ی حجاب هستند نه یک مخالف که فکر می کند می تواند تناقضی از دل دین بیرون بکشد ! کار فرهنگی بسیار مهم است . اما با سایر امور متناقض نیست. گیرم شما به انحصار اقدام در فعالیت فرهنگی معتقدید. رزومه تان در همین زمینه کــو؟
           
          0
           
          0
          1.  
            ۶- آقای ناشناس جواب بدهند که بعد از نهائی شدن حجم حجاب " که سیاست خداوند متعال در متن قرآن در جامعه عرب بود" اگر کسی در جامعه چنین می کرد توسط پیامبر (ص)و امیرالمومنین (ع) مورد اجرای حد قرار می گرفت یا نمی گرفت ؟ و آیا امیرالمومنین حتی تحت تاثیر توصیه امام حسن (ع) به عنوان امام بعدی یعنی بالاترین مقام پس از خود قرار می گرفت یا نه ؟ کسی می توانست جلوی ایشان در این زمینه را بگیرد ؟ اسلام به هر اندازه که کـافی می دانسته ، در هر موضوعی کار فرهنگی اولیه را کرده. در مورد حجاب هم روش خودش را داشته و بعد از ان اقامه حدود کرده . چرا اینقدر راحت به اسلام ( در حالت خوش بینانه ، بعلت عدم آگاهی ) جعلیات نسبت می دهیم ؟
           
          0
           
          0
          1.  
            *** در نظر شماره ۶ ، در سطر اول، بعد از "نهائی شدن" ، کلمۀ "حکم شراب" به جای "حجم حجاب" صحیح است. ***
           
          0
           
          0
          1.  
            در جواب نظر آقا مهدی که جواب ناشناس را داده اند : ۱- حکم حجاب متکی به قوی ترین احکام اسلام یعنی احکام اولیه و مستند به قوی ترین مستند دین ، یعنی نص آیات محکمات قرآن کریم است. ۲- حاکم اسلامی مامور به وضع قانون حجاب و نه مختار به آن است و نیازی به استفاده از امر ثانوی در حکم شرعی نیست. اصل ضرورت حجاب حکم اولیه است و انکار ان مسئولیت شرعی دارد. نه آنکه اصل بر رفع آن باشد و حاکم مجبور به استفاده از حکم ثانویه ای مانند حکم به معطل کردن حج ! حجاب و حج هر دو حکم اولیه اند و حاکم در صورت نیاز باید برای "لغو" آنها حکم ثانوی پیدا کند نه برقراری آنها. کاش از احکام درست دفاع کنیم . ابرویش را می خواهی درست کنی چشم را کور نکن !
           
          0
           
          0
          1.  
            آقای ناشناس : ۱- حجاب ۱۴۰۰ سال پیش ، واجب شده بود ! ۲- ببینم ، حالا شما با اجرای حد برای شراب ( که بقول خودت کار فرهنگی اش انجام شده ) مشکلی نداری ؟ ۳- به ازای هر بار دسترسی مسلمانان به حکومت ، بازی از اول ، احکام تعطیل ، تا برخی راضی بشن خب ، خوبه ، کافیه به اندازه کافی گفتیم ؟ دین خدا چند بار باید نازل بشه ؟به ازای هر مدیریت دینی ، دست کم یک بار ؟! هرچند کار فرهنگی به موازات، لازمه .
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. من
                ۱۰ مرداد ۹۳
                ۲۲:۳۰
          1.  
            بهترین مربی تجربه است و هدف از هر اجباری گرفتن نتیجه پس نتیجه اقداماتمون را با تجربه بسنجیم یه سوال این که مهریه در اسلام سقفی نداره اما چرا تعداد مهریه را محدود به تعداد معینی کردند مگه مخالف اسلام نیست چرا حکم حلال رو حروم میکنن
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. نامشخص
                ۱۷ آبان ۹۳
                ۱۳:۰۲
          1.  
            در پاسخ به آقای ابوذر منتطر قائم باید عرض کنم ابتدا ایشان به این مسئله توجه داشته باشند که نظام حاکم بر ایران بر اساس نظر حضرت امام رضوان اله علیه جمهوری اسلامی است نه حکومت اسلامی و فرق آن در این است که در حکومت اسلامی حاکم وجود مبارک امام معصوم سلام الله علیه می باشد و در جمهوری اسلامی ولی فقیه که با رای اکثریت مردم مامور اجرای احکام بر اساس شرایط جامعه می باشد که این ولی فقیه در مقابل مردم باید پاسخگو باشد و مثل امام معصوم نیست . حال اگر شبهه ای ایجاد شده یا ایجاد کرده اند موجب خلط مسئله نباید بشود . حاکم شرع اختیارات محدودی دارد و اجرای احکام اسلامی توسط او باید بر اساس اهم فی الاهم باشد . امروز جامعه ما گرفتار فسادهای مختلفی است که حجاب در مقابل آن به اندازه قطره ایست در مقابل دریا . ربا حرب با خداست آیا بانکداری ما که ریشه در اعماق زندگی روزمره مردم دارد بانکداری با ربا نیست . دروغ ، تهمت ، خیانت ، ظلم به مردم ، تاراج اموال مسلمین و .... که همه بدون پاسخ در مقابل چشمان مردم وجود دارد ؟ چه کسی باید پاسخ دهد . حضرت امام فرمودند اگر پاسبانی در گوشه ای از کشور به کسی ظلم کند شخص اول مملکت مسئول است( این یعنی جمهوری) . امیر المومنین در پاسخ برادرش عقیل که مقداری از بیت المال را قرض می خواست آهن داغ به دستش گذاشت . شما که به احکام دین آشنا هستید بفرمائید در حال حاضر مسئله حجاب مهم است ( که البته مهم است ) یا رسیدگی به گرفتاریهای شیعیان امیر المومنین در این مملک امام زمانی اعم از اختلاسهای عجیب و غریب ، پولهای به باد رفته و غیر قابل بازگشت در سالهای گذشته و خرابکاریهای مدیریتی که ظرف چند سال گذشته اتفاق افتاده و باعث پایین آمدن ارزش پول کشور و توان خرید و کاهش دارائیهای مردم شده است . صحبت زیاد است و وقت کم التماس دعا . خداوند فرج آقا و مولایمان را زودتر برساند تا مسلمین از این پراکندگی نجات پیدا کنند .
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. ۱۷ آبان ۹۳
                ۲۳:۱۵
          1.  
            سلام حقیر کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث هستم . متاسفانه باید عرض کنم هیچ دلیل فقهی و شرعی مستند به کتاب و سنت قطعی در مورد اجبار حجاب وجود ندارد . این اجبار قانون حکومتی ماست و نتیجه ی عکس آن را هم می بینیم . اگر به کشورهایی مانند ترکیه ، لبنان ، مالزی و ... سفری کنید می بینید که برخی حجاب دارند و برخی نه . با این تفاوت که آنکه حجاب دارد حجابش واقعی است و آنکه ندارد ناهنجار نیست . دکتر کریستیان برمبرژه انسان شناس فرانسوی که سلهاست در ایران تحقیق می کند در همایش مو ، فرهنگ و اجتماع می گفت من با این سن ، در کنار سواحل دریا اروپا اینقدر تحریمک نمی شوم که در ایران در خیابان ها تحریک می شوم . واقعیت این است که نباید بجای خدا نشست . الانسان حریص علی ما منع . لا اکراه فی الدین . سوال این است ایا در قرآن هیچ حکمی به اندازه ی نماز تاکید شده است یا نه ؟ جواب خیر است . اما همین نماز هیچ حکم اجبار حکومتی نمی پذیرد . چطور حجابی که از چند ایه تجاوز نمی کند اجبار پشتش قرار دارد . این چه منطقی است . به کدام دلیل و کدام سند و کدام مدرک ؟ از این گذشته علمای بزرگی چون علامه فضل الله از لبنان بر طبق شان نزول آیات حجاب بهیچ وجه قایل به حکومتی بودن حجاب نیستند که نتیجه ی آ« عدم اجبار است . مردم می گویند چرا برای چند رشته موی یک دختر باید عذاب نازل شود اما برای دروغ و رشوه و اختلاس و پارتی بازی و بهم ریختگی مالی و ربای بانکها و ... قرار نیست عذابی نازل شود . اگر مجال بود حقیر حاضر بودم با هر عالم اهل نظری در این رابطه مباحثه کنم . فقط بدانید رضا خان بزرگترین اشتباهش بر داشتن حجاب از سر زنان ایرانی بود و جمهوری اسلامی بزرگترین اشتباهش بزور روسری بر سر زنان کردن . متاسفانه نتیجه دومی اگر بدتر از اولی نباشد کمتر نیست .
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. نامشخص
                ۲۴ آبان ۹۳
                ۲۳:۴۷
          1.  
            اتفاقا از معدود شماره های دخت ایرانه که من تقریبا همه مطالب رو خوندم. جالبه که همه حرفهای شما تو مطالب پاسخ داده شده به عنوان شبهه! ضمن اینکه من هر چقدر این کامنت رو میخونم، نمیتونم نسبتی با مدرک و رشته ذکر شده پیدا کنم! خیلی ببخشید، ارشدِ قران و حدیثی که «لا اکراه فی الدین» رو در ناشیانه ترین و عامیانه ترین حالت برای شبهه انداختن اشاره می کنه، یا خیلی بی سواده، یا مغرض!
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. ابوذر منتظرالقائم
                ۱۱ آذر ۹۳
                ۱۱:۰۷
          1.  
            شما فرموده اید کارشناس ارشد قرآن و حدیث هستید. از کجا معلوم ؟ خصوصا وقتی اینقدر سطحی می نویسید کل مطالعات احتمالی برباد می رود. مد شده می آیند اسمشان را می گذارند "ح" بعد مدرک فلان دارم. هویت چقدر معلوم شد ! بجای استدلال، مدرکم فلانه . خب شما خودت را معرفی کن ببینیم این "دلیل" شما چقدر واقعی است ! خدا را شکر ننوشتید اینجانب خارج فقه و اصول هستم!
           
          0
           
          0
          1.  
            آزاد شدن حجاب در دراز مدت منفعت بسیار زیادی را نصیب حکومت اسلامی میکند و اجبار آن موجب خواهد شد تا در نهایت در برابر خواست هیجانی عمومی که خود مسبب آن بوده ایم زانو بزنیم انتخاب بین خوب و بد نیست انتخاب بین حفظ کردن واز دست دادن است
           
          0
           
          0
          1.  
            پاسخی به نظر نامشخص
            اولا اجبار حجاب در هیچ جای قانون اساسی نیومده و ملت هیچ رای مثبتی به این موضوع نداده. ثانیا اول انقلاب که حجاب اجباری شد با مخالفت روحانیون و علمایی مثل آیت الله طالقانی و ... روبرو شد. ثالثا اونایی که میگن حکومت اسلامی باید اجبار حجاب کنه ، فقط یک روایت بیارن که در زمان پیامبر یا امام علی چنین اجباری رخ داده بود. رابعا سیره پیامبر و معصومین نشون میده که پیامبر اکرم و ائمه راه ریشه کن کردن بزهکاری ها و ناهنجاری های اجتماعی رو اعمال زور و اجبار نمی دونستن (که ریشه کن هم نمی شد) بلکه اعتقاد به فعالیت فرهنگی و آگاهی دادن به مردم داشتن برای مثال در مورد شرب خمر ۱۲ سال طول کشید تا پیامبر به طور تدریجی و دادن آموزش به مردم این ناهنجاری اجتماعی رو از جامعه آن زمان محو کردند.
            در قانون اساسی نیامده باشد در دین خدا که آمده ، دین خداوند ارجح است یا قانون اساسی ایران؟ دوما مردم هم به چنین چیزی رای نداده باشند مگر مردم حدود الهی را مشخص می کنند؟ سوما شما از سیره نبوی و اهل بیت بیش تر از مراجع تقلید و علما آگاه هستید؟ حرف های شما که خلاف این رو میگه
           
          0
           
          0
          1.  
            پاسخی به نظر نامشخص
            اولا اجبار حجاب در هیچ جای قانون اساسی نیومده و ملت هیچ رای مثبتی به این موضوع نداده. ثانیا اول انقلاب که حجاب اجباری شد با مخالفت روحانیون و علمایی مثل آیت الله طالقانی و ... روبرو شد. ثالثا اونایی که میگن حکومت اسلامی باید اجبار حجاب کنه ، فقط یک روایت بیارن که در زمان پیامبر یا امام علی چنین اجباری رخ داده بود. رابعا سیره پیامبر و معصومین نشون میده که پیامبر اکرم و ائمه راه ریشه کن کردن بزهکاری ها و ناهنجاری های اجتماعی رو اعمال زور و اجبار نمی دونستن (که ریشه کن هم نمی شد) بلکه اعتقاد به فعالیت فرهنگی و آگاهی دادن به مردم داشتن برای مثال در مورد شرب خمر ۱۲ سال طول کشید تا پیامبر به طور تدریجی و دادن آموزش به مردم این ناهنجاری اجتماعی رو از جامعه آن زمان محو کردند.
            در قانون اساسی نیامده باشد در دین خدا که آمده ، دین خداوند ارجح است یا قانون اساسی ایران؟ دوما مردم هم به چنین چیزی رای نداده باشند مگر مردم حدود الهی را مشخص می کنند؟ سوما شما از سیره نبوی و اهل بیت بیش تر از مراجع تقلید و علما آگاه هستید؟ حرف های شما که خلاف این رو میگه
           
          0
           
          0
          1.  
            پاسخی به نظر مجتبی رنجی
            در قانون اساسی نیامده باشد در دین خدا که آمده ، دین خداوند ارجح است یا قانون اساسی ایران؟ دوما مردم هم به چنین چیزی رای نداده باشند مگر مردم حدود الهی را مشخص می کنند؟ سوما شما از سیره نبوی و اهل بیت بیش تر از مراجع تقلید و علما آگاه هستید؟ حرف های شما که خلاف این رو میگه
            فکر کنم توی این جامعه که شما دم ازش میزنی مردمی زندگی میکنن که خودشون حق انتخاب برا خودشون دارن و چه بسیار آدمایی که معتقد به اسلام نیستند بر چه منطقی می بایست این ها عمل کننده به دستور اسلام باشند ؟؟؟؟ همین علمایی هم که شما میگید اشاره شد یک عدشون معتقد نبودن و نیستند من جمله شهید بزرگوار آیت الله طالقانی ثالثا اصولا دولت وظایفی بر عهده داره که بسیار مهم تر هستند هیچ عقلی این رو نمیپذیره که نیروی انسانی دولت هدر بره که فلانی پوشش چطوره ؟ واصولا نبایست در یک مسله شخصی دخیل بشه
           
          0
           
          0
          1.  
            باسلام . به نظرمن حجاب باید یه چیز اختیاری باشه اینکه بگیم در زمان پیامبر حجاب بوده یا نه اصلا درست نیست چون اولا پوشش اون منطقه با ما فرق میکنه دوما اگه قرار باشه زنها در ایران لباس عربها رو بپوشن مردها نیز باید همون پوشش زمان پیغمبر رو داشته باشن چطوریه که لباس مردان در مدت زمان عوض شده بعد یک عده به اصطلاح دین دار اصرار دارن زنها همون لباس ۱۴۰۰سال پیش رو بپوشن آدم باید یه خورده منطقی باشه تراشیدن ریش هم توی اسلام نهی شده پس چرا کسی جلوش رو نمیگیره
           
          0
           
          0
          1. ارسال نظر



    1. خبرنامه
      جهت اطلاع از به روز شدن مجله اطلاعات خود را وارد نماييد .

      پایگاه اطلاع رسانی حورا ساده ماده مستر چنگال انجمن سلامت ایران مجله ایرانی انجمن بیان با حجاب سبک زندگی بچه شیعه ها کودک و مادر عمار کلیپ مجتمع نیکوکاری رعد خانواده سرآمد بلاغ سمن فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب سلام نو علوم اجتماعی خبر اقتصادی وبلاگ نیوز تعامل تصویر دل چی بپزم؟ ایران زنان به دخت راز۵۷