965
مجله اینترنتی
زنان و خانواده
کانال دخت ایران
          1. مرضیه عزتی-زهرانوری
              1. اندازه متن:
              2.  
              3.  
            نظرات (۰۰)
            تعداد بازدید: 965
            نسخه مناسب چاپ
            ارسال به ديگران
            اضافه کردن به علاقمندی ها
        منظور از امنیت مالی زن، امنیت روانی او به واسطه‌ی وجود پشتوانه‌ی اقتصادی به منظور رفع دغدغه‌های مالی است
        دخت ایران- یکی از نیازهای اساسی و ابتدایی هر انسان نیاز به امنیت جسمی و روانی می‌باشد. به دلیل خصوصیات ویژۀ زنان همواره کارکرد جنس زن و مرد متفاوت و موضوع امنیت اقتصادی یکی از دغدغه‌های زنان جامعۀ امروزی می‌باشد تا در سایۀ رفع این نیاز، خود و خانواده را به سمت فضائل و ارزش‌های بالاتر سوق دهند.
         
        منظور از امنیت مالی زن، امنیت روانی او به واسطه‌ی وجود پشتوانه‌ی اقتصادی به منظور رفع دغدغه‌های مالی است. با توجه به تقسیم‌بندی نیازهای مالی افراد به نیازهای روزمره همچون غذا و مسکن، می‌توان امنیت اقتصادی را به دو نوع امنیت کوتاه مدت و امنیت بلندمدت تقسیم نمود که در صورت فقدان هر یک، فرد احساس امنیت جهت تأمین نیازهای اقتصادی‌اش را از دست خواهد داد که در نهایت شرایطی بر زن تحمیل خواهد شد تا او خود به دنبال راهی جهت تأمین نیازهای اقتصادی‌اش آن هم به واسطه‌ی کسب شغلی صرفاً درآمدزا در خارج از خانه باشد. که این امر تبعات گسترده‌ای در سایر ابعاد شئون فردی و اجتماعی زندگی زنان را موجب می‌شود و نیز موجب از دست رفتن فرصت‌های مختلف آموزشی، سلامتی و تفریحی، از دست رفتن فرصت تربیت فرزند، اشتغال در مشاغل نامتناسب و فرسودگی جسمی و روانی می‌شود.
         
        نظام فکری دین مبین اسلام برای جزئی‌ترین نیازهای انسان تدبیری عالمانه ارائه می‌کند و  یکی از راهکارهای تأمین اقتصاد زندگی زنان را بهره‌مندی از ارث عنوان می‌کند.
         
        حال باید دید فلسفۀ وصیت در اسلام که ارث به واسطۀ آن از پدر به دختر و از شوهر به زن می‌رسد چیست و چگونه باید وصیت کرد؟ 
         
        وصیت در قرآن
        واژه «وصیت» در قرآن کریم در دو معنا به‌کاررفته: اخلاقی که به معنی موعظه و نصیحت باشد، و فقهی که سفارش فردی به وصیّ خودش، برای رسیدگی به اموال و کارهای باقی‌مانده بعد از مرگ او، مطرح شده است. 
         
        قرآن کریم، وصیت را حقى بر عهده پرهیزکاران دانسته، می‌فرماید: «کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَکَ خَیْراً الْوَصِیَّةُ لِلْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَى الْمُتَّقِینَ». (سوره بقره: آیه ۱۸۰). 
         
        بر شما نوشته‌شده: «هنگامى که یکى از شما را مرگ فرارسد، اگر چیز خوبى (مالى) از خود به جاى گذارده، براى پدر و مادر و نزدیکان، به طور شایسته وصیت کند. این حقى است بر پرهیزکاران.
         
        رسول خدا صلی‌الله علیه و آله می‌فرماید: سزاوار نیست مسلمان شب بخوابد، مگر این که وصیت‌نامه‌اش زیر سر او باشد. (وسائل الشیعه، ج ۱۳، ص ۳۵۲).
         
        ماهیت حقوقی وصیت
        وصیت نیز مانند سایر اعمال حقوقى  براى اینکه به‌طور صحیح منعقد گردد نیازمند جمع شرایطى است که فقدان هر یک از این شروط موجب عدم صحت آن می‌گردد. وصیت خواه تملیکى باشد و خواه عهدى از حیث اینکه جزء اعمال حقوقى محسوب می‌گردد، مشمول ماده ۱۹۰ قانون مدنى است. لذا تمامى شرایط احصا شده در ماده مذکور در باب وصیت نیز لازم‌الرعایه است. 
         
        وظایف دشوار و پیامدهای عدم امنیت...
        این وضعیت جدید و وظایف دشوار و متعددی که به اجبار به زنان محول می‌شود مانند تربیت فرزند، رسیدگی به امور منزل، تأمین نیازهای روحی، روانی و مادی فرزند، تأمین هزینه مسکن و غیره آن‌ها را با مسائل و مشکلات بی‌شماری روبرو می‌کند و فشارها و تنش‌هایی بیش از حد توان و ظرفیتشان به آن‌ها وارد می‌کند که به مرور آن‌ها را به سمت انواع ناراحتی‌های روحی و روانی، مفاسد اخلاقی و اجتماعی سوق می‌دهد و به انواع بیماری‌های روحی مانند اضطراب، پرخاشگری، افسردگی، انزواطلبی، وسواس و غیره دچار می‌کند. همچنین فشارهای مضاعف زنان را به دردهای جسمانی متعددی نیز دچار می‌کند.
         
        راه چاره را در چه می‌دانید؟!....
        شریعت‌ اسلام‌ در کنار احکام‌ و قوانین‌ ثابت‌ و تغییرناپذیری‌ که‌ از مصالح‌ ذاتی، فطری‌ و ابدی‌ انسان‌ها حکایت‌ می‌کند، فضای‌ تطبیق‌ و عمل‌ را در اختیار مجریان‌ و سیاست‌گذاران‌ قرار می‌دهد تا متناسب‌ با پیشرفت‌ جوامع‌ و تحو‌لات‌ اجتماعی‌ و متناسب‌ با وضعیت‌ زمان‌ و مکان، مدل‌سازی‌ کنند. احکام‌ ثابت‌ که‌ همانند چارچوب‌های‌ اساسی‌ و پی ساخت‌های‌ بنیادین‌ است، محتوای‌ اسلامی‌ جامعه‌ را حفظ‌ می‌کند و عرصه‌های‌ متغیر، به‌ آن، تحول، تحرک، پویایی‌ و شادابی‌ می‌بخشد و به‌ مسئولان‌ امر و کارشناسان‌ مسلمان‌ فرصت‌ می‌دهد تا پیوسته‌ با بهره‌گیری‌ از علم‌ و تجربه بشری‌ و عقلانیت‌ جمعی، به‌ فکر طر‌احی‌ الگوها، مدل‌ها، سازمان‌ها و ساختارهای‌ جدید و منطبق‌ با عصر و زمان‌ خود باشند.
         
        در این راستا می‌توان راهکارهایی را جهت بالا بردن امنیت اقتصادی زنان در سایۀ وصیت پیشنهاد داد:
         
        * ارتقاء آگاهی‌ها و آموزش خانواده، مردان، زنان و دختران و تمامی اقشار جامعه در خصوص پیش‌بینی و آمادگی وقوع بحران‌هایی مانند از دست دادن همسر، پدر، فرزندان در جهت بهینه‌سازی ارثیه به منظور تأمین امنیت اقتصادی زنان و دختران. 
         
        * تبدیل کل و یا بخشی از مهریه به سرمایه‌گذاری‌هایی مانند ملک، بورس، سکه و... جهت تأمین پشتوانۀ مالی زن بعد از فوت همسر.
         
        * سرمایه‌گذاری جهت پشتوانۀ مالی زن در سال‌های پیری و بعد از فوت همسر و آوردن آن در وصیت با عنوان تعیین اجرت‌المثل (نوع کار‌هایی که زن در خانه شوهر انجام داده است، سنوات زندگی مشترک زوجین، سطح رفاهیت زندگی و میزان اعاشه خانواده، در نظر داشتن مواردی که زن از حیث هنر و تخصصی که در خدمات خانه داشته است (به عنوان مثال اگر زن خانه‌دار روانشناس یا مربی تربیت کودکان باشد، کودکان را با معیار‌های خاصی تربیت نموده است که طبیعتاً اجرت‌المثل این کار‌ها بایستی با توجه به تخصص زن محاسبه شود،  تعداد جمعیت خانواده‌ای که زن برایشان خدمات خانه‌داری انجام داده است).
         
        * توانمندسازی و آگاهی بخشی در زمینه قواعد صحیح شرعی،عقلی و قانونی و حقوقی صحت وصیت باهدف عدم تضییع حقوق زن و دختر توسط سایر بستگان در سطوح مختلف ارثی.
         
        * تمهید فیلترها و شروطی در انشاء وصیت جهت تأمین حقوق زن به عنوان همسر اول در موارد ازدواج مجدد مرد و متعهد نمودن مرد به این موضوع.

        * اعطا و هبه مشروط بخشی از اموال منقول و غیرمنقول به فرزندان اناث و همسر و مادر و خواهر در زمان حیات که در صورت فوت و یا از کارافتادگی و...پشتوانه‌ای برای معاش آن‌ها فراهم شود.

        * در نظر گرفتن و اختصاص بخشی از یک سوم ماترک که سهم میت است و می‌تواند برای هر کسی که او در وصیت خود انشا و تعیین نموده به وارثین اناث خود.

        * سرمایه‌گذاری بخشی از اموال در زمان حیات و ثبت دقیق آن در وصیت‌نامه که پس از فوت سود آن در اختیار وراث اناث قرار گیرد.
         
        *و ده‌ها راهکار خلاقانه که باید مردان وزنان جامعه امروزی ما بیاموزند تا ارث-این امکان مباح الهی با بهترین روش بتواند امنیت مالی و به تبع آن امنیت جسمی،روانی و روحی زنان و دختران -این سرمایه‌های عظیم اجتماعی را فراهم آورد.
         
         
         
         

         
        منابع:
         ۱-علامه حلی، تذکره، جلد ۲ کتاب وصایا به نقل از دکتر ناصر کاتوزیان، عقود معین جلد ۳ صفحه ۳۷۹.
        ۲- محقق قمی، جامع‌الشتات، جلددوم، با تصحیح مرتضی رضوی، چاپ اول۱۳۷۱، سازمان انتشارات کیهان.
        ۳- وحیدی ، قاسم- آسیب‌های اجتماعی و راه‌های برون‌رفت از آن.
        ۴- حق‌الزحمه خانه‌داری زنان، مقصودی مراد، زیر نظر دکتر سید مصطفی محقق داماد، چاپ اول ۱۳۹۱،انتشارات: خرسندی.
        ۵- سایت معاونت حقوقی و امور مجلس http://hvm.ir
        ۶- پورتال انهار http://portal.anhar.ir
        ۷- سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام http://old.maslahat.ir
        ۸- (وصیت به دو نوع عهدی و تملیکی تقسیم می‌شود: 
         
        الف) وصیت تملیکی- ماده ۸۲۶ قانون مدنی در تعریف وصیت تملیکی می‌گوید: وصیت تملیکی عبارت است از این که کسی عین یا منفعتی را از مال خود برای زمان بعد از فوتش به دیگری مجانی تملیک کند.با این نوع وصیت،شخص می‌تواند تا حدودی تکلیف اموال خود را معین کند مانند صرف آن در امور خیریه. 
         
        در وصیت تملیکی، شخصی که وصیت می‌کند «موصی» و کسی که به نفع او وصیت تملیکی شده «موصی‌له» و مورد وصیت را «موصی به» می‌گویند. 
         
        در وصیت تملیکی، تملیک با قبول موصی له پس از فوت موصی محقق می‌شود؛ بنابراین قبول آن قبل از فوت موصی موثر نیست.موصی می‌تواند از وصیت خود رجوع کند.
         
        ب) وصیت عهدی- در ماده یادشده همچنین در تعریف وصیت عهدی آمده است: 
         
        وصیت عهدی عبارت است از این که شخصی یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا تصرفات دیگری مأمور کند. مثل این که شخصی را وصی کند تا بعد از مرگش، بدهی‌های او را پرداخت کند. 
         
        در وصیت عهدی شخصی را که به موجب وصیت، به عنوان ولی بر صغیر یا بر کارهای دیگر انتخاب‌شده ،وصی می‌گویند. 
         
        در وصیت عهدی، وصیت‌کننده فرد یا افرادی را برای اداره بخشی از اموال خود و نیز سرپرستی فرزندانش پس از مرگ تعیین می‌کند و مسئولیت را به آن‌ها می‌سپارد. این در حالی است که در وصیت تملیکی، شخص بخشی از اموال خود را پس از مرگ به فرد یا افرادی تملیک می‌کند که این فرد یا افراد می‌توانند فردی از خانواده یا هر فرد دیگری باشد.)
         
         

          1. ارسال نظر



    1. خبرنامه
      جهت اطلاع از به روز شدن مجله اطلاعات خود را وارد نماييد .

      پایگاه اطلاع رسانی حورا ساده ماده مستر چنگال انجمن سلامت ایران مجله ایرانی انجمن بیان با حجاب سبک زندگی بچه شیعه ها کودک و مادر عمار کلیپ مجتمع نیکوکاری رعد خانواده سرآمد بلاغ سمن فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب سلام نو علوم اجتماعی خبر اقتصادی وبلاگ نیوز تعامل تصویر دل چی بپزم؟ ایران زنان به دخت راز۵۷