5967
مجله اینترنتی
زنان و خانواده
کانال دخت ایران
          1. لعیا شکوهی ستا/کارشناسی ارشد، جامعه شناسی
              1. اندازه متن:
              2.  
              3.  
            نظرات (۲۳)
            تعداد بازدید: 5967
            نسخه مناسب چاپ
            ارسال به ديگران
            اضافه کردن به علاقمندی ها
        بررسی بحث چند شوهری از منظرهای مختلف


        دخت ایران- گروهی از زنان شهر بودند که آمده بودند به دیدنش، چیزی حدود چهل نفر. سؤالی داشتند که برای یافتن پاسخ خود به آنجا آمده بودند؛ سؤالی از جنس حقیقت‌یابی و عدالت‌جویی:

        «چرا اسلام به مردان اجازه چند زنی داده است، اما به زنان اجازه چند شوهری نداده است؟ آیا این امر یک تبعیض ناروا نیست؟»

        و حال او به عنوان علی بن ابیطالب (علیه‌السلام) باید به این سوال پاسخ می‌داد.

        سؤال در مورد تفاوت‌های میان زن و مرد و به تبع آن تفاوت‌ها، عدم تساوی میان حقوق زن و مرد، از جمله سؤالاتی است که در طول تاریخ همواره بشر با آن روبرو بوده است. از جمله این سؤالات همیشگی، سؤال درباره دلایل «مذموم بودن چند شوهری و جواز چند زنی» است. سوالی که تاریخ بیانگر طرح مداوم آن بوده است و امروزه طرح آن شدت بیشتری یافته است، که این شدت یافتن، خود داستانی جداگانه دارد.

        در باب تاریخچه چند شوهری باید گفت که این مسئله در زمان پیش از اسلام قابل‌مشاهده بوده است. بطوریکه صحیح بخاری از عایشه نقل می‌کند که:

        در جاهلیت عرب چهار نوع زناشویی وجود داشته است. یک نوع همان است که امروز معمول و جاری است ... . نوع دیگر این بوده که مردی در خلال ایام زناشویی با زنی، خود وسیله زناشویی او را با مرد دیگری برای یک مدت محدود فراهم می‌کرده است تا از او برای خود نسل بهتری به وجود آورد. ... . نوع دیگر زناشویی این بود: گروهی که عده‌شان کمتر از ده نفر می‌بود با یک زن معین رابطه برقرار می‌کردند. آن زن آبستن می‌شد و فرزندی به دنیا می‌آورد... و آن زن هر کدام از آن مردان را که خود مایل بود به عنوان پدر برای فرزند خود انتخاب می‌کرد و آن مرد حق نداشت از قبول آن فرزند امتناع کند. نوع چهارم این بود که زنی رسما عنوان «روسپی‌گری» داشت...

        همه این زناشویی‌ها در جاهلیت وجود داشت، تا خداوند محمد (صلی‌الله علیه وآله‌ و سلم) را به پیغمبری برگزید و او همه آنها را جز آنچه اکنون معمول است از میان برد.»

        در ردیابی بحث چندشوهری در تاریخ چند مورد اندک واجد این رسم دیده می‌شود که از جمله آن قبیله «نائیر» در سواحل مالابار است.  منتسکیو در «روح القوانین» نقل می‌کند که در این قبیله رسم چند شوهر وجود داشته است. علت آن حفظ روحیه سلحشوری مردان قبیله است، به این معنا که وقتی چند مرد دارای یک زن باشند، علاقه خانوادگی آنها سست می‌شود و مانعی برای حرفه جنگی آنها نمی‌گردد.

        چند شوهری در عصر حاضر نیز از رواج بسیار کمی برخوردار است، به طوری که طبق تحقیق مرداک تنها در چهار جامعه از ۵۶۵ جامعه‌ای که او بررسی کرد چند شوهری رایج بود یعنی کمتر از یک درصد که نمونه‌ای از آن «تبت»، «هند» و... می‌باشد.

        آنچه از این بررسی تاریخی دریافت می‌شود این است که چند شوهری امری نیست که به­طور عمومی از سوی بشر انتخاب شده باشد که این خود دلیل و مصداقی است بر علت منع آن؛ اما در عصر حاضر این پرسش بسیار شنیده می‌شود که چرا منع چندشوهری وجود دارد؟ چرا حقِ داشتن چند همسر در آن واحد از زن سلب شده است؟ چرا جواز «چندزنی» در طول تاریخ مشاهده شده است و حتی ادیانی مانند یهود و اسلام آن را تأیید کرده و بر آن صحه گزارده­اند؛ اما چند شوهری هیچ­گاه و در هیچ­یک ادیان و یا کلان فرهنگ­ها مورد تأیید قرار نگرفته است و ...

        طرح‌کنندگان این پرسش­ها را در یک عنوان کلی می‌توان «فمینیست‌«معرفی کرد. افرادی که به دنبال زنده کردن و ایجاد حقوق فراموش‌شده زنان در طول تاریخ هستند و نگاه کلی این افراد این است که زن در طول تاریخ تحت ظلم مرد بوده است و مرد چون نگاهی مالکانه به زن دارد می­خواهد او را تنها به خود منحصر کند و در نتیجه بسیاری از حقوق حقه زن سلب گشته است.

        لذا از یک سو، به دنبال شناسایی این حقوق حقه بوده و از دیگر سو به دنبال راهکارهایی هستند که یا نیاز به مؤانست زن و مرد را نادیده بگیرد و برای زنان زندگی بدون حضور مردان را تصویر سازد (راهکاری چون هم‌جنس‌بازی طبق این رویکرد به عنوان شکلی از خانواده مورد پذیرش قرار می‌گیرد) و یا مرد را تحت سیطره زن قرار دهد که راهکار چندشوهری در همین راستا از سوی آنها شناخته و توصیه شده است.

        دخت‌ایران در این مجال به دنبال آن هست تا دلایل منع چند شوهری را از مناظرهای مختلف مورد بررسی قرار دهد تا دریابیم که آیا منع چندشوهری صحیح بوده است یا خیر؟ و آیا علت منع چند شوهری ظلم به زن و تلاش مرد برای تحت سیطره قرار دادن زن بوده است و یا علت دیگری داشته است؟

        دلایل منع چند شوهری
        ۱. اقتضای طبیعی

        یکی از مهم‌ترین حکمت‌هایی که می‌توان برای ممنوعیت تعدد شوهر نام برد اقتضای طبیعی و طبع زن و غیرت و طبیعت مرد است که از چنین امری روی‌گردان است. پیشرفت علم و صنعت نه تنها منکر این حقیقت نیست، بلکه پژوهش تجربی در حوزه علم روانشناسی آن را ثابت کرده است.

        غیرت مرد نسبت به همسر و مادر بر اساس خلقت و طبیعت او و مطابق با مصلحت انسان است. این مسئله امری اعتباری نیست تا بتوان با رشد علم و دانش با آن مخالفت و برخلاف مقتضای آن رفتار نمود. این در حالی است که از نظر روانی تفاوتی اساسی بین ساختار روانی   و گرایش‌ها و عواطف زن و مرد وجود دارد.

        روانشناسان معتقدند زنان به طور طبیعی «تک‌شوهرگرا» می‌باشند و به طور فطری از تنوع همسر گریزانند و خواستار پناه یافتن زیر چتر حمایت عاطفی یک مرد می‌باشند و تنوع‌گرایی در زنان نوعی بیماری است؛ ولی مردان به طور معمول تنوع‌گرا می‌باشند.

        چنان که می‌دانید احکام اسلام همه متناسب با نیازهای واقعی و ویژگی‌ها و خصلت‌های ذاتی انسان‌ها وضع گردیده است. حساسیت زنان نسبت به چندهمسری شوهرشان بیشتر ناشی از حس تمامیت‌خواهی و حسادت و... است؛ یعنی این حساسیت، ذاتی نیست؛ مردی که همسر دوم برمی‌گزیند در واقع همسر اولش حساسیت نشان داده و مخالفت می‌کند، اما همسر دوم که او هم زن است، چنین حساسیتی را ندارد یعنی   زنان برای جلوگیری از ورود زنی دیگر به زندگی‌شان حساس‌اند، اما نسبت به ورود خود در زندگی دیگران حساس نیستند.

        به بیان دیگر چند شوهری اولاً با روحیه انحصارطلبی مرد ناسازگار است و ثانیاً با اصل اطمینان پدری مخالف است. علاقه به فرزند، طبیعی و غریزی بشر است.

        بشر طبعاً می‌خواهد تولد و تناسل کند و می‌خواهد رابطه‌اش با نسل آینده و نسل گذشته مشخص و اطمینان‌بخش باشد، می‌خواهد بداند پدرکدام فرزند است و فرزند کدام پدر است. چندشوهری زن با این غریزه و طبیعت آدمی ناسازگار بوده است، برخلاف چندزنی مرد که از این نظر نه به مرد لطمه می‌زند و نه به زن.

        از سوی دیگر زن از مرد فقط عاملی برای ارضاء غریزه جنسی خود نمی‌خواهد که گفته شود هرچه بیشتر برای زن بهتر، زن از مرد موجودی می‌خواهد که قلب آن موجود را در اختیار داشته باشد، حامی و مدافع او باشد، برای او فداکاری نماید، زحمت بکشد و پول درآورد و محصول کار و زحمت خود را نثار او نماید، غمخوار او باشد.

        پولی که مرد به زن به عنوان یک «روسپی» می‌داده و می‌دهد، همچنین پولی که زن از راه‌کار و فعالیت به دست آورده و می‌آورد، نه به احتیاجات مالی وسیع زن – که چندین برابر احتیاجات مرد است- وافی بوده و نه ارزش آن پولی را داشته که مرد به خاطر علاقه و محبت و در راه عشق به زن می‌پرداخته است. احتیاجات مالی وسیع زن را، همواره مرد به عنوان یک فداکار تأمین کرده است. بهترین و نیرومندترین مشوق مرد به کار و فعالیت نیز کانون خانوادگی او یعنی همسر و فرزندان او بوده است.

        در نتیجه زن در چندشوهری هرگز نمی‌تواند حمایت و محبت و عواطف خالصانه و فداکاری یک مرد را نسبت به خود جلب کند از این رو چندشوهری نظیر روسپی‌گری همواره مورد تنفر زن بوده است؛ و به این دلایل چند شوهری با طبیعت زن نیز بیگانه است.

        همچنین چند شوهری به خلاف ناموس طبیعت است. اصل نکاح و ازدواج و آمیزش جنسی در میان همه انواع حیوانات برای بقای نوع است. در میان حیوانات به صورت طبیعی جنس نر بر اثر قدرت و توان طبیعی خود جنس ماده را در اختیار می‌‌‌گیرد و با او در دوران وضع حمل و پرورش نسل همراهی می‌کند، در همه این موارد جنس نر واحد در برابر چند یا یک جنس ماده است. ناموس طبیعت اقتضا دارد که بقای نسل از طریق تک بودن نر در آمیزش با ماده باشد و این روند برای نسل انسانی هم ساری و جاری است.

        ۲.حکمت بهداشتی
        بی‌شک ارتباط جنسی می‌تواند زمینه مناسب برای شکل‌گیری بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف و انتقال آن را فراهم آورد، این احتمال در ارتباطات متعدد جنسی بیشتر و خطرناک‌تر است.

        در این میان زن به لحاظ ساختار جسمی و فیزیکی (داشتن رحم که محل تجمیع ترشحات مرد و زن است) و هم به خاطر فعل و انفعالات طبیعی رحمی (حیض،‌ نفاس و...) قابلیت بیشتری برای دریافت، و انتقال بیماری‌ها و عفونت‌ها را دارد.

        از سوی دیگر زنان در هر ماه حدود یک هفته ایام عادت ماهیانه دارد که در این فرصت زن از مقاربت امتناع می‌کند؛ و مقاربت در این ایام باعث بروز امراض مراقبتی می‌گردد؛ ایام حمل و ولادت همگی محرومیت شدید برای شوهران او ایجاد می‌کند. به طور حتم به دلیل نبود علاقه لازم و کافی میان چند مرد و یک زن آنان هرگز دل به حال زن نخواهد سوزاند تهاجم جنسی آنان در این دوره تبعات خطرناکی دارد.

        ۳.مصلحت نسل
        تک‌همسری در مورد زن نوعی جلوگیری از مخلوط شدن نطفه‌ها در رحم زن و جلوگیری از آسیب‌های حقوقی،‌ روانی، عاطفی و تربیتی در مورد نسل است. با تک‌همسری اگر فرزندی متولد شد، به طور یقین مشخص می‌شود که مربوط به چه کسی است و در نتیجه وضعیت محارم و تکالیف پدر و بستگان از جهت ارث، نفقه، ازدواج و... معلوم می‌شود.

        در روایت است که گروهی از زنان (در حدود چهل نفر) گرد آمدند و به حضور علی‌بن‌ابیطالب (ع) رسیدند، گفتند: چرا اسلام به مردان اجازه چندزنی داده، اما به زنان اجازه چندشوهری نداده است؟ آیا این امر یک تبعیض ناروا نیست؟

        علی (ع) دستور داد ظرف‌های کوچکی از آب آوردند و هر یک از آنها را به دست یکی از زنان داد. سپس دستور داد همه آن ظرف‌ها را در ظرف بزرگی که وسط مجلس گذاشته بود خالی کنند. دستور اطاعت شد. آنگاه فرمود: اکنون هر یک از شما دو مرتبه ظرف خود را از آب پر کنید، اما باید هر کدام از شما عین همان آبی که در ظرف خود داشته، بردارد. گفتند: این چگونه ممکن است؟ آب‌ها با یکدیگر ممزوج شده‌اند و تشخیص آنها ممکن نیست. علی (ع) فرمود: اگر یک زن چند شوهر داشته باشد خواه ناخواه با همه آنها هم‌بستر می‌شود و بعد آبستن می‌گردد، چگونه می‌توان تشخیص داد که فرزندی که به دنیا آمده است از نسل کدام شوهر است؟۱

        ممکن است این اشکال را این‌گونه پاسخ دهند که این امر با پیشرفت علوم ژنتیک و پزشکی و... امکان تشخیص فرزند در رحم یا نسب فرزند وجود دارد.

        اما پیشرفت تکنولوژی نیز نمی‌تواند مجوز چندهمسری زنان باشد چرا که:

        اولاً؛ مسئله تشخیص نسب یکی از حکمت‌های ممنوعیت چندهمسری زنان است نه علت تامه آن.

        ثانیاً؛ تشخیص پزشکی و علمی اموری خطاپذیر بوده که همواره امکان خطا در مورد آن می‌رود. همان‌گونه که دانشمندان می‌گویند: نتایج آزمایش‌های تجربی صد در صد نیست و احتمال خطای اشتباه انسانی یا … وجود دارد.

        ثالثاً؛ علوم تجربی با تمام پیشرفت خود امکان اثبات بی‌ضرر بودن رابطه متعدد جنسی زن را برای جنین شوهر اول یا دوم ندارد.
        تحقیقات جامعه‌شناختی حاکی از آن است که جوامعی که در آنها چند شوهری مرسوم بوده است، عملاً علاقه مردان به عنوان شوهر به تعیین پدر خونی کم است. این امر عملاً از لحاظ روحی و روانی بر مادر، و فرزند و تربیت روحی و روانی­اش بسیار تأثیرگذار است.

        ۴- از نظر روانشناسی
        تفاوتی اساسی بین ساختار روانی و گرایش‌ها و عواطف زن و مرد وجود دارد. برخی از دانشمندان مانند مرسیه، ویل دورانت، اشمید، دونترلان، راسل لی و... معتقدند: زنان به طور طبیعی «تک‌همسرگرا» می‌باشند و به طور فطری از تنوع همسر گریزانند. آنان خواستار پناه یافتن زیر چتر حمایت عاطفی و عملی یک مرد می‌باشند. بنابراین تنوع‌گرایی در زنان نوعی بیماری است؛ ولی مردان تنوع‌گرا و «چندزن‌گرا» هستند.

        «اسکات» می‌گوید: «مرد اساساً چند همسرگرا است و توسعه تمدن این چند همسرگرایی طبیعی را توسعه بخشیده است.»

        همچنین روحیه مرد در مسائل جنسی تهاجمی است و زن روحیه تدافعی دارد. اگر زن بخواهد از حق طبیعی خود بهره‌مند شود، باید در برابر خواهش و اصرار مرد باشد. در اسم چند شوهری، ظرافت طبع زنانه و حالت امتناع و ناز او به صورت قطعی سرکوب خواهد شد، زیرا مردان متعدد برای رساندن خود به کام‌جویی جنسی آن قدر حوصله به خرج نخواهند داد تا آرام‌آرام زن آمادگی جنسی پیدا کند در این صورت خشونت جنسی رخ خواهد داد و خشونت جنسی نه تنها زن را از لذت جنسی محروم می‌کند، بلکه عمل جنسی را به شدت در نزد او منفور خواهد کرد و مشکلات خاص روحی و روانی را برای زن و مرد ایجاد می­کند.

        علاوه بر این رسم چند شوهری پاسخگوی نیاز جنسی مردان نیست. لازم به ذکر است که نیاز جنسی قوی‌ترین نیاز بشری است. اگر این نیاز به صورت درست و منطقی تأمین نشود باعث ایجاد اختلال در فکر و ذهن و رفتار انسان می‌شود و نظام زندگی را مختل می‌کند. از آنجا که اصولاً یک زن قادر نیست پاسخگوی نیاز جنسی چند مرد باشد، لذا این رسم باعث می‌شود که مردان دچار بیماری‌های شدید روانی گردند.

        و در نهایت اینکه رسم چند شوهری می­تواند موجب کینه­زایی گردد، چرا که در درازمدت ممکن است زن بر اساس عشق و محبت با شوهران خود در نیامیزد، زیرا آمیزش متعدد با چند مرد از روی نیاز طبیعی و جنسی زن نخواهد بود؛ اما درعین‌حال مرد در وقت آمیزش و زندگی زناشویی نیازمند عاطفه و محبت زن است. این معنا وقتی به دست می‌آید که زن از روی تمایل طبیعی و واقعی خود با مرد بیامیزد در چند شوهری امکان طبیعی این تمایل وجود ندارد. مردان بر اثر بهره‌برداری جنسی از زن نسبت به هم کینه‌توزی خواهند کرد که تبعات ناهنجاری در پی دارد که در بدترین حالت می­تواند منجر به قتل نیز گردد.

        ۵- از نظر فقهی
        خانم «وظیفه خواه»، «استاد حوزه و دانشگاه» در زمینه دلایل منع چند شوهری از نظر فقهی به دخت ایران گفت:

        در چندهمسری و در نظام خانواده یکی از نکات بسیار مهم بحث «تمکین» زن از مرد می‌باشد که لزوم وجوب آن هم به لحاظ عقلی و هم به لحاظ نقلی کاملاً اثبات شده است. یکی از مشکلات جدی در چند شوهری این است که معیار تمکین زن از مرد مشخص نیست و معین نیست که زن بر چه اساسی و در چه زمانی از کدام مرد باید تمکین کند.

        علاوه بر این نظام هر خانواده در چند شوهری بهم می‌ریزد و مشخص نمی‌شود که مدیریت کلان خانواده بر عهده کیست. لازم به ذکر است که از نظر اسلام و بر اساس آنچه که با عقل منطبق است در هر خانواده مدیریت کلان خانواده برعهده مرد است که در چند شوهری این مدیریت کلان دچار تکثر و در نتیجه تشتت می‌گردد.

        نتیجه‌گیری
        آنچه از مطالب فوق به دست می‌آید، در ذیل به صورت اجمالی بیان می‌گردد:

        • تحقیقات جامعه­شناختی حاکی از آن است که چند شوهری تنها در جوامعی وجود داشته و دارد و به عنوان یک رسم پذیرفته شده است که در فقر شدید به سر می‌برند و در آنها کشتن نوزادان دختر رواج دارد.
           
        • بر اساس آنچه ذکر شد و بر اساس شواهد تاریخی، نه علت رواج یافتن چندزنی و زورگویی مرد بوده است و نه علت شکست چندشوهری ضعف و محکومیت زن بوده است.

          چرا که اگر این نظر درست باشد (که علت عدم رواج چند شوهری ظلم مرد به زن بوده است) الزاماً باید قبول کنیم که مواقع نادر و استثنایی که چند شوهری معمول شده مانند دوره جاهلیت عرب و یا دیگر موارد ذکر شده، زمانی بوده است که زن فرصتی یافته و قدرتی علیه مرد به دست آورده تا توانسته است چند شوهری را به مرد تحمیل کند و باید قبول کنیم که این دوره‌ها دوره طلایی زن بوده است و حال آنکه می‌دانیم دوره جاهلیت عرب یکی از دوره‌های سیاه و تاریک زندگی زن است.
           
        • پذیرش نیافتن چندشوهری خود دلیل است که مرد به زن به چشم یک مال نگاه نمی‌کرده است، زیرا شرکت در مال و مالک شدن چند نفر یک مال را و استفاده مشترک از آن یکی از قوانین جاری و ساری بشری در اموال است. اگر مرد به زن به چشم یک مال نگاه می‌کرد شرکت در آن را جایز می‌شمرد، همچنان که شرکت در مال و استفاده مشترک از آن را جایز شمرده است. در کجای دنیا معمول است که مال بیشتر از یک مالک نمی‌تواند داشته باشد تا قانون تک‌شوهری را ناشی از آن بدانیم؟

         


        فهرست منابع

        بستان (نجفی)، حسین، خانواده در اسلام، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۹۰.

        حسینی، سید ابراهیم، حقوق خانوادگی و اجتماعی زن، قم: نشر معارف، ۱۳۸۹.

        خامنه­ای، سید محمد، فلسفه زن بودن (مقدمه­ای بر حقوق زن)، تهران: بنیاد حکمت صدرا، ۱۳۸۵.

        علاسوند، فریبا، زن در اسلام، قم: نشر هاجر، ۱۳۹۰.

        گیدنز، آنتونی، جامعه‌شناسی، ترجمه: منوچهر صبوری، تهران: نشر نی، ۱۳۷۶

        مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام، تهران: صدرا، ۱۳۷۶.


        ۱ - حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۴، ص ۴۱۱


        23 نظر | ارسال نظر

              1. user-pic
              2. ۱۳ مرداد ۹۳
                ۲۳:۳۱
          1.  
            درسته که چند شوهری مساله نرمالی نیست اما به همون اندازه هم چند زنه بودن مرد هم مضموم و منفوره! و توجیهات گفته شده توی متن اصلا قابل قبول نیست بلکه مضحکه!!!
           
          0
           
          0
          1.  
            با سلام؛ مطلب خوبی بود اما ای کاش مقدمه و نتیجه‌گیری بهتری داشت و کوتاه تر نوشته می‌شد در ضمن نویسنده ذکر دلایل شرعی از جمله منابع نقلی را فراموش کرده و تنها به ذکر دلایل فقهی پرداخته است. با تشکر
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. سینا
                ۱۵ مرداد ۹۳
                ۱۴:۱۹
          1.  
            حکم خداست شما مشکلی داری باهاش؟
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. نیلوفر
                ۰۵ آبان ۹۳
                ۰۹:۴۸
          1.  
            برو بابا حکم خداس حکم خداس تویه ادم هوس بازی مشکلیه حقیقتو قبول کن وخودتواصلاح کن
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. نیلوفر
                ۰۵ آبان ۹۳
                ۰۹:۵۰
          1.  
            برو بابا حکم خداس حکم خداس تویه ادم هوس بازی مشکلیه حقیقتو قبول کن وخودتواصلاح کن
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. نامشخص
                ۰۵ دی ۹۳
                ۲۳:۴۴
          1.  
            بیشتر حرفهایی که در ارتباط با طبیعت تک همسر زنان زده میشود واگویه نظرات مردان درباره زنان است و گرنه نه زن نه مرد هیچکدام از تنوع بدشان نمیاید. اینها گویی از جهان پیرامون خود منفک هستند و تعداد بیشمار زنانی را که به خاطر نیاز جنسی به همسر خود خیانت میکنند را نمی بینند یا نمیخواهند ببینند. من مخالف خیانت هستم چه از طرف مرد چه از طرف زن.
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. نامشخص
                ۰۵ دی ۹۳
                ۲۳:۴۵
          1.  
            بیشتر حرفهایی که در ارتباط با طبیعت تک همسر زنان زده میشود واگویه نظرات مردان درباره زنان است و گرنه نه زن نه مرد هیچکدام از تنوع بدشان نمیاید. اینها گویی از جهان پیرامون خود منفک هستند و تعداد بیشمار زنانی را که به خاطر نیاز جنسی به همسر خود خیانت میکنند را نمی بینند یا نمیخواهند ببینند. من مخالف خیانت هستم چه از طرف مرد چه از طرف زن.
           
          0
           
          0
          1.  
            شما دوست داری چند شوهر داشته باشی خب همون که چند تا دوست پسر داری برات کافیه
           
          0
           
          0
          1.  
            شما دوست داری با چند تا مرد بخوابی برو بخواب چی کار داری به مردا چند تا زن میگیرن حالا کی میتونه چند تا زن بگیره ولی زن میتونه چند تا مردو سیر کنه
           
          0
           
          0
          1.  
            پاسخی به نظر نامشخص
            بیشتر حرفهایی که در ارتباط با طبیعت تک همسر زنان زده میشود واگویه نظرات مردان درباره زنان است و گرنه نه زن نه مرد هیچکدام از تنوع بدشان نمیاید. اینها گویی از جهان پیرامون خود منفک هستند و تعداد بیشمار زنانی را که به خاطر نیاز جنسی به همسر خود خیانت میکنند را نمی بینند یا نمیخواهند ببینند. من مخالف خیانت هستم چه از طرف مرد چه از طرف زن.
            موافقم کاملا این دروغه که زن طبیعتش تنوع طلب نیست. بلکه چندبرابر مردان طالب تنوع و چند برابر مردان طالب لذت جنسی است. اینکه خودش رو حفظ می کنه و نیازش رو سرکوب می کنه فقط به خاطر عشق هست. هر کس از نعمت عشق محرومه و فقط دنبال هوس های جنسی هست سراغ چند زنی و چند شوهری و هر گونه خیانتی با کلاه شرعی یا بدون اون خواهد رفت. چند زنی و چند شوهری هر دو مخصوص آدم های کثافت و هوسبازه.
           
          0
           
          0
          1.  
            پاسخی به نظر فاطمه
            موافقم کاملا این دروغه که زن طبیعتش تنوع طلب نیست. بلکه چندبرابر مردان طالب تنوع و چند برابر مردان طالب لذت جنسی است. اینکه خودش رو حفظ می کنه و نیازش رو سرکوب می کنه فقط به خاطر عشق هست. هر کس از نعمت عشق محرومه و فقط دنبال هوس های جنسی هست سراغ چند زنی و چند شوهری و هر گونه خیانتی با کلاه شرعی یا بدون اون خواهد رفت. چند زنی و چند شوهری هر دو مخصوص آدم های کثافت و هوسبازه.
            من قبول دارم بعضیا دارن از این حکم اشتباه استفاده میکنن ولی حکم اسلام کاملا منطقیه. مثل اینه که توی یه جاده ی ایمن و زیبا چند نفر بد رانندگی کنن اشکال از جاده نیست، از اون آدماس. فرض کنین توی جامعه ای هستیم که تعداد زنها به دلایل مختلف از جمله جنگ و... از تعداد مردها بیشتره (که در طول تاریخ معمولا همین بوده) هر مردی با یه زن ازدواج کنه و تعدادی از زنها بدون شوهر باشن. راه حلی پیشنهاد بدید که به قول شما کثافت بازی نباشه ولی به نیازهای مختلف این زنها پاسخ بده.چه نیاز به داشتن تکیه گاه و نیاز عاطفی و نیاز به زیبادیده شدن و غیره و چه نیاز جنسی. مشکل این زنها چه جوری باید حل بشه؟؟؟!؟
           
          0
           
          0
          1.  
            پاسخی به نظر فاطمه
            موافقم کاملا این دروغه که زن طبیعتش تنوع طلب نیست. بلکه چندبرابر مردان طالب تنوع و چند برابر مردان طالب لذت جنسی است. اینکه خودش رو حفظ می کنه و نیازش رو سرکوب می کنه فقط به خاطر عشق هست. هر کس از نعمت عشق محرومه و فقط دنبال هوس های جنسی هست سراغ چند زنی و چند شوهری و هر گونه خیانتی با کلاه شرعی یا بدون اون خواهد رفت. چند زنی و چند شوهری هر دو مخصوص آدم های کثافت و هوسبازه.
            من قبول دارم بعضیا دارن از این حکم اشتباه استفاده میکنن ولی حکم اسلام کاملا منطقیه. مثل اینه که توی یه جاده ی ایمن و زیبا چند نفر بد رانندگی کنن اشکال از جاده نیست، از اون آدماس. فرض کنین توی جامعه ای هستیم که تعداد زنها به دلایل مختلف از جمله جنگ و... از تعداد مردها بیشتره (که در طول تاریخ معمولا همین بوده) هر مردی با یه زن ازدواج کنه و تعدادی از زنها بدون شوهر باشن. راه حلی پیشنهاد بدید که به قول شما کثافت بازی نباشه ولی به نیازهای مختلف این زنها پاسخ بده.چه نیاز به داشتن تکیه گاه و نیاز عاطفی و نیاز به زیبادیده شدن و غیره و چه نیاز جنسی. مشکل این زنها چه جوری باید حل بشه؟؟؟!؟
           
          0
           
          0
          1.  
            همه ی احکام اسلام براساس مصالح و مفاسد است, نه خواست و میل زن و مرد, حقیقت این است که ساختار جسمی و روحی زن و مرد اصلا قابل قیاس نیست. ضمنا اجازه ی اسلام به ۴ زن داشتن مرد, مصالحی دارد که همگی به ان واقف هستید, نظیر جمعیت بیشتر زنان نسبت به مردان, مرگ و میر بیشتر مردان, کشته شدن در جنگها, بیوه شدن و بی سرپرست ماندن تعداد زیادی از زنان پس تکلیف این زنان بی شوهر چه می شود? آیا باید به فساد و هرزگی روی آورند?? نفقه آنها را چه کسی باید بدهد?? زیر چتر کدام خانواده و همسر باید بروند?? در پایان فراموش نکنید, اسلام دستور داده اکر قادر به رعایتعدالت نیستید فقط یک زن اختیار کنید که بهتر است. پس نظر اسلام هم در ابتدا بر تک همسری است و به خاطر بعضی از مسائل این اجازه را به مرد می دهد که زنان بیشتری اختیار کند و در واقع این حکم بیشتر به نفع و مصلحت زنان است نه مردان. بحث نسب شناسی خیلی مهم است و هویت پدر باید مشخص باشد. موفق باشید.
           
          0
           
          0
          1.  
            اگه مردی دنبال کثافت کاری و هوس بازی به قول فاطمه خانوم باشه، احمق نیست که برای هوسبازی مسئولیت چن تا خانواده رو به عهده بگیره، کافیه کمی اطرافش رو نگاه کنه میبینه پر از زنهای بی سرپرستیه که به خاطر نداشتن شوهر به هرزگی گرفتار شدن و میره خودش رو با اونها ارضا میکنه، به نظرم فاطمه خانوم و کسانی که نظر مخالف دادن خیلی دارن به قضیه احساسی نگاه میکنند...
           
          0
           
          0
          1.  
            اگه مردی دنبال کثافت کاری و هوس بازی به قول فاطمه خانوم باشه، احمق نیست که برای هوسبازی مسئولیت چن تا خانواده رو به عهده بگیره، کافیه کمی اطرافش رو نگاه کنه میبینه پر از زنهای بی سرپرستیه که به خاطر نداشتن شوهر به هرزگی گرفتار شدن و میره خودش رو با اونها ارضا میکنه، به نظرم فاطمه خانوم و کسانی که نظر مخالف دادن خیلی دارن به قضیه احساسی نگاه میکنند...
           
          0
           
          0
          1.  
            اگه مردی دنبال کثافت کاری و هوس بازی به قول فاطمه خانوم باشه، احمق نیست که برای هوسبازی مسئولیت چن تا خانواده رو به عهده بگیره، کافیه کمی اطرافش رو نگاه کنه میبینه پر از زنهای بی سرپرستیه که به خاطر نداشتن شوهر به هرزگی گرفتار شدن و میره خودش رو با اونها ارضا میکنه، به نظرم فاطمه خانوم و کسانی که نظر مخالف دادن خیلی دارن به قضیه احساسی نگاه میکنند...
           
          0
           
          0
          1.  
            نکته جالب این جاست که این عزیزان خانم که نظر گذاشتن بیشترشون دغدغشون همینه که نیاز به بیشتر از یک شوهر داره و این خیلی عجیبه. در صورتی که یک مرد الان در جامعه ما نمی تونه یک زن رو هم بگیره (بخاطر مشکلات اقتصادی). واقعا جالبه که الان دختران ما به این چیزها فکر می کنند. گاهی اوقات از هموطن بعضی ها بودن خجالت می کشم.
           
          0
           
          0
          1.  
            پاسخی به نظر darya
            درسته که چند شوهری مساله نرمالی نیست اما به همون اندازه هم چند زنه بودن مرد هم مضموم و منفوره! و توجیهات گفته شده توی متن اصلا قابل قبول نیست بلکه مضحکه!!!
            کاملا صحیحه
           
          0
           
          0
          1.  
            زنها هم تنوع طلب هستند، شاید نه به اندازه مردان ولی بی شک زنان هم تنوع طلب هستند اینکه گفته بشه زنها این خصوصیت رو ندارند، بی اساس و یک دلیل غیر واقعی مردسالارانه ست. اینکه چند همسری مردها مرسوم ولی برای زنها غیرمرسوم است باید گفت یادگاریست از فرهنگ مردسالارانه و تمامی دلایل دیگر هم توجیه محض است! اگر چند همسری خوبه باید برای هر دو جنس باشه و اگر خوب نیست اینهم باید برای هر دو جنس باشه
           
          0
           
          0
          1.  
            پاسخی به نظر مهران
            همه ی احکام اسلام براساس مصالح و مفاسد است, نه خواست و میل زن و مرد, حقیقت این است که ساختار جسمی و روحی زن و مرد اصلا قابل قیاس نیست. ضمنا اجازه ی اسلام به ۴ زن داشتن مرد, مصالحی دارد که همگی به ان واقف هستید, نظیر جمعیت بیشتر زنان نسبت به مردان, مرگ و میر بیشتر مردان, کشته شدن در جنگها, بیوه شدن و بی سرپرست ماندن تعداد زیادی از زنان پس تکلیف این زنان بی شوهر چه می شود? آیا باید به فساد و هرزگی روی آورند?? نفقه آنها را چه کسی باید بدهد?? زیر چتر کدام خانواده و همسر باید بروند?? در پایان فراموش نکنید, اسلام دستور داده اکر قادر به رعایتعدالت نیستید فقط یک زن اختیار کنید که بهتر است. پس نظر اسلام هم در ابتدا بر تک همسری است و به خاطر بعضی از مسائل این اجازه را به مرد می دهد که زنان بیشتری اختیار کند و در واقع این حکم بیشتر به نفع و مصلحت زنان است نه مردان. بحث نسب شناسی خیلی مهم است و هویت پدر باید مشخص باشد. موفق باشید.
            اسلام؟ چه ماخذ بی طرفی!!!کلا ادیان ساخته مردان هستش و معلومه به نفع خودشون تمام دستوراتکرو وضع کردند.اسلام که مردسالارانه ترین دینه
           
          0
           
          0
          1.  
            استدلال پاراگراف آخر خیلی مضحک است. اتفاقازن میتواند مال باشد، فقط همیشه شش دانگ است و تقسیم پذیری(دانگ پذیری) ندارد!!!
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. ۱۰ اسفند ۹۵
                ۰۰:۲۴
          1.  
            به نظر منم به خاطر این که مردها مواد اسلام رو تنظیم کردن شدیییییییییییییدا همه چیز رو مطابق میل خودشون تنظیم کردن و عجییییب همه چیز پیرامون هوسبازیو کثافت کاریاشوته ایشالا ریششون از زمین برداشته شه خیانتکارای کثیف
           
          0
           
          0
              1. user-pic
              2. ۰۴ خرداد ۹۶
                ۱۰:۵۸
          1.  
            جهان سومی های عرب پرست..... دنیا داره روز به روز پیشرفت میکنه شما تو همین چرتو پرتاتون بمونین.حالا شانس اوردیم اکثر اقا پسرهای ایرانی زود انزالی دارن بخاطر هزار جور علطی که تو مجردی میکنن.... انوقت اینا فردا میخوان زن بگیرن تشکیل خانواده بدن....بعد یه زن رو نمیتونن سیر کنن چه برسه به چند تااااااا. خاک بر سرشون... اونوقت زن این اقا میتونه ازدواج محصنه داشته باشه احیانا؟؟؟!!!! الات میگن نههههههه این حکم خدا نیستو فلان...برین گمشین بابا. خدا خدا...شما خدا میشناسین بدبختا. نه خدارو شناختین نه اسلام رو.
           
          0
           
          0
          1. ارسال نظر



    1. خبرنامه
      جهت اطلاع از به روز شدن مجله اطلاعات خود را وارد نماييد .

      پایگاه اطلاع رسانی حورا ساده ماده مستر چنگال انجمن سلامت ایران مجله ایرانی انجمن بیان با حجاب سبک زندگی بچه شیعه ها کودک و مادر عمار کلیپ مجتمع نیکوکاری رعد خانواده سرآمد بلاغ سمن فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب سلام نو علوم اجتماعی خبر اقتصادی وبلاگ نیوز تعامل تصویر دل چی بپزم؟ ایران زنان به دخت راز۵۷